<B>KALDT, MEN TRYGT</B>: Bruk piggdekk og sørg for å bli sett, er rådene til vintersyklister. Og i Nord-Norge gir en kommune innbyggerne rabatt på piggdekk til sykkel for å få flere til å ta tohjulingen fatt. Foto: ALL OVER PRESS
KALDT, MEN TRYGT: Bruk piggdekk og sørg for å bli sett, er rådene til vintersyklister. Og i Nord-Norge gir en kommune innbyggerne rabatt på piggdekk til sykkel for å få flere til å ta tohjulingen fatt. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Vil ha flere vintersyklister

Snø og holke bør ikke være en hindring, selv i Nord-Norge bør vintersykling være lettere å velge.

Her i landet har vi vært vant til å sette vekk sykkelen i god tid før gradestokken kryper under minus.

Men de siste åra har vi sett stadig flere syklister på veiene også i vintersesongen.

Vintersyklingen øker

- Tidligere reiseundersøkelser viser at rundt 20 prosent av de som sykler om sommeren fortsetter også ut i vinterhalvåret. Og at sportsbutikkene ikke lenger rydder vekk sykler og sykkelutstyr om vinteren er jo en klar indikasjon. I tillegg til ski selger de nå også piggdekk, sier informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening.

ULL: Hva med et varmt setetrekk? Foto: SYKKELPIKENE.NO Vis mer


Mange av oss nøler nok likevel: Er det virkelig trygt å legge ut på snø og holke med tohjulingen en bekmørk mandagsmorgen i desember eller en sen kveld i januar?

Ja, mener fungerende kommunikasjonssjef Carina Heske i Trygg Trafikk.

- Dersom man avpasser syklingen etter forholdene, bruker piggdekk og hjelm og følger trafikkreglene, burde det ikke være farligere å sykle om vinteren enn om sommeren, sier Heske, som selv debuterte som vintersyklist i Oslo i fjor.

Dropp det: Sykkelutstyret du sikkert klarer deg uten

Kommunen som gir rabatt

Tronstad berømmer kommunene og veimyndighetene for å ha lagt bedre til rette for syklister i vinterhalvåret med brøyting, salting og sand/grus. Spesielt gjelder dette Stavanger og Oslo.

SYKKELKOMMUNE: Alta har fått pris for å legge til rette for sykling, også i vinterhalvåret. Foto: REGJERINGEN.NO Vis mer

Men også helt nord i landet prøver man å få folk til å ta sykkelen fatt i kulda. I Alta kommune jobber Gjermund Abrahamsen Wik iherdig for å få folk til å sykle mer, også om vinteren.


I fjor fikk folk tilbud om kommunal rabatt i sportsbutikkene for å skifte til piggdekk.

Dette tilbudet er videreført også i år.

- I sportsbutikkene kan de fortelle at det stadig er nye folk innom for å skifte dekk. Det tyder jo på at stadig flere vil prøve seg på vinterføre, sier Abrahamsen Wiik.

Alta mottok i år Statens bymiljøpris for sykkelmiljøprosjektet sitt. Og når kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner kommer på befaring, er sykkel det naturlige valget.

Selv om det er full vinter. For Gjermund Abrahamsen Wik kan så langt ikke huske en eneste dag i Alta da det ikke var mulig å sykle.

Bruket hodet, lys og hjelm

Trygg Trafikk påpeker at samme regler gjelder både vinter og sommer. Du må derfor passe på at du har påbudt utstyr montert.

SYKLER HELE ÅRET: Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening. Foto: SYKLISTENES LANDSFORENING Vis mer


- Det er ekstra viktig å bli sett på mørke vinterdager. Derfor er det en fordel med refleks også på kroppen. Mange bruker gul refleksvest, og slike synes bra både i mørket og når det er lyst. Samtidig er det smart å bruke refleks rundt anklene. Jo lavere refleksen sitter, desto lettere er det for bilistene å se den, sier Heske.

Pigger er en selvfølge

Og naturligvis pigger. Det kan være direkte hasardiøst å bruke vanlige dekk på vinterføre, selv om de er aldri så knudrete.

- Piggdekk er prioritet nummer én, sier Tronstad.

Selv velger hun å få byttet til pigg på sin elsykkel i butikk, men det går også fint å gjøre det selv.

Denne videoen fra Anton Sport forklarer hvordan man gjør det (med piggdekk må du ta i litt hardere, men prosedyren er den samme):

LES MER: Alt nybegynneren trenger å vite om piggdekk på sykkel

Fordel med skivebremser

Både Tronstad og Heske understreker at sykkelen må være i god stand. Spesielt er bremsene viktige.

GODE BREMSER:Skivebremser egner seg nok bedre enn felgbremser om vinteren. Foto: SYKKELGLEDE.NO Vis mer


Felgbremser er langt på vei erstattet av skivebremser på moderne sykler, og de siste egner seg nok best. Snø og is kan lett sette seg mellom bremsekloss og felg, og gummien mister ofte noe av bremseeffekten i kulda.

Husk også at du har lengre bremselengde på glatt føre, akkurat som med en bil.

Din vanlige sykkel fungerer greit som vintersykkel, om den ikke har de aller tynneste dekkene. Om du vil sykle utenfor allfarvei, kan en fatbike være løsningen. Men denne egner seg ikke spesielt godt på vanlig vei.

FEIT OG FIN: En fatbike egner seg best til vintersykling utenfor allfarvei. Husk (feite) piggdekk! Foto: FAT-BIKE.COM Vis mer


Dette er spesielt: Les om Juggernaut Fat-tire Bullfrog Trike

Ingen grunn til å fryse

Det er også viktig å ikke fryse, men akkurat hva man skal ha på seg er det like mange meninger om som det finnes vintersyklister.

Du har alt fra Birkensyklisten som bruker dyrt treningstøy til den mer bedagelig anlagte jobb-pendleren.

Mange sverger til ull når det blir riktig kaldt. Andre synes moderne, syntetiske stoffer fungerer best.

Og de som liker den urbane sykkelstilen i København og Amsterdam kan ta en kikk på Sykkelpikene. Her det mye for vintersyklisten som vi vanligvis ikke finner i sportsbutikkene.

Ikke flere ulykker

Noen offisiell statistikk kan vi ikke vise til, men det er ingen ting som tyder på at ulykkesfrekvensen har økt i takt med vintersyklingen.

- Dette henger kanskje sammen med at det er de mest erfarne syklistene som er ute om vinteren, sier Hulda Tronstad.

Sykkel i bilveien: Her skal det være 1,5 meters avstand