Legge om livet?

Du bør legge om hele livet for å bygge deg selv som merkevare, skal vi tro de mest progressive merkevarebyggerne.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Enkelte av teoretikerne innen "personal branding" opererer med en tre trinns-modell for hvordan du går frem:

  • 1. Dette velger du å "selge deg" på.
  • 2. Slik selger du deg på dette.
  • 3. Slik endrer du omgivelsene.

    Omgivelsene

    Det første trinnet handler om å finne ut hva som gjør at du skiller deg ut, altså hvilke sider ved deg selv du bør markedsføre.

    Trinn to dreier seg om hvordan du går frem for å markedsføre nettopp dette, altså hvordan du bygger opp andres bilde av deg selv.

    På trinn tre er det snakk om å "tilpasse omgivelsene" til merkevaren du vil bygge opp.

    Ute og hjemme

    Dette handler om å omstruktere deler av livet ditt ved å endre...

  • ...profil og utseende på kontorlandskap
  • ...dine hjemlige omgivelser
  • ...din personlige stil (image)
  • ...det du gjør i fritida
  • ...humanitært og annet frivillig arbeid
  • ...medlemskap i organisasjoner og foreninger
  • ...ditt profesjonelle nettverk

    Alt skal bidra til å bygge opp det ønskede bildet av deg selv utad. Politikere, for eksempel Tony Blair, bruker profesjonelle imagebyggere (spin doctors) for å lykkes med dette.