Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Dette må du ikke gjøre

Dersom du er redd for å miste jobben.

Det er harde tider i jobbmarkedet. Statistisk sentralbyrå spår at arbeidsledigheten kan doble seg i løpet av neste år, og Nav melder om mulige nedprioriteringer og lengre saksbehandlingstider som følge av problemene i arbeidsmarkedet.

Det er i disse tider det gjelder å ikke terge på seg sjefen. Smisking er som regel en dårlig idé. Det er bedre å oppføre seg ordentlig, og følge de kravene som gjelder for deg som arbeidsgiver.

Den australske nyhetssiden News.com.au har listet opp ti trekk som sjefer generelt sett misliker ved sine ansatte. Listen er utarbeidet av den australske bedriftspsykologen Susan Nicholson.

Les også: Er sjefen en dust?

Negativitet, ansvarsfraskrivelse og ryktespredning er blant sjefenes liste over ting de ikke liker ved sine ansatte.

1. Du er upålitelig
- Det er veldig vanskelig når en person lover å gjøre noe, men ikke leverer. Da er det til slutt sjefene som sitter igjen med mye mer ekstraarbeid enn nødvendig, forklarer Susan Nicholson.

2. Du innrømmer ikke feil
På en side kan ansvarsfraskrivelser blant arbeidstakerne være svært frustrerende for en sjef. På en annen side er sjefen nødt til å bidra til å skape et arbeidsmiljø der de ansatte ikke føler de må dekke til feil de har gjort.

Her er unnskyldningene du kan bruke!

3. Du sladrer for mye
Nicholson sier sladder blir brukt på en arbeidsplass når kollegaene ikke tør inrømme at de ikke liker hverandre. Noe som er svært frustrerende for en sjef å se på.

- For en sjef hører og ser når de ansatte ikke kommer overens.

4. Du klager for mye
Det kan være bra å være kritisk til deg selv og andre, men grensen mellom kritisk og negativ er vag. For mye klaging skaper dårlig stemning på arbeidsplassen.

5. Du hater forandringer
Det er lov å ikke være enig med ledelsen, men ikke gå i lås bare fordi du ikke takler forandringer. Hvem vet, kanskje forandringene er til det beste, både for deg og bedriften?

6. Du stinker
Sjefer misliker å måtte ta opp hvordan du går kledd, og på en arbeidsplass full av voksne mennesker er det vel unødvendig å måtte forklare hva en såpe eller en deodorant er...

7. Du kommer alltid for sent
Å komme for sent og ta lange lunsjer kan gi sjefen et inntrykk av at du er upålitelig eller lat.

Sjefen vil bruke løgndetektor

8. Du er overentusiastisk
Ifølge bedriftspsykologen synes sjefer at overentusiastiske arbeidstakere kan være like plagsomme som late arbeidere. Kanskje sjefene til og med er redde for at du er ute etter å kapre jobben deres?

9. Du styrer privatlivet fra kontoret
Da Facebook herjet som verst, besluttet mange bedrifter å sperre de ansattes tilgang til den populære tjenesten. Private anliggender kan vente til etter arbeidstid, i hvert fall hvis du vil gi sjefen et godt inntrykk.

10. Du oppfører deg dårlig
Vil du virkelig sørge for å ikke bli sjefens favoritt, bør du bråke, banne og få kollegaene dine til å føle seg ukomfortable. Om sjefen bevisst går inn for å skape et godt arbeidsmiljø, gjør du deg mildt sagt upopulær dersom oppførselen din oppfordrer til det motsatte.

Deler av denne saken ble første gang publisert i september 2008