Kutt musa i ferien

Gode råd til deg som begynner ferien med begynnende musearm.

Finnes det gode råd for alle oss som har tilbragt de siste månedene iherdig arbeidende foran skjermen, og fått stive skuldre og tilløp til musesyke? Vi har spurt Nordens mest kompetente på området.

Endelig kan vi igjen se fram en ferie uten tastatur og mus. Det er tid for å spørre seg: Hva kan jeg gjøre for at kroppen skal få det best mulig i ferien, og raskest mulig komme seg etter de siste månedene?

Beveg deg, sier forskeren


Lektor Bente Rona Jensen ved Institut for Idræt ved Københavns universitet har forsket i mange år på arbeidsbetingede nakke- og skulderlidelser, og skadevirkningene av monotont arbeid ved PC (musesyke).

Du må ikke drive ekstremsport, det er ikke så mye som skal til. For eksempel: Gå eller løp en liten tur hver dag. Foto: istockphoto.com Foto: istockphoto.com Vis mer


Hun vil ikke anbefale bestemte aktiviteter for ferien, men understreker at det først og fremst vil være viktig for kroppen å få variasjon.

- Husk at menneskets kropp er skapt for å bli brukt, sier hun. - Når vi tilbringer dagen med stillesittende arbeid, er det i strid med naturen. - Her i Danmark anbefaler vi at folk mosjonerer 30 minutter hver dag - også i arbeidsåret. I ferien bør du i alle fall sørge for å få minst den anbefalte dosen.

- For å øke din generelle fysiske velvære bør du dessuten bruke ferien til å få bedre kondisjon. Foran PCen resten av året har du en inaktiv livsstil. Kom deg ut og beveg deg nå når du har muligheten.

La hekken gro

- Et godt tips for ferien er at du ikke får for mye luft under armene, men stort sett holder armene nede, altså under skulderhøyde. Mye av nakke- og skulderlidelsene forbundet med PC-bruk skyldes nettopp at disse kroppsdelene har "løftet" gjennom hele arbeidsåret. Skulder- og nakke- området blir verre hvis man løfter armene for høyt opp i lang tid. Derfor vil aktiviteter av typen klipping av hekken i ferien videreføre de samme belastningene som PC-bruken har gitt.

- Hvis du har lidelser som følge av PC-arbeid, vil det være en svært dårlig ide å tilbringe ferien foran PCen, sier hun. - Ellers bør du sørge for at du gjør minst mulig håndintensivt arbeid, som for eksempel strikking eller skruing med skrujern.

Hun mener at det ikke er utslagsgivende hva slags temperatur det er i feriemålet. Kroppen din vil ha like godt av en sommerferie i Norge, som i varmere strøk.

Hun ser imidlertid ingen grunn til å fraråde en tur med sekk fra hytte til hytte i fjellet, selv om sekken henger på fra før av hardt belastede skuldre. - Men sekken må være god, presiserer hun.- Den må fordele vekten, slik at hoftene avlaster skuldrene.

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer


Der hvor sjelen kan få ro

Manuellterapeut og fysioterapeut Ingebjørg Hoftaniska ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) i Oslo har lang erfaring med nakke- og rygglidelser. Hun er også coach, og gir kurs i stressmestring. Hun bekrefter at det som er viktig, er ikke temperaturen ved reisemålet ditt, men hvordan du har det der.

- Det som er avgjørende for virkningene av ferien er hvor du har det best, og hvor du slapper best av. Dette er helt individuelt. En hytteferie i Norge kan være like avstressende for en som en strandferie i syden for en annen. Det hele beror på hvor du føler at du får kontakt med deg selv, sier hun.

- Du bør bruke ferien til å koble totalt av fra hverdagen. Jo lengre sammenhengende ferie du tar, jo bedre, sier hun.

Hoftaniskas liste

Hennes råd til folk med belastningsproblemer i nakke og rygg, som ikke har kommet så langt som til å bli sykemeldt, er:

  • Velg ferier hvor du er aktiv, og ikke stillesittende ferie.
  • Velg variert fysisk aktivitet, som involverer mange deler av kroppen. Gå turer i naturen, ta svømmeturer. Med gode joggesko med demping, kan du også gå gode, lange turer i storbyferien, for eksempel om morgenen før "rushet". Gå i rask gange, og bli svett. Husk å drikke mye vann.
  • Har du et ryggtreningsprogram som fungerer, kan du gjøre det daglig.
  • Unngå for enhver pris å jobbe ved PCen på hotellrommet eller hytta. Arbeidsstillingen din der er enda dårligere enn på kontoret.
  • Bruk ferien til å tenke over livet ditt og hva ved det som gjør at du har belastningslidelser. Det er en nær sammenheng mellom psyken din og nakke- og ryggplagene dine.
Artikkelen er tidligere publisert på DinSide.

Heil. Helt feil. Minst fem feil. Foto: istockphoto.com Vis mer