Illustrasjonsbilde. Foto: Marte Elisabeth Strand
Illustrasjonsbilde. Foto: Marte Elisabeth StrandVis mer

Årets garantert sinteste

Vi har provosert mang en leser gjennom året.

- Fy faen du er så jævla rasshøl at det faen ikke er mulig og henge meg så jævlig uten og høre min side av saken. Du kunne ringt meg etter fire så drit i og slenng meg ut og fjærn den jævla kommentarene dine og spar meg for det "politi greiene dine" jeg hadde glemt hele saken, dette skal ordnes opp i i løpet av en jævla uke din dritt sekk, skrev en sitert kilde til en av DinSides journalister på sms for en stund siden.

Ja, det hender at vi provoserer både lesere og kilder rett som det er. Noen vil kanskje si det er å kaste ekstra parafin på bålet, men vi har gravd i årets innkommende mailer og debattinnlegg for å gi dere årets mest "engasjerte" DinSide-lesere.

Det er ikke negativt at leserne skriver debattinnlegg, ofte langt ifra. Det er ofte de mest aktuelle og mest leste sakene som treffer en nerve hos leserne.

Alle journalister har vært ferske en gang, og vet hvor tøft det er å komme på jobb til 178 nye debattinnlegg. Vi vet vi er "overvåket" av leserne, og vet vi må levere, ellers får vi klar beskjed. Nedenfor har vi samlet noen høydepunkter. Se på dette som en blanding av hevn og tribute! (Vi har redigert noen skrivefeil.)

Vi begynner med forrige fredag da vi måtte stenge debatten:

  • Pripne og selvopptatte kvinner... Gå videre da vel og drit i idioten som skal ha ekstratjenester... Herregud, går det an å være så prippen! Les saken: Dette var ufattelig ubehagelig
  • Jeg sender et ballespark til Tormod som forsøker å snikprostituere ei jente på jakt etter hybel. Sleng deg i veggen! Etter kort tid fikk førstemann tilsvar, og vi fikk en krevende jobb med å overvåke debattinnleggene.
  • Noen lesere blir ganske sinte på oss:

  • Jeg synes artikkelforfatter skriver med en utrolig belærende og nedsettende tone, og bruker temmelig mange herseteknikker for å få leser til å føle seg dum og dermed fremheve seg selv. Neste gang du skriver en artikkel kan du tenke: "Hvem er målgruppen min?" Skriver jeg for DN eller DinSide? Jeg er absolutt ikke uenig i poenget ditt, men formidlingen din må du nok jobbe videre med. Les saken: Eier ikke Gjedrem magemål?
  • Hva slags søppelavis er DinSide blitt? skjerp dere! Les saken: Frekkheten kjenner ingen grenser

  • Godt at dere ikke er en økonomisk tidsskrift, for det kan ikke stå så godt til med deres regneferdigheter heller. Les saken: Gir unge dårlige spareråd
  • Jeg ble nesten forbanna da jeg leste DinSides innlegg om dette. Finnes det ingen intern redaksjonell kontroll som hindrer at innlegg med håpløst feilaktig innhold slippes ut? Det er litt skremmende at en som kaller seg journalist kan fremstå så sandblåst i hodet. Skam dere. Fra samme sak som innlegget over.
  • Er man forbanna, kommer det enda tydeligere frem med Caps Lock:

  • NAV ER ET ENESTE STORT KAOS. DE SOM SKAL VÆRE TIL FOR BRUKERNE I EN VANSKELIG SITUASJON , GJØR HVERDAGEN TIL ET MARERITT FOR MANGE BRUKERE. Les saken: Nå kan det bli kaos
  • BARE ROTTTTTTTTTTTTTTTTT. Skriver en annen leser om Nav.
  • Noen lesere mener vi er kjøpt og betalt:

  • Still spørsmål... Vær kritisk... Spør deg hvem som brukte deg denne gangen. Hvilket kommunikasjonsbyrå står bak denne saken? Og hvem er oppdragsgiver tror du? Elko??Elektrobedriftenes landsforbund?? Les saken: Ikke kjøp dette hos Clas Ohlson
  • Hmm, lurer på hvem som "leverer" øl til DinSides julebord. Fra årets juleøltest
  • En tilfeldig leser avbildet en sen tirsdag kveld. Foto: xkcd.com Randall Munroe Vis mer


  • Denne rangeringen virker mer kjøpt og betalt enn noe annet. Har brukt flere av disse løsningene, og det finnes overhodet ingen tvil. Skandiabanken har den beste brukervennlighetern. DnB best? Det er jo intet mindre enn en vits, en dårlig en sådan. Les saken: De beste nettbankene

  • Vel er jeg ganske tålmodig, men dette er latterlig. Om dette er det beste du kan prestere, har du nok en del å lære om kunderespekt, etc. Takk skal du ha for ingenting. Noen lesere sender 50 saksdokumenter i tipsmailen og ber oss oppklare saken, men de vil ikke at vi lager en sak på det.
  • Noen orker ikke en gang å skrive hva som gjør dem forbanna:

  • God bedring...
  • Hadde tenkt å skrive noe fornuftig her, men så var det visst bare idioter her! Jaja... Les saken: AC/DC leder an på hitlistene
  • Det skal heller ikke gå upåaktet hen hvis man er en kvinnelig motorjournalist:

  • Som du forstår er jeg mann og ingeniør. Damer tenker kanskje mindre på hvordan ting funker. Anette i DinSide Motor får merke at hun er eneste høne blant haner.
  • Skrivefeil gir enkelte et kick, men vi er bare mennesker vi også:

  • Lurer litt på hva "brude" betyr i denne sammenhengen.
    Har blitt så lei av å se dere journalister skriver feil på feil hele tiden, hva er årsaken tror du? Vi skrev brude istedenfor burde.
  • Det er ikke bare bildene som er morsomme. Du skriver:”På et av bildene som forsøker å selge en gummibåt”. Les saken: Bildespesial - Spøkelseskladden med frue
  • Ville bare si at Røyken ligger i Røyken kommune og ikke i Asker.
  • Oppdaget bare at det står "Hollywoodhunder som Chiuawa", og regner med at du mener Chihuahua... Korrekturlesingen gikk litt fort. Les saken: Her bør du ikke kjøpe hund
  • I blant bommer vi tydeligvis fullstendig:

  • Dette ble slik jeg ser det en vanvittig fjasete reportasje uten grobunn i virkelig A4-liv for Ola Nordmann i Sør-Norge ...
  • Dere skriver mye om antivirus som er gratis, men hvor faen er dem da? Lei av å lete, og reportasjene er langt fra intressante... Så slutt å skriv "last ned gratis antivirus her", når man må lese en håpløs artikkel først, for så å ikke få noen ting av antivirus ut av det... Jævla tullinger... Les saken om antivirus
  • Kjære Maren Synnevåg. Jeg skjønner jo av artikkelen at du snart er arbeidsledig, og derfor prøver å finne på , bokstavlig talt, fete overskrifter. Men trøst deg med at du ikke er den eneste journalisten som desperat prøver å finne på interessante ting å skrive om, og i likhet med mange andre, så blir det du skriver bare helt feil. Du kan jo kanskje be arbeidsgiveren din om å ta ut resten av feriedagene nå før jul, så kan dy nyte julehøytiden, og kanskje komme sterkere tilbake med noe interessant og nyttig å skrive om etter jul.
    Klarer du ikke å finne noe bedre å skrive om, så kanskje NAV har noen interessante omskoleringskurs som kan passe deg. Truckførerbevis hører jeg skal være populært.
    Ha ei fin jul.
    Vennlig hilsen Stig. Julemat og kalorifokus er tydeligvis en trigger. Les saken her
  • Noen er derimot hyggelige og mildere i formen:

  • Det er veldig nyttig og godt at dette blir tatt opp som tema. Takk for nyttig artikkel. Vil i den forbindelse minne om at senil / senilitet ikke brukes som begrep lenger. I fagmiljø brukes nå begrepet "demens". Vi er ikke alltid up to date. Les saken: For gammel for jobben

    Det er deilig å gi utløp for hatet til store anerkjente kjedebutikker og bedrifter:

  • Elprice: For en katastrofal kundebehandling. Hadde jeg vært eier, så hadde disse suppegjøkene gått hodestups ut døra. Les saken: Elprice vil ikke heve kjøpet
  • Skal ALDRI handle hos elprice igjen!
  • Finn.no har i realiteten monopol. Man kan kjenne igjen Finns nonchalante opptreden hos aktører som f. eks Telenor, Sas, Microsoft etc. Ja, i hvert fall helt til disse "monopolistene" etterhvert - hver for seg - fikk reelle utfordrere i form av aktører som NetCom, Chess, Tele2, Norwegian, Sterling, Firefox, Linux, Google, etc. Les saken: Finn.no ville ikke slette annonsen
  • Det hender at leserne blir sinte på hverandre også:

  • Skulle gjerne møtt deg på andre siden av disken "Godt råd". Siden du åpenbart jobber i denne bransjen så er det kanskje ikke å usannsynlig at det skjer heller, men da skal jeg se til at du får hele PCen tredd langt opp dit sola aldri skinner. Makan til holdning kan du bare prøve på ovenfor meg!
  • Jeg tenkte å være først å klage på en artikkel på DinSide men tror du jeg rakk det...? Neeeida, en sutrekopp hadde vært her før meg... Pokker ta alle dere sutrekopper som skal klage på alt og alle!! La meg slippe til eeeen gang så jeg får prøvd jeg også!! Det må jo være sååå fint siden noen klager på absolutt alt... Fra årets juleøltest
  • Leser 1: Herrugud, dummere argument enn Kristin Stoltenberg skal du lete lenge etter. Leser 2: Ja, men ditt innlegg stiller høyt på listen over nødvendige ytringer. Du bør da i det minste ha en begunnelse.
    Leser 3: Tja, skal jo ikke lete så lenge før en finner ditt. En diskusjon tilsynelatende tatt ut av det blå, men det er faktisk hele tråden.
  • Dette er noe forbanna yrkesrunkeri. Jeg håper inderlig at dere mister muligheten til å oppføre dere som godsherrer i nær fremtid og at nedgangstidene tvinger idioter som deg til å godta lavere lønn og de produktene dere får slengt opp i handa. Din garanti er ikke verdt mere enn den tida den står skrevet i snøen allikevel! Les saken: Rørleggere boikotter Ikea
  • Spesielt sinte blir leserne når vi skriver negativt om bedrifter, og de mistenker at ansatte forsvarer bedriften de jobber i:

  • Til Elkjøp-selger. Du tar feil! Jeg leverte inn min mobil med feil tre ganger på en måned, og måtte til slutt bli fly forbanna for å få ny mobil... så Elkjøp er ikke noe bedre.
  • Greit dere ansatte prøver å oppnå bedre omtale ved å legge inn kunstige anmeldelser som om du/dere er forbrukere, men oppfordrer DinSide til å sjekke opp IP-adressen deres mot de ansatte så tenker jeg nesa blir lang. Elprice er åpenbart elektronikkbransjens svar på boligmeglerenes Notar.
  • Hehe utrolig morsomt at hver gang noen skriver noe positivt om Elprice, Elkjøp eller Expert eller whatever så kommer det sånne teite kommentarer som: "Jobber du der eller!?"
  • Uansett hvor mye pepper vi får til tider, kommer vi aldri til å slå en nettavis i samme selskap:

  • Kan jeg få adressen din? Skulle ha snakket med deg på tomannshånd! Hvis du ikke vil svare bør du vite at jeg skal finne ut at alt, og hvem du er. Innen tre måneder vet jeg hvem du er, og jeg skal snakke med deg da din h***!
  • Heisann:) Du er faenmeg den største taperen på jord!


  • Hei din jævla k**. Gi langt faen i og blåse opp saken om *******. Om dere fortsetter å lage artikler om ******* så kan du begynne og bli redd. Mvh en som hater deg.
  • - Jeg humrer litt for meg selv, og så jeg lagrer dem i viktigmappa i mailboksen for å le av dem senere. Jeg blir ikke forbanna eller redd, men jeg bryr meg i den grad at jobben min er å skape reaksjoner, og da har jeg klart det, sier journalisten som har mottatt hatmailene.

    Noen tilbakemeldinger er rett og slett fornøyelige:

  • Jeg digger siden deres btw, masse fett der, skjønner ikke hvor dere finner alt dette syke stæsjet! men hvorfor jeg skriver er ikke av noen veldig spesiell grunn egentlig... Det er ingen tvil om at Dingz.no har gjort noe riktig.
  • Drit i surmagene. Jeg stoler på deres vurdering. Og til dere som er misfornøyd: Kjøp ølsortene og test sjæl Personlig er jeg glad for at jeg slipper å kjøpe førti sorter for å gjøre meg opp en mening. Har ikke råd eller tid til det. Fra årets juleøltest.
  • Dere må ha utrolig lite å gjøre dere som kommenterer hvert eneste sak DinSide har. Til stadighet ser jeg de samme navnene dukke opp uansett hva det er som testes eller skrives om her inne. Ta dere sammen! Ingen tvinger dere til å lese disse sidene heller. Få dere en hobby som sysselsetter dere litt og gjør dere slitne. På tide å komme seg bort fra datamaskinen kanskje?!? Argh. Stor takk til en leser ved navn Sara.
  • Når vi står for tabbene våre scorer vi hos leserne: Etter denne feilen er jeg ikke mer skeptisk til å bruke DinSide, tvert imot, det bare beviser at merket DinSide har integritet og ryggrad nok til å stå for sine brølere også. Les saken: DinSide Data beklager
  • Hei. Takk for en fin artikkel, men du glemte vel hvor man
    kan få ris på "stumpen"? Vi hadde visst glemt noe vesentlig i Københavnguiden. Les guiden her
  • Nå har vi sikkert provosert noen enda en gang, så fyr løs i debatten under! God jul.