Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.comVis mer

Lider du av feriesyke?

Mange opplever stadig å bli syke i det de går ut i ferie, og fenomenet "leisure sickness" rammer spesielt arbeidsnarkomane. Les hvordan du kan beskytte deg.

«Når man plutselig endrer døgnrytme kan det være vanskelig for kroppen å henge med.»


- Alle som i kortere eller lengre perioder har jobbet på høygir er potensielt i faresonen, sier Ad Vingerhoets, professor i psykologi ved Tilburg Universitet til Berlingske Tidene.

Den nederlandske professoren står bak en omfattende undersøkelse som viser at mange av oss konsekvent blir syke hver gang vi tar ferie. Av 2.000 testpersoner var det hele tre prosent som tilbrakte starten på alle ferier under dyna.

Les også: Stress ned før ferien

Ifølge professoren er det flere grunner til at feriesyken rammer i det øyeblikk ferien begynner, men han mener at forandringer i døgnrytmen er hovedårsaken.

- Når man plutselig endrer døgnrytme kan det være vanskelig for kroppen å henge med, sier han, og anbefaler å holde fast ved den vanlige rytmen så langt det lar seg gjøre.

En annen grunn til at forkjølelse og feber sammenfaller med fri fra jobben kan ifølge professoren være at adrenalinnivået i kroppen har steget i takt med et høyt arbeidstempo før ferien, for så å dale når man kan slappe av.

- Når adrenalinet daler fordi kroppen ikke stresser lenger, svekkes immunforsvaret. Da skal det ofte ikke mer enn et nys til før man smittes og blir syk, sier han.

Les også: Blir stresset av god tid

Legitimert hvile

Berit Elisabeth Øhn er daglig leder i Turningpoint Academy, med lederfokusert coaching og utvikling av bedriftskultur som spesialområder. Hun er godt kjent med fenomenet feriesyke.

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

- Dette er hva vi kaller konsulentsyken, og det innebærer at vi tillater oss å hvile først når vi har fri, og da har vi en tendens til å bli syke. Først da har vi legitimert at vi kan hvile, sier hun til DinSide Helse.

Hun mener at det er ønsket om å gjøre ting bra eller prestere enda bedre som får oss til å tøye strikken så langt at den av og til ryker.

Slik unngår du å bli utbrent

- Vi trenger å lære oss å prestere i en mer avslappet tilstand. De fleste kan ikke dette fra før, og trenger derved å trene på det, sier hun.

Øhn peker på at vi jobber under sterke konkurransekrav i et veldig hektisk tempo.

- Det ligger ikke i kulturen vår, verken i virksomheter eller i samfunnet, at vi skal ta pauser. Vi tar ikke signalene fra kroppen når den ber om det, men døyver heller trettheten med flere kopper kaffe eller en hodepinetablett. Når kroppen ikke får pausene den trenger, vil den til slutt kreve det, sier hun, og gir følgende råd:

  • Øv deg på å ta små pauser i løpet av dagen (bruk gjerne en avspennings-cd som du har tilgjengelig)

  • Pust med magen når du begynner å føle deg stresset

  • Drikk mer vann

  • Kutt ned på kaffe og søtsaker i løpet av dagen

  • Spis reglemessig og sunt

  • Gjør avspenningsøvelser. Du kan for eksempel legge beina på bordet i noen minutter og deretter rusle deg en liten tur

  • Ta en time out og fokusér på noe annet enn krav, bekymringer og forventninger. Det klarner hjernen, og hjelper kroppen med å hente inn ny energi

    Les også: Lettere syk uten jobb

    Lær å sette grenser

    - Vi har forskjellig kapasitet, derfor må vi selv lære å sette egne grenser og finne ut hvordan vi skaper en dag hvor vi har tid til både å puste, prestere og å ha det moro, sier hun.

    - Stadig flere bedrifter tar grep for å gjøre arbeidsdagen bedre for sine ansatte. Det kan være i form av bedriftshelsekort, betalt massasje, bedre kantine, eller en fruktkurv. Spørsmålet er imidlertid om vi er gode nok til å benytte oss av det, sier Øhn.

    Les også: Deppa av kjipe kolleger

    Hun mener at vi må lære oss å snu uvanene våre om til gode og velfungerende vaner.

    - Det heter at vi bruker 21 dager på å snu en vane. Men det forutsetter at vi setter ned tempoet og minner oss selv på hva vi skal gjøre hver eneste dag. Greier vi å gjøre det tre ganger om dagen vil det til slutt komme av seg selv. Men vi må ville det nok, og ikke henge oss så mye opp i hva andre tenker, mener og tror, sier hun.

    Ta det på alvor

    Professor Vingerhoets mener at de som stadig opplever å bli syke når de tar ferie må ta problemet på alvor.

    - Disse symptomene bunner i stress, og dersom man blir syk hver gang man skal ut i ferie er det på høy tid å begynne å lytte til kroppen og la den få ro, sier han.

    Han råder de som plages av feriesyke til å spørre seg om alle oppgavene og alt ansvaret man tar på seg stengt tatt er nødvendig, eller om man gjør det fordi man føler at man må.

    Les også: Jobbstress kan gi depresjon

    - Det handler om å bringe mer balanse inn i livet. Og senker man ikke på farten mens man kan, ender man med å skyve problemene foran seg.

    Ad Vingerhoets råder alle som sliter med sykdom i ferien til å skru ned både tempo og forventninger til egne prestasjoner.

    - La være å invitere svigermor den første feriedagen, og ikke lag for mange urealistiske planer om hva dere skal finne på med barna, råder han.

    Les også: Frisk start etter ferien