Avslør om din nye sjef er et fjols - før du takker ja til jobben. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no. Foto: 6PA/MAXPPP
Avslør om din nye sjef er et fjols - før du takker ja til jobben. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no. Foto: 6PA/MAXPPPVis mer

Er sjefen et fjols?

Slik avslører du om sjefen er dårlig allerede på jobbintervjuet.

Mange sjefer har opplevd å ansette feil medarbeider. Men mange nyansatte har også takket ja til en jobb, hvor sjefen senere viser seg å være helt umulig.

Her i Norge fører svært lav arbeidsledighet til at det er arbeidssøkers marked for tiden: Man kan faktisk takke nei til jobbtilbud fordi det likevel er så mange andre ledige stillinger å velge mellom.

Et fjols til sjef burde være en mer enn god nok grunn til å takke nei til en jobb nå. Og er du vakt overfor visse tegn, kan du finne ut om sjefen er god eller dårlig allerede på jobbintervjuet, ifølge den danske professoren Claus Hellmann.

Dette er en dårlig sjef

Hellmann har arbeidet med mennesker i arbeidslivet i over 30 år, og driver nå sin egen konsulentvirksomhet. I bloggen sin på erhvervsbladet.dk lister Hellmann ni tegn du bør være oppmerksom på i møte med din eventuelle, nye sjef:

Test: Kan du bli sjef?

1. Før jobbintervjuet bør du google vedkommende. Virker informasjonen du finner troverdige og solide? Kan du finne ut noe om hvilke ledererfaringer han eller hun har? Kan du finne andre referanser, for eksempel i sosiale nettverk som LinkedIn og Facebook?

2. Har vedkommende svart på mailer du har sendt på forhånd?

3. Ankommer sjefen presis til avtalt tid? Hentes du i resepsjonen av en sekretær, må du selv finne veien, eller kommer sjefen og møter deg? Fokuserer sjefen på alt annet enn deg, er det et dårlig tegn.

4. Virker sjefen nervøs? Roter vedkommende i papirer eller søler kaffe?

5. Får du inntrykk av at samtalen er strukturert og at du blir lyttet til? Eller virker spørsmålene tilfeldige? Blir det tatt notater? Hvordan reagerer sjefen på at du stiller spørsmål angående bedriften og arbeidsforholdene?

6. Ved spørsmål om bedriftens utfordringer bør du være ekstra oppmerksom på hvordan sjefen svarer. Dersom svarene preges av at skylden plasseres på andre, og sjefen snakker negativt om kolleger, bør man være på vakt. Det samme gjelder dersom svarene ofte er diffuse, og aldri konkrete.

7. Virker sjefen stresset? Snakker vedkommende for fort og har urolige bevegelser? Er det som fortelles forvirrende og usammenhengende? Fokuseres det mer på det negative enn det positive?

8. Hele intervjuet sett sammenlagt: Ble du lyttet til, eller utviklet samtalen seg til en enetale fra sjefens side?

9. Etter intervjuet: Får du uoppfordret informasjon om hva som skal skje etter samtalen, eller får du inntrykk av at sjefen ikke er helt sikker på dette selv heller?

Dersom svarene på noen av disse spørsmålene, sammen med din umiddelbare intuisjon, sier at noe ikke er som det skal være, så bør du vurdere å fortsette jobbjakten et annet sted. Husk at dårlig ledelse er blant de vanligste årsaker til at man mistrives på en arbeidsplass.

Lær å le av sjefen din

Kilde: erhvervsbladet.dk/ Claus Hellmann.