10 lette jobbsøkertips

Det er mye som skal klaffe, når en skal søke jobb. En bør helst ha riktig eller relevant utdannelse, bra erfaring - og skrive en bra søknad. Denne artikkelen handler om alle de andre tingene. De små detaljene som egentlig ikke teller - men som kan gi betydelige pluss i margen, om de er på plass.


Barnelærdom

Det høres kanskje elementært ut. Men etter å ha lest utallige søknader de siste månedene, stort sett fra dyktige, velutdannete, oppegående mennesker, har vi skjønt at det ikke er det allikevel.

Så altså: Ønsker du å søke jobb, bør du gjøre det så lett som mulig for dem som skal ansette deg å huske deg, å skjønne hvem du er - og å finne frem til søknaden din. Uansett hvor kvalifisert eller dyktig du er: Det vil alltid lønne seg å gjøre det lett å ansette deg.

Gjør det lett for arbeidsgiver å finne tilbake til nettopp din søknad. Illustrasjon: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Her er ti kjappe tips til hvordan du kan gjøre nettopp det:
1: Les annonsen
2: Unngå ekko
3: Velg riktig form på søknaden
4: Send det de ber om
5: Vær synlig
6: Kjapp og grei søknad
7: Vær kritisk til relevans
8: Noen skumle ord
9: Send riktig søknad til riktig person
10: Sjekk hvilke data du sender

Trykk her for å lese mer om de fem første punktene,

og trykk her for å lese de siste tipsene.

God jobbjakt!