Arbeidsgiver og ansatt deler sin erfaring

Vi har snakket med en bedriftsleder som sørger for at de ansatte får regelmessig massasje, og en som har blitt påspandert massasje. Her er erfaringene deres.


Arbeidsgiver

Annie White, direktør for et lite PR-byrå i London har gitt massasje til sine ansatte i flere år. Til å begynne med startet det som belønning. Ansatte fikk gavekort på rygg og nakkemassasje på en walk-in massasjeklinikk hun selv hadde brukt i mange år.

- Det var en grei måte å vise mine ansatte at jeg satte pris på all innsatsen de hadde gitt.

Hun merket også at de små gavekortene ble satt endeløs pris på, og etterhvert ble de utdelt som motivasjon eller en oppkvikker, midt i, eller i innspurten av, store prosjekter.

- Det er rart hvor lite som skal til. Det at ledelsen viser at vi setter pris på våre ansatte, slår bare positivt tilbake på oss selv. Ti minutter og noen pund per ansatt i ny og ne, og vi får uendelig tilbake i form av økt innsatsvilje og arbeidsmoral.


Medarbeiderne i Whites firma har det siste året fått sponset ti minutter massasje annenhver uke.

- Forandringen på kontoret er merkbar. I tillegg til at stemningen er på absolutt topp annenhver fredag, har disse, ofte uproduktive, fredagene blitt mye mer produktive. I tillegg har sykefraværet gått merkbart ned, og jeg har ikke hørt noen klage over dårlig rygg, stiv nakke, eller vondt i musearmen, sier White.

Ansatt

Kristine Hakelund i Rubicon TV ble belønnet av arbeidsgiver med en grundig massasje etter en spesielt intensiv og krevende innspillingsperiode.

- Det var helt strålende, sier Hakelund, men jeg vet ikke om jeg var så effektiv resten av dagen... Det gjorde imidlertid underverker for både energi og motivasjon da hun stilte på jobb neste dag.

- Ville du foretrukket å få behandlingen i løpet av prosjektperioden?

- Det hadde nok absolutt vært velkomment underveis i prosjektet, men vi jobbet så intenst at det ikke var tid, sier Hakelund. - Og det var en utrolig velkommen overraskelse til et slitent crew.

Påskjønnelsen var en knallsuksess blant de ansatte, og kommer det lignende intensive prosjekter igjen ser hun ikke bortifra at produsentene kommer til å gjenta suksessen. Og det er ingen dårlig motivasjonsfaktor blant de ansatte.