20 råd for julestresset

Du blir ikke stresset av å ha mye å gjøre før jul. Det som stresser deg, er frykten for ikke å rekke alt du vil gjøre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Julestresset er ikke alt. Er noen av kollegene blant de mange som er blitt sagt det siste året, har du antagelig fått mer å gjøre på jobben.

Men skal du ha noe gjort, bør du gå til dem som har mye å gjøre. Det sier myten. Og den bekreftes av ekspertene.

Girer opp

- Å ha mye å gjøre er ikke skadelig i seg selv. Du blir stresset når du begynner å tvile på om du rekker å gjøre alt du har planlagt, sier stressprofessor Holger Ursin ved Universitetet i Bergen.

Holger Ursin. Vis mer

Da girer hjernen automatisk opp for å øke yteevnen din. Du blir mer våken og forbrenningen og hjertetakten øker. Når forbrenningen øker, stiger kroppstemperaturen. Derfor begynner du ofte å svette.

Først når du klarer å overbevise deg selv om tingene ordner seg, forsvinner stress-symptomene. Tror du at du rekker å gjøre mye, øker sjansen for at du gjør nettopp det.

Ursin mener det er naturlig at alarmen går. Alarmreaksjonene de fleste av og til får, er ikke farlige.

For mange barn

Det får de fleste til å stoppe opp og tenke over hva de driver med. Kroppen sier fra om at de må ta det roligere. Det er disse signalene mange overser. Først da begynner de å leve farlig.

- Når alarmklokkene ringer, bør du ikke slå i stykker vekkerklokka eller alarmen, sier han.

Du bør altså lytte til kroppen, og bremse farta når kroppen sier det er nok.

Den mye omtalte tidsklemma mellom jobb og familieliv gjør det vanskelig for mange å bremse.

- Vi tar på oss for mye, bygger for dyrt og får for mange barn. Vi er nødt til å kutte ut noe, sier Ursin.

Vis meg ekspertenes råd mot stress

Dårlig tid=mistrivsel

En HMS-undersøkelse fra Sintef viser at arbeidsmengde, tidspress og tidsfrister er de viktigste stressfaktorene.

Særlig rammet er de som jobber med kravstore kunder. Kundene legger press på de ansatte, blander seg inn i arbeidet og setter tidsfrister.

- Kunderelasjoner er ofte en kilde til overskudd. Vi får faktisk overskudd av å yte god service overfor kundene. Det negative er at de i stor grad påvirker hverdagen for mange, sier Thomas Hugaas Molden, forsker i Sintef Teknologiledelse.

Stress på jobben gir mindre overskudd til sosialt liv utenom jobben. Det skaper en ond sirkel det kan være vanskelig å komme ut av. Dermed mistrives vi også på jobben. Vi skulle helst vært to steder samtidig.

- Ofte er årsaken til tidsklemma det vi kaller "presset fra kjernefamilien", og særlig barn. Mer overraskende er det at en fjerdedel av de spurte sier de har ansvar for pleietrengende voksne, sier Hugaas Molden.

23 prosent av arbeidstakerne sier de ikke klarer kombinasjonen jobb/familie. Hele 37 prosent føler seg utslitt når de kommer hjem.

Engstelig

Ringer alarmklokkene dine, handler det mer enn noengang om prioritering. Hva er viktigst for deg? Hva kan kuttes ut? Det er spørsmålene du bør stille deg selv.

De som har unnlatt å ta kroppens signaler på alvor og "kastet vekkerklokka i veggen", er virkelig i trøbbel. De er i faresonen for å bli utbrente.

De alarmerende symptomene er flere:

  • Hverdagen er ikke morsom. Verken jobb, familie eller venner gir deg glede
  • Du føler avmakt. Ingenting du gjør later til å hjelpe
  • Du blir engstelig og urolig, lei deg og nedstemt

    Dette går utover søvn og døgnrytme, du begynner å spise uregelmessig og mister måteholdet med alkohol, tobakk og kaffe.

    Vis meg de 20 antistress-rådene