ENDRER MERKING AV JAKKER: XXL, G-sport og KappAhl ble anmeldt for feilaktige miljøpåstander etter funn av fluorstoffer i barnejakker. Nå endrer kjedene markedsføringen. Dette er alle jakkene som ble testet for innhold av fluorstoffer. Kun 1 av 9 bestod. Foto: Forbrukerrådet
ENDRER MERKING AV JAKKER: XXL, G-sport og KappAhl ble anmeldt for feilaktige miljøpåstander etter funn av fluorstoffer i barnejakker. Nå endrer kjedene markedsføringen. Dette er alle jakkene som ble testet for innhold av fluorstoffer. Kun 1 av 9 bestod. Foto: ForbrukerrådetVis mer

Lovte å være fluorfri uten at de var det

XXL, G-sport og KappAhl endrer merking av jakker etter avsløring om innhold av skadelige stoffer

Lover ikke lenger at jakkene er frie for fluorstoffer.

I en test av barnejakker i sommer fant Forbrukerrådet skadelige stoffer i åtte av ni jakker.

Kun én jakke passerte testen og ble belønnet med smilefjes, og det var en jakke av merket Fix, fra Lindex.

Én jakke, fra Stormberg, inneholdt ifølge testen ulovlig store mengder fluorstoffer, og ble anmeldt til Miljødirektoratet.

Men flere jakker hevdet å være frie for fluorstoffer uten at de var det – noe som ble klaget inn som villedende markedsføring overfor Forbrukerombudet.

VILLEDENDE MARKEDSFØRING: Disse jakkene fra Bergans, Didrikson og Kaxs ble kjøpt inn hos henholdsvis G-sport, XXL og KappAhl - og ble ble klaget inn for villedende markedsføring. De lovte å være frie for fluorstoffer når de ifølge Forbrukerrådets test ikke var det. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

– Endrer markedsføringen sin

XXL, G-sport og KappAhl som ble anmeldt for villedende markedsføring av jakkene.

Det er Forbrukerombudet som fører tilsyn med at varer og tjenester blir markedsført i samsvar med markedsføringsloven – og som har mottatt klagen fra Forbrukerrådet om markedsføringen av de aktuelle jakkene.

Nå melder Forbrukerombudet at de anmeldte butikkene slutter med løfter om fluorfri jakker.

FOKUS PÅ MILJØPÅSTANDER: Forbrukerombudet vil ha økt fokus på markedsføring med miljøpåstander fremover, og vil gjerne ha tips fra forbrukere, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til Dinside. Foto: Kimm Saatvedt" Vis mer

– G-sport, XXL og KappAhl endrer rutiner etter at de markedsførte jakker med løfte om at de var frie for fluorholdige stoffer, uttaler Forbrukerombudet.

– Det var nok å ta opp saken, så endret de markedsføringen. Det er ikke forbudt å selge disse jakkene, men det er forbudt å markedsføre at de ikke inneholder fluorstoffer dersom de gjør det, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til Dinside.

Ifølge Øverli har alle de aktuelle kjedene endret markedsføringen sin og kuttet å bruke denne typen påstander.

Forbrukerombudet vil ha økt fokus på denne og andre typer miljøpåstander framover og ønsker seg tips fra forbrukere.

– Vi vil gjerne ha tips dersom det er noen som trekker fram bærekraft, etikk eller miljø i markedsføringen av produkter, det være seg klær eller andre produkter, og som forbrukeren mener ikke er riktig. Da vil vi gjerne vite det så vi kan ta opp den typen saker – og slik at forbrukerne skal slippe å være usikre på om denne påstanden er riktig, sier Øverli videre.

Markedsføringsloven setter strenge krav til påstander i reklame. Påstander må selvsagt være sanne – men det er også krav til at en påstand ikke skal være villedende eller for eksempel så marginal at den kan bli villedende.

– For eksempel kan det også være villedende å reklamere for at et produkt ikke inneholder fluor, dersom det ikke er lov å selge produkter som inneholder fluor. Det er ikke lov å trekke fram marginale sider som gir et inntrykk av at man velger miljøriktig dersom så ikke er tilfelle, sier Øverli til Dinside.

DET MÅ VÆRE SANT: Påstander i markedsføring må være sanne, noe annet er i strid med Markedsføringsloven. Påstander som dette, at Vis mer

– Positivt at det slås ned på

Fagdirektør for handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, uttaler at Forbrukerrådet er fornøyde med utfallet av klagesaken til Forbrukerombudet.

- VIKTIG AT DET SLÅS NED PÅ: Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet er glad for at Forbrukerombudet har slått ned på den villedende markedsføringen. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet Vis mer

– Dette synes vi er veldig positivt. Det er viktig at Forbrukerombudet slår ned på villedende markedsføring på miljøområdet. Det er stadig flere forbrukere som er opptatt av miljø og kjemikalier i klær og da er det viktig at den informasjonen som gis, er korrekt, sier Instefjord til Dinside.

Han understreker at dersom noe markedsføres som fri for fluorstoffer, så skal det være det.

– Noe annet er ikke akseptabelt, uttaler han.

I dette tilfellet er det butikkjedene som har stått til ansvar.

– Men dette er et ansvar som pålegges både produksjonsledd og salgsledd. Dersom det står på jakka at den er fri for fluorstoffer, har både produsent og salgsledd et ansvar, sier Instefjord til Dinside.

Stormberg: – Saken frafalt og avsluttet

Stormberg ble sterkt kritisert i testen fra Forbrukerrådet, og ble anmeldt til Miljødirektoratet fordi Forbrukerrådets tester viste at jakka inneholdt ulovlige mengder fluorstoffer.

Stormberg lovte i en kommentar til Dinside at de skulle følge opp saken med interne utredninger, og de kan nå fortelle at de ikke har greid å gjenskape de samme testresultatene som Forbrukerrådet, og at Miljødirektoratet ikke vil følge opp saken videre.

– Basert på den dokumentasjon Stormberg har lagt fram, har Miljødirektoratet konkludert med at de ikke kommer til å følge opp saken videre og anser saken som avsluttet, uttaler Petter N. Toldnæs, kommunikasjonssjef i Stormberg, til Dinside.

Han forteller at Stormberg har utført testing av den aktuelle jakkemodellen ved uavhengige laboratorier både før og etter Forbrukerrådets fluortest.

– Samtlige laboratorietester viser at jakka oppfyller myndighetenes krav til fluorstoffer. Forbrukerrådet har ikke svart på hvilket laboratorium de har brukt til å gjennomføre den ene kjemikalietesten de har utført, hevder han og legger til at de kommer til å følge opp med et møte med Forbrukerrådet seinere i høst, der de vil ta opp metoder og rutiner i møte med gjeldende regulering.