Tar jobben knekken på deg? Ta knekken på stresset ved hjelp av rådene i denne artikkelen. Foto: colourbox.com
Tar jobben knekken på deg? Ta knekken på stresset ved hjelp av rådene i denne artikkelen. Foto: colourbox.comVis mer

12 tips mot jobbstress

Hardt å begynne å jobbe igjen etter en lang juleferie? Her er tipsene som får deg til å senke skuldrene.

Stress er slitsomt, og for svært mange er jobben en av de desidert største stressfaktorene. Men det finnes heldigvis råd. Manageyourlifenow.com har laget en liste med 12 tips som både hjelper deg til å takle jobbstress, slappe bedre av og bli mer produktiv på jobben.

Les også: Helt pyton å begynne på jobb igjen?

1. Dropp kaffen

Hvis du allerede er stresset, øker kaffe bare turtallet enda mer. Koffeinet i kaffen øker kroppens adrenalinproduksjon og hindrer samtidig produksjonen av adenosin, som beroliger hjernen.

I hvert fall er stressekspert David B. Posens beste råd mot stress å kutte ut kaffen. Posen hevder at 75 prosent av personer som slutter å drikke kaffe føler seg mer avslappet og er mer aktive på jobb – hovedsakelig på grunn av at de sover bedre om natta.

Les også: Kaffe krymper puppene

2. Lag rutiner

Selv en helt enkel rutine kan spare deg for flere timers arbeid i uka – og det er vel ingen tvil om at mer tid betyr mindre stress.

David Allen, som har skrevet boka Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity, sitt beste tips mot jobbstress er å sette seg ned en time hver fredag, oppsummere uka som har gått og få oversikt over hvilke oppgaver som gjenstår. Dette gjør Allen selv hver fredag, og derfor er han aldri trøtt og stresset mandag morgen.

Les også: Fri deg fra jobbslaveriet

3. Observer deg selv

Har stillesittende PC-jobbing gitt deg krum rygg eller anspente skuldre? I en amerikansk studie falt forsøkspersonenes stressnivå med 54 prosent når de fulgte et tomåneders kurs som fokuserte på hvordan de kunne ”observere seg selv” og symptomer på stress, som anspente muskler og flyktige tanker.

Heldigvis slipper du å ta et tomåneders kurs for å få samme effekt.

- Selv små forandringer kan gi imponerende resultater, sier studieleder Kimberley Williams.

Observer deg selv og legg merke til tegn på stress, som at tankene dine går for fort eller at du ikke puster ordentlig.

Les mer: Er du en overflatepuster?

4. Tøy og bøy

Strekk deg ut innimellom, så forebygger du stressfremkallende, stive muskler. Foto: colourbox.com Vis mer


Når vi er stresset har vi en tendens til å lene oss framover og fokusere intenst på det vi holder på med. Dette fører imidlertid til at de små nakke- og ryggmusklene må jobbe overtid.

Strekk ut iblant ved å folde hendene bak nakken og presse skuldrene mot hverandre. La så hodet falle fram og haken berøre brystbenet. Plasser albuene foran deg og la dem møtes, før du til slutt skyver hendene ned i noen sekunder. Slapp av, og repeter seks til åtte ganger hver gang du føler deg anspent.

Les også: Slik unngår du musearm

5. Spis multivitaminer

En fersk britisk undersøkelse viser at B- og C-vitaminer kan lindre stress. Studien, hvor menn i alderen 18 til 42 år deltok, avslørte at de som daglig tok multivitaminer – særlig B- og C-vitaminer – var 21 prosent mindre stresset enn de som ikke spiste multivitaminer. Vitaminspiserene var i tillegg mindre trøtte og mer oppmerksomme enn mennene som ikke tok vitamintilskudd.

Les også: Vitaminguide fra A til Å

6. Gi deg selv en god latter

En god latter kan løse opp stresset. Foto: colourbox.com Vis mer


Humor og latter spiller en svært viktig rolle når det gjelder å redusere og takle stress. Latter reduserer mengden av stresshormoner (som adrenalin, kortison og dopamin) i blodet, og øker mengden av hormoner som er bra for helsa (som endorfin og nevrotransmittere).

Du kan for eksempel klikke deg innom DinSide Datas fredagshumor.

Den psykologiske og fysiske avkoblingen en god latter gir oss er allment kjent. Latter trekker oppmerksomheten bort fra ting som kan forårsake sinne, skyldfølelse, stress og andre negative følelser. Den lar oss se en vanskelig situasjon med et nytt perspektiv og mer som en utfordring enn som en trussel.

Når det gjelder det sosiale kan latter og humor skape bånd og bedre relasjoner mellom mennesker. Og fordi latter er smittsomt, vil det faktum at du ler ofte gjøre at kollegene dine også ler, noe som har mange positive konsekvenser. Det å gjøre noen i bedre humør vil for eksempel ikke bare senke deres stressnivå, men også ditt eget.

7. Ikke glem suksessene dine

Lag en mappe med alle jobbsuksessene og de gode resultatene dine, og ta den fram med jevne mellomrom. Den kan hjelpe deg med å unngå tanker à la ”Jeg kommer aldri til å klare 兔, og i tillegg gi deg motivasjon når du en gang skal søke ny jobb.

Les også: Suksess følger lykke

8. Ikke bli en e-postslave

Ikke la e-posten distrahere deg. Hvis du blir avbrutt hele tiden er det vanskelig å konsentrere seg om det du holder på med. Prøv å sjekk e-posten på bestemte tidspunkter, og ikke hele tiden.

Her er et supersmart e-posttriks.

9. La tankene flyte

Etter at du har konsentrert deg intenst en stund er det lurt å la tankene flyte litt. Gi deg selv lov til å drømme deg bort i et par minutter – tenk for eksempel på festen du skal på neste lørdag eller ferien du har bestilt til sommeren. Da jobber du nemlig raskere.

10. Ikke spis lunsj foran skjermen

Ikke spis foran PC-en - og særlig ikke hamburgere - hvis du vil beholde en god fordøyelse. Foto: colourbox.com Vis mer


Ta pause når du spiser lunsj. Hvis du spiser mens du jobber og er under press kan du lett ende opp med fordøyelsesproblemer og luft i magen.

Les også: Vis matpakkevett!

11. Få deg litt frisk luft

Ta deg tid til litt frisk luft, uansett hvor kvalt du føler deg og selv om telefonen ringer ustanselig. Du trenger å komme deg bort fra arbeidsplassen din og ut i frisk luft i noen minutter.

Les også: Jobb bedre med god luft

12. Sov nok

Hvor mye søvn du får er helt avgjørende for hvordan du presterer på jobb. For lite søvn senker energinivået ditt, noe som selvsagt har innflytelse på hvordan du har det på jobb. Du bør altså passe på at du ikke legger deg for sent – du trenger minst syv timer søvn hver natt.

Les også: Spis deg til god søvn