Dette er en dårlig sjef

Ti tabber en sjef ikke bør gjøre.

Det australske tidsskriftet Smart Company har kommet opp med ti punkter som kjennetegner en dårlig sjef.

Test: Kan du bli sjef?

Er du enig med magasinet, eller er det flere punkter du ville hatt med på listen? Si din mening nederst.

1. Forvente at de ansatte skal være helt lik seg selv
Noen ledere blir skuffet når de ansatte ikke viser samme grad av engasjement og entusiasme som dem selv. Men sjefen er nødt til å ta i betraktning at de ansatte mest sannsynlig ikke har samme forhold til jobben som hun/han selv har.

Foto: stockxpert.com Vis mer

2. Ser ikke de store sammenhengene

En god sjef må se de store sammenhengene. En sjef som henger seg opp i småplukk hele tiden, vil ikke klare å få gjennomført de store, overordnede sakene.

3. Begrensede kommunikasjonsferdigheter
En sjef som er dårlig til å kommunisere og lytte er ingen god sjef. Småprat og likende er nødvendig for å bygge et godt forhold til de ansatte.

4. Feil søkelys
Noen sjefer har en tendens til å pushe for hardt på et område, noe som kommer på bekostning av andre viktige områder. Dette er relatert til punktet om å ikke se de store sammenhengene.

5. Dårlig disponering av tid
Manglende delegering av arbeid kan gjøre at en ikke har tid til å utvikle samarbeid og forhold til sine ansatte. Dårlig disponering av tid er vel ingen god ting uansett om man er sjef eller ikke.

6. Rekrutterer feil folk
Dersom en sjef bare ser etter ansatte med de samme kvalitetene og holdningene som seg selv, er det ikke sikkert de beste kvinnene og mennene blir rekruttert. En sjef som ikke ser hvem som har de beste evnene til å utføre jobben, sammen med gode samarbeidsevner, vil vanskelig skape det beste laget.

7. Mange personlig svakheter
Alle har en eller annen svakhet som kan sette kjepper i hjulene for hvordan hun eller han utfører jobben. Er du egoistisk? Utålmodig? Sta? Alle disse egenskapene kan være gode i noen sammenhenger, men dårlige i andre. Klarer hun eller han ikke å snu svakhetene til noe positivt, kan det skape problemer på arbeidsplassen.

8. Følelsene tar beslutningene
Å tillate følelsene å styre beslutningsprosessen kan være problematisk. Å snakke med andre og få innspill kan være lurt før en viktig beslutning blir tatt.

9. Være for overbegeistret
Å være engasjert er bra. Men noen entreprenører, gründere og ledere kan være svært engasjert og ekstremt opptatte av businessen sin, deres ansatte og kunder. Noen arbeider for hardt, tar på seg for mange oppgaver, og glemmer å ta vare på seg selv. Resultatet? Utbrenthet, for eksempel.

10. Ikke flink nok til å sparke folk
Det er vel få som synes det er gøy å gi folk sparken, men noen ganger er det som må til. Troen på at "dårlige" ansatte vil skjerpe seg, hindrer en del sjefer fra å ta en upopulær avgjørelse. Dette kan komme på bekostning av bedriften.

Kilde: SmartCompany