Bingo med billig arbeidskraft?

JOBB: Det britiske firmaet flyttet support-senteret sitt til India for å spare penger. Det gjorde de også, men kundene ble sure. Nå flyttes virksomheten hjem igjen.

[Ugjyldig objekt (NAV98670)]
[Ugjyldig objekt (NAV98329)]

Hvorfor betale 100 kroner timen når du kan betale 10?

Dette er regnestykket du må huske for å forstå bedriftsledere verden over. I en tid da stadig flere arbeidsoppgaver kan gjøres like godt, men altså billigere av andre, blir såkalt outsourcing stadig vanligere.

Nå skjer ikke dette bare over landegrensene. Også her i landet har flere bedrifter valgt å la andre firmaer ta seg av selve IT-driften eller innkrevingen av regninger. Likevel: Det er ved å flytte arbeidsoppgavene fra et høykostland til et lavkostland at de store besparelsene kan gjøres.

Vesta har nylig fått CSC til å ta ansvaret for IT-utviklingen.
Erik Gjellestad, administrerende direktør i Vesta, bekrefter overfor Silicon.com at Vesta har outsourcet IT-driften. Begrunnelsen er at avtalen “er viktig for bedriftens framtid ved at lønnsomheten vil øke, noe som igjen skal komme kundene til gode.”

Men ikke alt som ser bra ut i teorien fungerer like godt i virkeligheten.

Fra England til India

Tror du utflagging av arbeidskraft er oppskrytt?

(Avsluttet)
Ja(64%) 47
Nei(22%) 16
Vet ikke(14%) 10
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det britiske firmaet Shop Direct hadde 1.200 ansatte i Leeds. Fristet av billig arbeidskraft bestemte de seg imidlertid for å åpne et supportsenter i Bangalore India. Dette skjedde i mars 2002, og 250 arbeidsplasser ble med dette flyttet ut av landet.

Nå har imidlertid firmaet bestemt seg for å flagge hjem igjen. Grunnen er klager fra kundene.

Og så, fra India til England igjen

Indiakontoret legges med andre ord ned i løpet av februar måned, og de 250 arbeidsplassene blir dermed tilbakeført til Storbritannia.

En talsmann fra firmaet sier at det indiske supportsenteret gjorde jobben, men at den ikke ble gjort slik som de engelske kundene var vant til.

Gjennomgangstemaet var at den indiske betjeningen hadde dårligere ferdigheter sammenlignet med de britiske:

  • - De er sikkert billigere i drift, men vår suksess er langt viktigere enn å ha ansatte som koster halvparten av prisen, bekrefter talsmannen.
Erfaringene til dette firmaet er ikke enestående. Også den amerikanske PC-giganten Dell har bestemt seg for å flagge hjem på grunn av klager fra kundene.

Intens lobby: Vil ha jobbene tilbake

Samtidig har britiske arbeidstakerorganisasjoner satt fokus på utflaggingen av jobbene.

- Dette skrittet beviser at lavkost ikke alltid er svaret, sier David Fleming fra organisasjonen Amicus til Indiatimes. – Vi er overbevist om at flere andre firmaer vil følge etter og flytte arbeidsplassene hjemover igjen.

En nasjonal kampanje er nå iverksatt for å få storgiganten BT til å revurdere sin plan om å etablere 2.200 arbeidsplasser i India. Frykten for tap av britiske arbeidsplasser ligger til grunn for kampanjen.

Kilde: Indiatimes