- The time to laugh, is when you don`t have the time, sier motivasjonsekspert Jon Morten Melhus. Foto: Melhus Communication
- The time to laugh, is when you don`t have the time, sier motivasjonsekspert Jon Morten Melhus. Foto: Melhus CommunicationVis mer

Kunne det vært deg?

Da bør du vise denne artikkelen til sjefen din.

Nedgangstid, dårlige salg, usikker jobbfremtid, tapte annonseinntekter og høy rente kan gjøre den gladeste arbeider deprimert.

På Aker Brygge handlesenter har ledelsen besluttet å gjøre noe med problemet. Motivasjonsekspert og coach Paal Hansem skal følge alle ansatte gjennom hele 2009.

- Våre ansatte er vår beste markedsføring. Å motivere og inspirere er det vi ønsker at alle som jobber her skal gjøre overfor våre gjester og kunder, og det samme ønsker vi å gjøre overfor våre ansatte. Vi tror det er spesielt viktig å ha fokus på våre ansatte nå i økonomisk urolige tider. Som et av flere tiltak har vi engasjert Hansem, som skal følge samtlige ansatte gjennom 2009 og bistå oss som coach og motivator, sier senterleder Christin Werge Johansen, i en pressemelding.

Blåser det surt på jobb?

Her er motivasjonsekspert Hansems fem tips for en bedre jobbhverdag:

  • Trygghet
  • Krisetider medfører uro og utrygghet rundt arbeidsplasser. Sørg for at de ansatte vet hvordan situasjonen i selskapet virkelig er, og sørg for at de får en visshet om at de er veldig viktige for å få bedriften på rett kjøl.

    Les også: Slik nedbemanner du etter loven

  • Involvering
  • To hoder tenker bedre enn ett. Ti hoder bedre enn to. Involver medarbeiderne i mål, strategi og ideer til konkrete handlinger. Å la kreativiteten spire fører ofte til fantastiske ideer ikke er tenkt tidligere. I tillegg skaper det en følelse av eierskap og tilhørighet som gir ekstra resultater.

  • Tenk nytt
  • Finn suksesshistorier utenfor din vanlige sfære. Hva gjør bedrifter i andre landsdeler, andre land og andre bransjer som lykkes utover det vanlige? Hva kan vi gjøre for å overføre dette til oss?

  • Ha det moro
  • Gjør hverdagen morsom både på og utenfor jobben. Gled dere over små fremskritt, og vær hele tiden på jakt etter nye måter å skaffe kunder til bedriften og til å beholde de dere har. Alle liker å handle med folk i godt humør, og som har tro på fremtiden.

    Les også: Tolv tips mot usunt stress på jobb

    Stem!

    Er sjefen din flink til å motivere deg? (Avsluttet)
    Ikke i det hele tatt. Ledelsen er relativt fraværende.(65%) 145
    Det er opp og ned, til tider opplever jeg at ledelsen engasjerer meg.(25%) 56
    Absolutt. De vet hva de driver med.(10%) 23
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


  • Skap entusiasme
  • Entusiasme skapes når du kombinerer noe du synes er gøy med mål. Lag mål samme med medarbeiderne og sørg for at alle vet nøyaktig hva de skal gjøre for å være med på å nå målet. Oppdater medarbeiderne på hvordan dere ligger an daglig. Få kundene med på laget og sørg for at de har lyst til at dere skal lykkes.

    - Det var veldig gøy og god stemning, sier Hansem om kick-offen på Aker Brygge forrige lørdag.

    - Et slikt foredrag gir gjerne en høydare der og da, men kan lett gå over i løpet av kort tid. Derfor skal vi jobbe med dette i et års tid, sier Hansem.

    Hansem er ikke i tvil om at litt motivasjon passer i en tid som denne.

    - Hvis man ikke har råd til en motivasjonsekspert kan man ha personalmøter, prøve å engasjere de ansatte. Det aller viktigste er å få dem til å føle seg trygge i en utrygg tid, sier Hansem.

    Sjefen skal trøste

    Det er ikke bare Paal Hansem som får oppdrag om dagen. Jon Morten Melhus, daglig leder i rådgivingsfirmaet Melhus Communication AS, har fått mye pågang etter nyttår.

    - Før jul var de fleste litt avventende, men det er mange bedrifter som foreløpig ikke merker finanskrisen, og når kommer de. Heller ikke offentlig sektor er særlig berørt, og de står for nesten halvparten av mine oppdrag, sier Melhus.

    De dyktige lederne forstår at det er spesielt viktig å motivere de ansatte i motgang. Melhus sammenligner sjefens rolle med venners rolle. Hvis du er lei deg eller fortvilet får du du sannsynligvis trøst av vennene dine, - det samme bør sjefen gjøre for sine medarbeidere når de har det tøft på jobben.

    - Og humor er alltid viktig, - ikke minst galgenhumor og selvironi når det ikke går helt som man ønsker. The time to laugh, is when you don’t have the time to laugh, sier Melhus, - Det er ikke uten grunn av vi har valgt web-adressen www.begeistring.no.

    Les også: Spår 100.000 ledige i løpet av 2009

    - Bedriftene vil i stadig større grad ha foredrag med faglig relevanse, ikke bare stand up-komikk. Noen kunder kjøper bare et foredrag, mens mange vil ha workshop for selv å jobbe videre med hvordan de kan øke begeistring og engasjement i hverdagen. Jeg jobber også med å forankre slike prosesser hos lederne, - hvis ikke lederne er bevisst på hvordan de skal ta vare på medarbeiderne og skape mer entusiasme på jobben, blir det lite forandring og utvikling, sier Melhus.

    Hva kan lederen gjøre hvis bedriften ikke har råd til foredrag eller workshop?

    - Det viktigste er uansett hvordan lederen fungerer i forhold til sine medarbeidere. I vår siste bok ”Lure ledere” går vi gjennom de tre elementene som kjennetegner begeistringslederne: De ser, blir sett og involverer medarbeiderne, sier Melhus, og forklarer:

  • Se: Lederen må ha empati, gi anerkjennelse og holde oversikten.
  • Bli sett: Tydelighet, tilgjengelighet og tilstedeværelse.
  • Involvering: sørge for å skyve beslutninger lengst mulig ut i systemet, og involvere medarbeiderne i størst mulig grad.
  • - En begeistret leder begeistrer medarbeiderne, viser vår forskning, blant annet gjennom BegeistringsBarometeret som vi gjennomfører sammen med TNS Gallup annethvert år og hvor vi ser på sammenhengen mellom lederens evne til å begeistre, medarbeidernes begeistring, produktivitet og kundelojalitet. Lederen må dessuten ha tid til de ansatte.

    - Dersom de ansatte opplever at lederen er tilgjengelig når de trenger det, øker begeistringen med 60 prosent i forhold til de som har ledere som ikke har tid til dem, viser undersøkelsen. Lederen skal være mor/far i organisasjonen, og må skape trygghet og ro, sier Melhus.

    - Hva gjør man hvis mennesker er fortvilet? Jo, man stiller opp for dem.

    Så enkelt kan det altså være.