Babbel med moteord

Næringslivsspråket har en burnrate på minst fem storytellere per downsizing. Synergieffektene har limited visibility. Likevel når moteordene i næringslivet stadig nye høyder.


Næringslivet, som andre miljøer, har sitt stammespråk. Det skaper eksklusivitet, status og lojalitet.

Kreativt skvalder

Og så høres det så mye heftigere ut å si cash-flow enn pengestrøm eller - Gud forby - pengebruk.

Språket og ordene endrer seg. De siste to årene har styrerommene surret av ord om kostnadskutt. Skjønt, slikt et ord kan de dresskledde ikke bruke.

I stedet messer de om optimalisering og synergieffekter. Alt, selv potteplantene og handsfree-settet til mobiltelefonen, har forbedringspotensial.

Muterer

De sparker ikke en sjel, men derekrutterer og fristiller tusener mens fleksible bemanningsløsninger klappes inn i lokalene. De mest entusiastiske minner om nystriglede hallelujaprester med eget TV-show. Og flaggene vaier.

Slik konsoliderer de hverdagen og outsourcer driften av kaffetrakterne, toalettpapirholderne og til og med driften mot det annet kjønn. Downsizing?

Alt skal driftes nå. Ingenting drives lenger. Det er gammeldags. Samme mutasjonsprosess har rammet ordet "å selge". I disse dager selger man inn noe. "Å pakke" er et annet eksempel. Nå skal produktet eller tjenesten pakketeres. Livet er herlig.

Se vår ordliste med forklaringer til moteordene

Ut mot havet

Det handler selvsagt om bunnlinja. Profitt, nå. Og slipsarméen har et helt batteri av ord for å tjene penger. En av klassikerne er vinn/vinn-situasjon. Eh, beklager. Vår feil. Det heter jo win/win-situation.

Internasjonalisering er jo så viktig. Flere gigantselskaper er gått over til å bruke engelsk som arbeidsspråk. Flatbrødnorsk duger ikke lenger.

Blinde av burnrate, breakeven og backbone systems sjangler vi mot det store neonskiltet i horisonten: 'Utlandet'. Et lite land tyr til stort språk. Storytellere, dere. Vi er storytellere hele gjengen.

I korthet

Slik går dagene. Skjønt, med den store verden kommer også utenlandske forkortelser til fjellandet. SMB-markedet er storforbrukere av CRM-kompetanse. HRM-avdelingene kicker på ROI og COA, mens teknologene sikler over .NET, WLAN, VDSL og IEEE1394.

Det går i XML, ASP, PHP, NHO, AMK, ESA, NRK, FrP, AKP, UMTS, 3G, AG3, KLM, NMH, CIA, RAF og DDR.

Jeg tror vi eskalerer litt, jeg.

Språk er makt. Derfor lønner det seg å kjenne ordene som "alle" bruker, men som du egentlig ikke vet hva betyr.

Se vår ordliste med forklaringer til moteordene