10 krav til merkevaren

10 ord utgjør 10 krav til hvordan du lykkes med å bygge deg selv som merkevare.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Korrekt

Sørg for at du har det du velger å selge deg på. Slik blir du en troverdig og autentisk merkevare.

Presis

Glem ikke å konsentrere deg om få kompetanseområder. Med en eller to setninger skal du kunne oppsummere hva som kjennetegner deg som merkevare.

Tydelig

Merkevaren skal være så tydelig at det aldri er tvil om hva den står for. Bevisstgjør deg selv ved å lage en liste over hva du ikke står for.

Konsistent

Pass på at du ikke opererer med motstridende sider av deg selv som merkevare. Fokuser alltid på det samme overfor kontakter, kolleger, arbeidsgivere og kunder.

Konstant

Som for merkevarer flest er pålitelighet avgjørende. Sørg for at du ikke "glemmer" å vise hva du står for.

Relevant

En sterk personlig merkevare skal være interessant og relevant for målgruppen du har blinket deg ut.

Kompetent

Din personlige merkevare skal skille seg ut og være unik, selv blant folk med liknende kompetanse.

Tilkoblet

Du og det du står for er synlig i relevante miljøer. Ha et godt nettverk.

Langsiktig

Karrieren din er ikke noe korttidsprosjekt. Det er heller ikke du som merkevare. Tenk langsiktig.

Aktuell

Det du står for skal være attraktivt i dag, men det er viktig å oppdatere seg når virkeligheten forandrer seg - for eksempel ved store endringer på arbeidsmarkedet.