<b>NYE STATOIL?</b> Kanadiske Alimentation Couche-Tard har kjøpt alle Statoil-stasjonene. De kan bruke Statoil-navnet fram til 2019. Er dette det vi vil komme til å se deretter? Foto: Alimentation Couche-Tard
NYE STATOIL? Kanadiske Alimentation Couche-Tard har kjøpt alle Statoil-stasjonene. De kan bruke Statoil-navnet fram til 2019. Er dette det vi vil komme til å se deretter? Foto: Alimentation Couche-TardVis mer

Er dette nye Statoil?

Alimentation Couche-Tard har kjøpt Statoil-stasjonene. De har sterkt fokus på fersk mat.

Statoil har solgt ut bensinstasjonsdelen av driften sin, til kanadiske Alimentation Couche-Tard. Statoil sier det er fordi de vil fokusere på sine utfordringer som energiselskap.

Ifølge pressemeldingene som er gått ut etter at kjøpet ble gjort kjent i dag, kan kanadierne bruke Statoil-navnet inntil 30. september 2019.

Vi har forsøkt å komme i kontakt med ledelsen i Alimentation Couche-Tard for å høre hva de planlegger med Statoil-stasjonene utover 2019, og vi vil komme tilbake med mer informasjon om dette når vi vet mer.

Det kanadiske firmaet er kjent for å satse på et kvalitetssortiment innen mat og drikke.

Couche-Tard opererer under tre merkenavn: Couche-Tard, Mac’s og Circle K. Foto: Alimentation Couche-Tard Vis mer
Mac's. Foto: Alimentation Couche-Tard Vis mer



Tre merkenavn

Couche-Tard opererer under tre merkenavn: Couche-Tard, Mac’s og Circle K. Kanskje blir det et av disse merkenavnene som gamle Statoil-kunder får stifte mer kjennskap til etter 2019, da retten til å benytte Statoil-navnet går ut.

De har også varemerkene 7-jours, Dairy Mart, Daisy Mart og Winks under sin paraply.

Les også: Sjekk siste nytt fra Coca-Cola!

Frisk kaffe og fersk mat

Hva kan vi forvente oss av de gamle Statoil-stasjonene når den kanadiske kjeden nå kommer inn på eiersiden?

Nøyaktig hvordan det blir, og om det faktisk kommer endringer som vi vil merke her hjemme på bjerget, får vi nesten bare vente og se. Men det vil være naturlig dersom det nyerverdede selskapet, altså Statoil-stasjonene, vil føye seg inn under moderselskapets (altså Alimentation Couche-Tards) visjon.

Noe av kjernevirksomheten og visjonen til selskapet er å tilby et kvalitetssortiment av friskbrygget kaffe, kalde drikker, ferske smørbrød og annen fersklaget mat fra selskapets egne merkevarer.

Couche-Tard har også franchise-avtaler med flere hurtigmatrestaurant-kjeder, og noen av dem vil sikkert være kjente merkenavn for mange: Subway, Dunkin’ Donuts, M & M Meat Shops, Noble Roman’s, Quiznos og Blimpie. Ifølge foretaksinformasjonen om Couche-Tard, er disse matprogrammene en viktig del av selskapets satsning.


Couche-Tard

Alimentation Couche-Tard er en kanadisk kjede, som har vokst fra én nærbutikk i Quebec i 1980 til et selskap med til sammen enn 5.800 nærbutikker, hvorav over 4.220 av butikkene også selger drivstoff - det som vi her til lands hittil har kjent som bensinstasjoner med detaljvarehandel.

Couche-Tard har vært den største kjeden i Canada, er generelt veldig store i Nord-Amerika, og har i tillegg butikker i Kina, Guam, Hongkong, Indonesia, Japan, Macau, Mexico, Vietnam og De forente arabiske emirater.

Med oppkjøpet av Statoil, får de en solid fot innenfor Europa. Oppkjøpet omfatter 2.300 Statoil-stasjoner i Skandinavia, Polen, Baltikum og Russland.

Les også: Her får du den beste veimaten