Er du på utkikk etter en eskortepike eller gigolo er det ikke vanskelig å finne på sosiale nettverk som LinkedIn, Facebook og Twitter. Nå vil førstnevnte ha slutt på denne formidlingen. Foto: All Over Press/Ole Petter Baugerød Stokke
Er du på utkikk etter en eskortepike eller gigolo er det ikke vanskelig å finne på sosiale nettverk som LinkedIn, Facebook og Twitter. Nå vil førstnevnte ha slutt på denne formidlingen. Foto: All Over Press/Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

LinkedIn vil ha slutt på «hallikvirksomheten»

Nå kaster de ut tilbydere av seksuelle tjenester.

Tidligere denne uken oppdaterte det sosiale nettverket LinkedIn sine brukervilkår. LinkedIn er på mange måter det profesjonelle Facebook, her knytter man kontakter fra både studieliv og arbeidssammenheng. LinkedIn er imidlertid ikke like glad for alle kontakter som knyttes i nettverket.

«Nå vil de ha slutt på at prostituerte bruker LinkedIn som en arena for å skaffe seg kunder.»

Les også: Synes du denne reklamen kjønnsdiskriminerende?

Ikke gjør dette

I de nye brukervilkårene oppgir LinkedIn hvilke «DOs» og «DON'Ts» brukerne må forholde seg til. Her kommer det frem følgende:

Selv om det er tillatt der du befinner seg, kan du ikke opprette profiler eller publisere innhold som promoterer eskortetjenester eller prostitusjon.

Etter å ha gjort noen søk på LinkedIn i dag (herlig, nå blir dette liggende i søkehistorikken) er det ikke vanskelig å forstå at LinkedIn har vært en utbredt arena for salg av seksuelle tjenester. Her er det en rekke oppføringer under både «prostituert», «eskorte», «call girl», «playboy» og «gigolo».

Når en mannlig prostituert oppgir at han er utkikk etter en ny og utfordrende stilling kan jo det bety flere ting. Men denne journalisten lar det være opp til andre å finne ut hva vedkommende egentlig mener.

Les også: Gigaregning etter sextelefon-maraton

Det nye «red light»

Ifølge Marketwatch (Wall Street Journal) er det slett ikke bare LinkedIn som blir brukt som salgsarena for seksuelle tjenester. Både Facebook og Twitter får man opp mange treff dersom man gjør søk på ord som «escort» og «gigolo». Facebook er ikke like eksplisitte som LinkedIn i sine brukervilkår. Falske profiler, pornografi og ulovlig aktivitet skal imidlertid ikke forekomme.

Nå spørs det hvor effektiv LinkedIns nye brukervilkår vil være i redusere formidling av seksuelle tjenester. Med mediedekningen de siste dagene kan det hende at flere brukere får øynene opp for LinkedIn, Twitter og Facebook som formidlingsarena.

Les også: Navnet ditt kan ha havnet på sexsider på nettet