Hvem kjører oftest til jobb?

En ny undersøkelse avslører hvem av svensken, dansken eller nordmannen som oftest kjører bil til jobb.

Undersøkelsen viser at arbeidstakere i Norge er de som oftest bruker private kjøretøy for å komme seg på jobb.

Hele 45 prosent av oss nordmenn foretrekker å bruke kjøretøy til og fra jobb, mens 55 prosent bruker offentlig kommunikasjon. Det kommer frem av en ny arbeidsplasstudie gjennomført av bemanningsbyrået Kelly Services.

Norges bruk av offentlig kommunikasjon for å komme seg til og fra jobb er lav sammenlignet med internasjonale forhold, og ga en 23. plass blant de 28 landene som deltok i undersøkelsen.

Foto: Jon Erland Madsen Vis mer


Likevel svarer 79 prosent av de 1.200 spurte nordmennene at de har muligheten til å benytte offentlig kommunikasjon for å komme seg på jobb.

Det er større sannsynlighet for at kvinner og eldre arbeidstakere benytter offentlig kommunikasjon, skal man tro undersøkelsen.

Vil ha det billigere

Undersøkelsen spurte hvilken enkeltstående faktor som ville gjøre det mer fristende å bruke offentlig kommunikasjon. Svarene fordelte seg slik:

  • lavere priser (38 prosent)
  • lettere tilgang (24 prosent)
  • hyppigere avganger (24 prosent)
  • Faktorer som bedre komfort og bedre sikkerhet/trygghet, rangerte relativt lavt.

    Transport til jobb

    Hvilket ene tiltak vil hjelpe mest for å få folk til å kjøre kollektivt? (Avsluttet)
    Lavere priser(41%) 86
    Hyppigere avganger(31%) 65
    Større kollektivnett(28%) 60
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Asiaterne flinkest

    Globalt sett befinner de største brukerne av offentlig kommunikasjon seg i Asia. Indonesia topper listen med 93 prosent, fulgt av Hong Kong med 88 prosent og Singapore med 86 prosent.

    De som brukte offentlig kommunikasjon minst, var Tyrkia med 29 prosent, etterfulgt av USA med 34 prosent og Puerto Rico med 36 prosent.

    - Offentlig kommunikasjon er avgjørende for at folk skal kunne finne- og beholde arbeid. Der privat transport ikke er tilgjengelig er offentlig kommunikasjon ofte det eneste alternativet, sier Stig Lauvsland, administrerende direktør i Kelly Services nordiske avdeling i en pressemelding.

    - Tilgang til pålitelig, trygg og kostnadseffektiv offentlig kommunikasjon er viktig for hvordan folk opplever jobben, det daglige stressnivået og sin egen kapasitet til å ivareta familieansvaret, sier han.

    Lauvsland mener også at bedre utbygget offentlig kommunikasjon kan gjøre arbeidsmarkedet mer fleksibelt.

    - Tilgjengeligheten for godt utbygget offentlig kommunikasjon gjør det mye lettere å kunne omstille seg hurtig på endrede krav i arbeidslivet og for arbeidsgivere å finne arbeidskraft når og hvor det trengs. Mange er mer enn fornøyd med å bruke offentlig kommunikasjon fremfor å kjøre selv, men hvis systemet er utilgjengelig eller for dyrt har de ikke mye valg, sier Lauvsland.

    I Norge er yngre arbeidstakere mest opptatt av prisen ved bruk av offentlig kommunikasjon, mens eldre arbeidstakere er mer interessert i bedre tilgjengelighet.

    Kilde: Kelly Services