Hvor rik blir du av blogging?

Annonsørene sier pengene renner inn på konto. Se hva bloggerne svarer.

- For nesten ett år siden, bestemte jeg meg for å bruke denne bloggen som et studium i hvordan tjene penger på blogging, og ettersom John Chow dot Com var den eneste bloggen jeg hadde, startet jeg opp. Jeg startet med Google AdSense, og bloggen fikk inn 352,61 dollar den første måneden. I mai, 2007 var inntjeningen 12.569,61 dollar, skriver John Chow på sin blogg.

Slik lager du en blogg

Alle som sludrer i på nett drømmer om å tjene penger på arbeidet og mediene skriver jevnlig om annonsekronene bloggerne kan tjene.

Rik som en student

Om du ikke er rik av blogging, så får du hvert fall et sted å vise verden hva akkurat du mener.

FOTO: Per Ervland Vis mer


Peter Andre Jensen står bak Peterandrej.com og er en av de norske bloggerne som sier han tjener penger på nettaktivitetene sine.

- Jeg blir så absolutt rikere, sier Peter Andre Jensen til DinSide. - Men jeg kan ikke leve av det. Inntjeningen tilsvarer for eksempel at en student slipper å ta opp studielån.

Jensens metode går ut på å genere trafikk til bloggen, det vil han må få mange lesere til å komme til siden hans. I tillegg bør trafikken være relevant. Det gir annonsekroner.

- Hvis du for eksempel er opptatt av Adidas-klær og kommer på en nettside hvor det er en annonse for nettopp Adidas er det stor sannsynlighet for at du klikker på nettopp denne annonsen. Du bør derfor nevne dette i teksten flere ganger.

Mange lesere får man ved å skrive om kjendiser. Jensen skriver mye om kjendiser.

- Det er det folk søker mest på.

Peter Andre Jensen oppgir å ha hatt 510.000 lesere siden slutten av april i år. Dette lesertallet ligner det en mindre nettavis har på en måned. Annonsene generes via ulike programmer og Jensen oppgir Googles Adsense-program som en av kanalene som gir inntekter.

- Dette er et nettverksprogram for annonsørere. Du legger en Google-kode på bloggen din. Google vil gi deg annonser fordi de indekserer det du skriver; programmet vil finne en annonse som ligner det du skriver om.

Hvor mye bloggerne får fra klikkene som genereres fra bloggene og til annonsørene vil verken Jensen eller Google ut med.

- Men det sier seg selv at Norge med sine 4,7 millioner innbyggere er stort nok til å gi skikkelige inntekter.

Slik blir du rik


Jensen har nå gått over til å ha engelsk som arbeidsspråk og skal heretter blogge om det han er god på: blogging og webutvikling.

Også Kent Høgseth, mannen bak bloggen Lordx.org mener at det ikke er mulig å tjene mye penger på blogging i Norge.

- Jeg tjener kanskje 500 kroner i måneden på å ha annonser på bloggen min, sier Kent Høgseth til DinSide.

Hva han skriver om?

- Jeg skriver om mitt mislykkede kjærlighetsliv og andre ting som opptar meg. Det er det 500 - 1.000 mennesker som daglig er interessert i å vite noe om.

Peter Andre Jensen er klar på sin videre strategi:

- Det er mye penger i poker og spill. Pokerannonsørene vil gjerne ha mest mulig annonser. Da er det viktig at man blogger for annonsørenes målgruppe: unge menn.

Hypotetiske penger?

Den svenske tidsskriftet DinaPengar har følgende anslag på hva en blogg kan tjene i annonsekroner(oppgitt i svenske kroner):

  • Att vara Alex Schulman: 28.750.000 kroner
  • Fuck you right back!: 17.500.000 kroner
  • Fotbollsblogg med Robert Laul: 12.750.000 kroner

  • Style by Kling: 10.500.000 kroner
  • Macfeber: 10.125.000 kroner

  • Prylfeber: 8.875.000 kroner

  • Videofeber: 7.750.000 kroner
  • Bilfeber: 6.250.000 kroner
  • Spelfeber: 5.000.000 kroner

  • Rar: 2.500.000 kroner
  • De private bloggerne kan også generere annonsekroner:

  • Schulmania: 16.500.000 kroner
  • Engla's Showroom: 13.000.000 kroner
  • GeekAlerts: 10.125 000 kroner

  • Fosfor Gadgets: 8 875.000 kroner
  • Hotspot: 7 750 000 kroner
  • StockholmStreetStyle: 7.250.000 kroner

  • 456 Berea Street: 6.000 000 kroner

  • Sex?: 5.000.000 kroner
  • Blondinbella: 5.000.000 kroner
  • Warpdrive - Svenska citatdatabasen: 2.500.000 kroner
  • Men mange av disse bloggene er lagt opp inn under store mediehus og det er da mediehusene som mottar annonsekronene. VG.no slipper bloggerne til og der oppgis det annonseinntektene kommer fra Google, og at disse ikke deles med bloggerne.

    NESTEN MILLIONÆR: DinSides journalist blogger boligsalg

    AKTUELT