Bedre enn penger

Det nye frynsegodet er ikke bonus, men å få hjelpe til.

Hvis du trodde at fri telefon, vaskehjelp og bonus var de nye frynsegodene, tar du feil.

Etikken har landet i arbeidslivet, og muligheten for å gjøre en innsats til felles beste er blitt viktigere. I USA forsøker arbeidsgiverne å lokke til seg arbeidstakere ved å tilby frivillighetsarbeid. Salesforce.com har sin egen stiftelse hvor firmaets egne ansatte siden år 2000 har lagt ned 40.000 arbeidstimer i sosiale prosjekter.

Givende hverdag

Vi vil gjerne hjelpe andre. Bilde: Paula Bronstein/Getty Images/All Over Press. Foto: Paula Bronstein/Getty Images/All Over Press Vis mer

Det er de yngste i arbeidsstokken som ønsker at arbeidet skal gi dem mening og for
disse menneskene er grensene mellom fri- og arbeidstid flytende. Stan Smith er konsulent, og ble ifølge magasinet Time hyrt inn av Deloitte fordi firmaet opplevde et stort gjennomtrekk av arbeidstakere.

Smith undersøkte saken, og fant at to tredjedeler av arbeidstakerne forsvant for å gjøre noe de i utgangspunktet kunne gjøre hos Deloitte, men som firmaetkulturen gjorde vanskelig. Og for hver av de ansatte som dro, tapte bedriften 150.000 dollar. Dermed utviklet Smith et internt program for de ansatte som ganske enkelt går ut på at de ansatte skal få anledning til å utvikle seg.

Også norske bedrifter lar de ansatte delta på sosiale prosjekter i arbeidstiden. Storebrand deltar i Røde Kors' prosjekt Ferie for alle hvor vanskeligstilte familier skal få et ferietilbud.

- Vi tror de ansatte blir helhetlige mennesker om de får delta i arbeid de selv finner meningsfullt. Det tar man med tilbake til arbeidsplassen. I tillegg blir bedriften bedre kjent med arbeidstakeren, sier Egil Thompson, informasjonsdirektør i Storbrand til DinSide.

Storbrandansatte som jobber aktivt med prosjektet er ute 3-4 dager og får avspasere to av dem.

Også Tine er engasjert i Røde kors-arbeid. Der blir de ansatte ikke trukket i lønn for å delta i hjelpekorpsarbeid.

- Tine ønsker å motivere de ansatte til å være medmennesker, sier Kari Raunedokken, kommunikasjonssjef i Tine til DinSide. - Det er ikke noen grenser for mye tid de ansatte kan bruke på slikt arbeid. Det er et viktig signal at arbeidsgiver oppfordrer de ansatte til sosialt arbeid.

Smart for bedriftene

The Centre for volunteering i Australia mener at bedriftene selv tjener på å delta i frivillig arbeid:

  • Selskapet blir i større grad synlig, og man forbedrer kontakten mellom kunder og samfunnet.
  • Selskapene får bygget gode lag - samtidig som man investerer i samfunnet rundt seg.
  • Man kan lære opp de ansatte, samtidig som man gjør en god innsats.
  • De ansatte føler at de bidrar positivt og blir lojale overfor arbeidsgiveren.
  • Som om ikke dette var nok: Den danske forfatteren Tania Ellis viser i sin bok De nye pionerer at konsernveldedighet også bidrar til nyskapning og innvasjon. Når man går inn i et samfunnsprosjekt utvides nettverket, man får innblikk i nye behov og inspirasjon til å utvikle nye behov.

    Og kanskje bedriftene også er nødt til å kunne gi de ansatte en arbeidstid som oppleves som meningsfull? USA-baserte Deloitte og Stan Smiths undersøkelser viser at halvparten av dagens 20-åringer ønsker å kunne bidra til samfunnet utover å være regulær ansatt.

    AKTUELT: