Bli sjefens kjæledegge

Hvilke egenskaper liker sjefen aller best hos sine medarbeidere? Les og lær!

Svært ofte er det sterk fokus på ledelsesutvikling, og at ledere skal bli bedre ledere. Men realiteten er at de fleste av oss faktisk ikke er sjefer, men "bare" vanlige ansatte.

Slik blir du forfremmet

Pluss i margen

Likevel kan det være svært viktig å være oppmerksom på å utvikle seg selv i riktig retning.

For skal du gjøre det bra på jobben, kommer du ikke utenom å måtte ha en del av de egenskapene og kvalifikasjonene som sjefen og ledelsen setter pris på.

Men hvordan vite hva som gir et pluss i margen hos de fleste sjefer?

DinSide har spurt en rekke toppledere om hva som skal til - hva som er de aller viktigste kvalifikasjonene til en god ansatt.

Sjefens hemmelige koder

Ektefølt engasjement

Eilert Hanoa, administrerende direktør i Mamut ASA. Foto: Mamut. Vis mer


- Engasjement, resultatorientering og lagånd er nøkkelkvaliteter hos gode medarbeidere, men det finnes ingen presis mal på hvordan en god medarbeider kan karakteriseres, sier administrerende direktør i Mamut ASA, Eilert Hanoa.

Ifølge Hanoa vil engasjement ofte føre resultater med seg:

- Vi er kontinuerlig på utkikk etter medarbeidere som bidrar til at hele avdelingen eller selskapet blir bedre, både når det gjelder å utvise engasjement, ta initiativ og utstråle motivasjon. Å vise engasjement for egen arbeidssituasjon gjenspeiler seg i de resultater og det miljø medarbeideren bidrar med å utvikle. Ektefølt engasjement vil føre til positive resultater som både kundene, medarbeiderne og selskapet nyter godt av. Samtidig er det selskapets ansvar å legge til rette for at den enkelte medarbeideren kan jobbe selvstendig med sine oppgaver og ta nødvendige beslutninger effektivt. Dermed kan samtlige medarbeidere trekke i samme retning og bidra positivt i et miljø preget av en sterk og positiv lagånd, sier han.

- Vår erfaring viser dessuten at mangfold og ulike personligheter sammen kan skape gode resultater, avslutter Mamutsjefen.

Jobbsøkere blir humortestet

Gøy på jobben

Ifølge konserndirektør Line Hestvik, leder for privatforsikring i If, er følgende kvalifikasjoner og egenskaper svært viktige:

Line Hestvik, konserndirektør for forretningsområdet Privat i If Forsikring. Foto: If. Vis mer


  • Den gode ansatte må kunne bidra til at det er gøy på jobben.
  • Han/hun må bygge opp under en kultur hvor man hjelper hverandre og ikke minst lærer av hverandre.
  • En god medarbeider tar opp et problem med sin leder samtidig som han/hun kommer med forslag til hvordan saken kan løses - eller kanskje vedkommende allerede har løst saken når den blir tatt opp med lederen.
  • En god medarbeider viser ærlighet - selv når vedkommende selv kan komme dårlig ut. Han/hun er ikke opptatt av å finne andre å skylde på.
  • Alle har kunder. De beste medarbeiderne er de som har fornøyde kunder.
Hun påpeker imidlertid at disse egenskapene forutsetter at medarbeideren har den nødvendige bakgrunnen for jobben.

Hestvik nevner videre tre egenskaper som hun mener er svært negative:

  • Medarbeideren legger skylden på andre.
  • Medarbeideren forsurer arbeidsklimaet med sin framferd og væremåte.
  • Medarbeideren har ikke omsorg for sin jobb og sin arbeidssituasjon.

Lojalitet smitter

Lars Bovind, fagsjef i Manpower Professional Executive. Foto: Manpower. Vis mer


- Tar man utgangspunkt i at den ansatte mestrer jobben, er det absolutt viktigste at vedkommende er interessert og motivert i å utvikle seg. Så vil man også kunne dele ut av det man kan til andre medarbeidere, og så er man god, sier fagsjef i Manpower Professional Executive, Lars Bovind, og legger til:

- Og er man motivert for en spesifikk jobb, så er man også lojal. Lojalitet er veldig smittende, slik at man får andre ansatte med. Men bedriften må gjøre seg fortjent til lojale medarbeidere, sier han.

Videre nevner Bovind at gode ansatte også er forutsigbare.

- Gode ansatte snakker godt om bedriften ute.

Hvilke egenskaper vil du trekke frem som absolutt dårlige?

- Hvis penger er den eneste drivkraften for en person, så ville jeg ikke ønske å ha vedkommende ansatt. Da er du en dårlig medarbeider, avslutter Lars Bovind.

Diskuter! Hvilke egenskaper og kvalifikasjoner synes du er aller viktigst for vanlige ansatte? Og hvilke er aller mest negative?

Les om ledelse: