En flygende jobbdrøm

Drømmer du om å bli konge i luften? Se hva det koster å realisere drømmen!

For mange er det en barndomsdrøm å bli pilot. Men bare de færreste klarer å komme gjennom nåløyet til militærets (gratis) flygerutdannelse. Skal drømmen likevel leves ut, må man derfor betale selv.

Prisen du må betale for en høytflygende drøm er - høy. Om den er for høy, er selvsagt opp til hvor høyt ønsket er, og hvor god bankforbindelse du har.

En privat flygerutdannelse kan fås for en ganske rimelig sum. Men er ønsket et yrke som pilot, må du gå for den mer omfattende utdannelsen, der du får et trafikkflygersertifikat (på fagspråk heter dette sertifikatet: CPL+IR-MEP og ATPL-teori).

En halv million

- Tar du utdannelsen i USA, vil totalprisen bli på rundt 550-600.000 kroner. Dette inkluderer da alt, også bo- og levekostnader og et såkalt krediteringsprogram (konvertering fra nordamerikansk til norsk flysertifikat, red.anm.), sier markedsansvarlig i Luftfartsskolen, Terje Sande, og legger til:

- Men velger man utelukkende å utdanne seg i Norge, vil jeg tro at du kan klare det for litt i overkant av 400.000 kroner. Dette inkluderer da ikke bo- og levekostnader.

Skulle du gjerne hatt en slik lue? Bilde: Per Ervland. Vis mer


Utdannelsen til Luftfartsskolen er oppbygget av moduler, noe som betyr at man til en viss grad selv setter sammen utdanningen. Utdannelsen kan likeledes foregå på ulike skoler, og man tar dermed ikke hele forløpet på Luftfartsskolen.

Ifølge Sande er det mulig å få opp mot 120.000-190.000 kroner i støtte hos Lånekassen, det resterende må finansieres på annen måte.

Ute eller hjemme

Pilotutdannelsen til Luftfartsskolen kan altså tas både i Norge og i USA - eller deles opp slik at man tar noe i Norge, og noe i USA.

Hva anbefaler dere?

Pilotdrøm?

Skulle du gjerne blitt trafikkflyger? (Avsluttet)
Ja, veldig gjerne(69%) 1034
Er allerede pilot :-)(16%) 244
Nei, interesserer ikke meg(14%) 213
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Det avhenger helt av hva man selv ønsker. Noen har ikke anledning til å reise utenlands, mens dette passer bra for andre. Generelt kan man si at det går fortere om man tar utdannelsen i USA, noe som skyldes at det går raskere å samle flytimer på grunn av bedre vær. I Norge vil mørke, snø og regn bety at man ikke kan samle flytimer like effektivt, sier Terje Sande.

Ifølge Sande vil utdannelsen ta rundt to år om man tar den i Norge - og tilsvarende kan gjøres på cirka 2,5 år i USA. I USA inkluderer dette da også totalt cirka 1.000 flytimer som er nødvendige for å få det første trafikkflyger-jobbet.

For å få nok flytimer, må man i Norge regne med ytterligere 1-1,5 år (ut over de to årene i forbindelse med selve utdannelsen).

Ulike utdannelser

Utdannelsesforløpet avhenger av hvilken skole man velger, om man selv vil sette sammen modulene, eller om man vil ha hele forløpet fra én institusjon.

- I Norge er vi den eneste skolen som tilbyr en såkalt ATP-integrert utdanning. Det betyr at elevene starter hos oss, og at de kan følge utdanningen hos oss gjennom hele perioden. Andre utdanninger består av moduler, der det ikke er den samme oppfølgingen og sammenheng, sier Ole Pedersen, daglig leder og skolesjef i NEAR.

Det meste av utdannelsen til NEAR foregår på deres secondbase i USA, der det også er norsk personell.

Ifølge skolesjefen på NEAR vil total pris for utdannelsen ligge på cirka 628.000 kroner. Dette inkluderer da den komplette utdannelsen, og også kostnader knyttet til å bo i USA under utdannelses-delen (når man senere i forløpet har praksis i USA, tjener man penger, og bokostnadene er da ikke inkludert).

- Denne utdanningen tar 2,5 år, og med 1.500 flytimer i bagasjen er du klar til første jobb hos et luftfartsselskap, sier Pedersen.

Opptakskrav

Det går nok litt tid før du får fly gigantflyet Airbus 380... Foto: Airbus. Vis mer

Generelt er kravet for å bli trafikkflyger at man har gått gjennom en legesjekk, der man må ha en såkalt Medical 1. I tillegg kreves det plettfri vandel. Skal man til USA for å utdanne seg, kreves en såkalt SIPA-test (som blant annet tester logisk sans og romfølelse). Likevel anbefales det også at man tar denne testen om man utdanner seg i Norge.


Derutover kan opptakskravene være noe forskjellige.

For eksempel krever ikke Luftfartsskolen annet enn grunnskole (ikke videregående).

NEAR krever tre år videregående skole, og vil etter skriftlig søknad ta inn folk til opptaksprøve der det gjennomføres en rekke tester. Bare de som består testene, kan begynne på NEAR.

NB. Vær oppmerksom på - selv om utdannelsesinstitusjonen ikke har formelle krav til elevens forkunnskaper - så vil det være nødvendig med en viss kompetanse i en rekke fag for å kunne klare å gjennomføre en slik (høyere) utdanning.

Gode jobbmuligheter

Men er det gode jobbmuligheter etterpå? - Noe som selvsagt er fryktelig viktig om du har brukt mange hundretusener på en utdannelse. Ingenting kan selvsagt være sikkert, men ifølge våre kilder er luftfartsindustrien spådd gode tider fremover.

- Det er spådd en god tid frem mot år 2015. Det er økt aktivitet, og vi merker det blant annet på at vi blir kontaktet av europeiske flyselskaper som spør om vi har ledige piloter, sier Ole Pedersen.

- De som bygger flyplasser tror i alle fall på økt aktivitet de neste årene, for her skjer det mye for tiden. Og man må også huske på, selv om det går dårlig i Norge, så er dette en type jobb der man kan få jobb mange steder rundt omkring i verden, avslutter Terje Sande.

Lønnen til piloter er - som de fleste vet - heller ikke helt dårlig. Ifølge Sande vil en nyutdannet trafikkflyger ofte kunne tjene mellom 350.000 og 500.000 kroner (inklusive tillegg). En pilot som har jobbet noen år, kan fort tjene mellom 600.000 og en million kroner (også inklusive tillegg). Terje Sande understreker at han ikke har dokumentasjon på lønnsnivået, men at det er cirkalønninger.

Og gode lønninger kan som kjent komme godt med når man ender opp med et stort studielån...

Godkjent av luftfartstilsynet

Ifølge Luftfartstilsynet er følgende selskaper godkjente utdannelsesinstitusjoner (ikke alle utdanner piloter):

AviaTraining AS

European Helicopter Center AS

Fjellfly

Luftfartsskolen

Lufttransport

NEAR - North European Aviation Resources AS

Norwegian Aviation College

Pegasus FTO

Rørosfly AS

Adecco Security AS

Sjekk: Sjekk og dobbelsjekk en aktør, før du velger å betale over en halv million kroner på en utdanning. Kontakt flere institusjoner, og vurder dem opp mot hverandre. Pris er bare ett av elementene du bør vurdere, et annet - og enda viktigere element er - at du er sikret en utdannelse med høy kvalitet, og at du har en institusjon i ryggen som kan hjelpe deg med å foreta de riktige valgene underveis i forløpet. Be også om å snakke med piloter som har tatt utdannelsen hos den pågjeldende aktøren.

Relaterte artikler: