35 grunner til at du ikke fikk jobben

Her er feilene du gjorde under jobbintervjuet.

«Antageligvis en av de største feilene du kan gjøre er å svartmale tidligere arbeidsgivere»


Lurer du på hvorfor du ikke fikk jobben du søkte på?

Var du ikke kvalifisert nok? Kanskje sjefen mener noen andre er bedre egnet for jobben? Eller kanskje grunnen var at du tabbet deg skikkelig ut på jobbintervjuet.

Slik kupper du jobbintervjuet

Nettsiden BusinessSchoolEdge.com har listet opp hele 35 ting du bør unngå når du er på jobbintervju. Les og lær - så kanskje du gir et supert inntrykk på jobbintervjuet.

Her er fy-fy-listen:

1. Komme uforberedt.

2. Kle deg feil (tenk deg hva slags bedrift du søker job hos, og prøv å finne ut hvilke kleskoder som gjelder).

Kle deg til topps

3. Være Tause-Birgitte. Ikke svar med bare enstavelsesord. Gå inn på detaljer, og selg deg selv.

Ingen vil ansette kranglefanter Vis mer



4. Ha munndiaré. Det er bra å ha mye på hjertet, men unngå å overkjøre intervjueren.

5. Fortelle sympatihistorier. Hvis du befinner deg i en ganske vanskelig økonomisk situasjon, kan det være lurt å droppe alle detaljene om dette, eller gi et inntrykk av at du er uansvarlig, eller ikke har orden på livet ditt.

Sen på jobben? Prøv unnskyldningskalkulatoren

6. Fortelle vitser. Jobbintervjuet er ikke stedet for å være komiker, du bør heller vise at du tar jobben seriøst.

7. Lyve. Ikke lyv om utdannelse, tidligere arbeidsforhold eller kvalifikasjoner. Alle disse tingene er lette for arbeidsgiver å sjekke, og hvem har vel lyst til å ansette en løgner?

Så mange lyver på CV-en


8. Svartmale tidligere arbeidsgivere. Antageligvis en av de største feilene du kan gjøre er å svartmale tidligere arbeidsgivere. Hvem vil vel ansette en grinebiter?

9. Skylde på kollegaer. Du burde ikke skylde på kollegaer for eventuelle problemer du hadde på andre arbeidsplasser. Det kan virke ukollegialt, og du kan gi et inntrykk av å ikke være flink til å samarbeide.

10. Være for uformell. Husk at du er på intervju, ikke fredagspils. I et engelskspråklig land vil det være naturlig å bruke Mr. og Ms. I stedet for fornavn når du tiltaler intervjueren. Denne praksisen er vel ikke vanlig i Norge, men du bør likevel være oppmerksom på hvordan du ordlegger deg.

Test deg selv: Snakker du business?

11. Utlevere deg selv. Kanskje du bør unngå å fortelle at du går ut og drikker deg overstadig beruset hver helg. Eller at du har et turbulent kjærlighetsliv. Hold deg heller til relevant informasjon.

12. Vise nervøst kroppspråk. Ikke bit negler, sitt for urolig eller på annen måte vise at du er nervøs. Dette er selvfølgelig spesielt viktig dersom jobben innebærer å holde presentasjoner, møte klienter eller liknende.

Bildespesial: Profesjonelt kroppsspråk

13. Tygge tyggis. Tyggistygging kan lage en svært så irriterende lyd, og dessuten kan det få deg til å fremstå som useriøs eller arrogant.

14. Spis lunsj. Rett og slett unngå å spise frukt eller annen mat på intervjuet, det er irriterende, og ikke minst uhøflig å snakke med mat i munnen. Blir du tilbudt kaffe eller vann, bør du muligens droppe slurpingen.

15. Ikke vise respekt. Du må gjerne komme med forslag om hvordan du kan bidra til at bedriften skal bli bedre, men gjør det på en ryddig og saklig måte.

16. Skrive slurvete og rotete. Blir du bedt om å fylle inn skjemaer eller gjøre en skriftlig arbeidsoppgave, bør du passe på å skrive pent og ryddig. Arbeidsgiveren bør kunne lese det du skriver.

17. Ta med for få kopier av CV-en din. Du bør ha med mer enn én kopi av CV-en din på intervju, i tilfelle det er flere personer som vil snakke med deg. Da framstår du forberedt.

Selv om din forrige arbeidsgiver var en dust, lønner det seg sjelden å svartmale hun eller han når du søker på ny jobb. Foto: Colourbox.com Vis mer


Se hvilke CV-er ekspertene liker best

18. Sette deg ned før du får beskjed. Kan virke litt gammeldags, kanskje, men skal du være høflig er det kanskje lurt å vente med å sette deg ned på stolen, før du har fått ”tillatelse” til å gjøre det.

19. Røyke eller drikke alkohol. Ikke så veldig vanlig problemstilling kanskje, men tenk deg at du er på intervju i lunsjen, da bør du la være å ta deg en øl eller røyk. Tenk om intervjueren bare vil teste deg, og se hva slags holdninger du har til alkohol/røyking i arbeidstiden.

20. Ringe eller lese sms. Mobilen er fy-fy på jobbintervju. Sett mobilen i stillemodus, og pass på at vibrasjonsvarslingen er skrudd av.

21. Komme for sent. For all del, ikke la intervjueren vente på deg. Hvis du av en eller annen grunn blir forsinket, for eksempel på grunn av trafikkaos, bør du ringe intervjueren så fort som mulig.

22. Diskutere lønn, ferie og frysegoder. Vis arbeidsgiveren at du virkelig er interessert i jobben, ikke bare lønnen.

Se når du tjener mest

23. Unngå å være nysgjerrigper. Du trenger ikke pepre arbeidsgiveren med spørsmål om stillingen, men hvis du ikke lurer på noe, kan du gi inntrykk av å ikke være interessert.

Disse spørsmålene bør du stille

24. Ta med vofsen. Dyr har ingen adgang på jobbintervju, så få noen til å passe på den firbeinte.

25. Børste håret, ta på neglelakk og liknende. Det kan du gjøre før og etter intervjuet, ikke underveis.

26. Si du har dårlig tid. Pass på at du ikke må forlate intervjuet for andre avtaler. Eller gi uttrykk for at du er stresset.

27. Flørte. Kanskje du ikke bør klaske resepsjonisten på rumpa eller blunke flørtende til en annen ansatt på intervjuet (det bør du antageligvis være forsiktig med på arbeidsplassen uansett).

28. Være for komfortabel. Beina på bordet eller en slakk holdning hører ingensteder hjemme på jobbintervjuet.

29. Være vag. Om du ikke svarer konkret, men går rundt grøten, gir du kanskje et inntrykk av å skjule noe, eller ikke ha kunnskap om det du svarer på.

Flere tips

30. Være stygg i munnen. Ikke bann eller bruk uhøflige formuleringer under intervjuet.

31. Være for kostbar. Fortell gjerne hvorfor bedriften bør ansette deg, men vær forsiktig med å gi inntrykk av at de trenger deg mer enn du trenger dem. Ikke fremstå arrogant.

32. Ta pause. Du er vel ikke nødt til å gå på do eller ta deg en pause underveis. Det kan vente til intervjuet er ferdig.

33. Glemme å håndhilse. Gi et fast, men komfortabelt håndtrykk når du møter intervjueren.

34. Droppe å følge opp intervjuet. Vær interessert, og spør hvordan prosessen med utvelgelsen går.

35. Glemme å takke for intervjuet. Send en mail ikke lenge etter intervjuet og takk intervjueren for at han tok seg til til deg.

Har du gjort en av disse tabbene? Sjekk ledig stilling...

Kilde: BusinessSchoolEdge.com

MER OM JOBBSØKING: