VIL FJERNE 16-ÅRSGRENSA: Regjeringen ønsker å fjerne 16-årsgrensa på elkjøretøy som slike selvbalanserende ståbrett. Forlaget er nå på høring. Foto: RAINER JENSEN/dp/NTB Scanpix
VIL FJERNE 16-ÅRSGRENSA: Regjeringen ønsker å fjerne 16-årsgrensa på elkjøretøy som slike selvbalanserende ståbrett. Forlaget er nå på høring. Foto: RAINER JENSEN/dp/NTB ScanpixVis mer

Aldersgrense på ståhjulinger og hover board

Vil fjerne 16-årsgrensa på ståhjulinger

Regjeringa ønsker fjerne 16-årsgrensa på elkjøretøy som ståhjulinger: Vil sidestille den med sykkel og at alle skal få kjøre, overalt! 

1. juli 2014 ble det lov å kjøre selvbalanserende kjøretøy i Norge. Det er 16-årsgrense for å kjøre på ståhjulinger, og slik det er i dag så risikerer foreldrene å miste lappen dersom de lar barn under 16 kjøre på ståhjulinger på offentlig vei.

Nå ønsker regjeringen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i bresjen, å endre på dette.

I dag er elektriske ståhjulinger og andre selvbalanserende kjøretøy klassifisert som motorredskap - altså en motorvogn, med 16-årsgrense.

Regjeringen ønsker å omklassifisere disse kjøretøyene til sykkel, med det regelverket som gjelder for syklister.

– Regjeringen ønsker å forenkle regelverket for små elektriske kjøretøy, som ståhjulinger og el-sparkesykkel. Derfor foreslår vi nå å klassifisere slike kjøretøy som sykkel. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

- Endringen betyr blant annet at små elektriske kjøretøy ikke lenger vil ha 16-års grense, og at man kan bruke de samme områdene som syklende og gående, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

På høring

Forslaget er nå sendt på høring fra Vegdirektoratet, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

I tillegg til klassifiseringen av elkjøretøyene som sykkel, er det flere endringer som er på høring:

Alle for å gjøre det mulig å benytte flere typer små elektriske kjøretøy på offentlige trafikkarealer i Norge.

Dette skriver Vegdirektoratet på sine nettsider. Der kan du også lese hele høringen:

  1. Videre foreslås det utvidelse av definisjonen av rullestol, samt at små elektriske kjøretøy og elsykkel fritas forsikringsplikt.
  2. Forslaget innebærer at små elektriske kjøretøy for én person (føreren) regnes som sykkel dersom de er innenfor nærmere fastsatte størrelsesgrenser (lengde, bredde og vekt) og har en konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t. Dette betyr blant annet at det ikke er noen aldersgrense for fører.
  3. Utvidelse av definisjonen av rullestol går ut på at man fjerner kravet til antall hjul, som i dag er minimum tre. Dette betyr at tohjuls rullestoler med selvbalanserende teknologi faller inn under definisjonen.
  4. Når det gjelder forholdet til bilansvarslovgivningen, innebærer forslaget at både elsykler og små elektriske kjøretøy skal behandles slik som vanlige sykler, altså at eier ikke har noen plikt til å tegne ansvarsforsikring og at forsikringsselskapene i fellesskap ikke plikter å dekke skade som slike kjøretøy forårsaker.

Samme aktsomhetskrav som for syklistene

Som en følge av høringsforslaget vil disse kjøretøyene unntas fra både forsikringsplikten etter bilansvarsloven og forsikringsselskapenes kollektive ansvar. For fører av små el-kjøretøy, inkludert ståhjuling, vil gjeldende regler om førerens tilstand og aktsomhet gjelde, men de vil ikke omfattes av alminnelig promillegrense og mobilbruksforbudet.

Tekniske krav

Klassifisering som sykkel vil innebære at det ikke er godkjenningsplikt, og heller ingen regis­trerings­plikt. Fører av kjøretøyet har ansvaret for at det oppfyller vilkårene for å kunne anses som sykkel.

I dag er det en rekke tekniske krav til selvbalanserende kjøretøy. Du kan lese alle her.

Forslaget til de nye tekniske kravene er ganske like som de er per i dag:

Kjøretøyet skal være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser. Det stilles også krav til bremsekraft. Kjøretøyet skal i tillegg ha signalhorn eller signalklokke, tilsvarende det som brukes på sykkel.

Det kan imidlertid gis unntak fra disse kravene der slikt utstyr ikke kan monteres. Det vil ikke være krav om bruk av hjelm. Det vil heller ikke stilles krav om obligatorisk opplæring.

Les også:

Forbudt med selvbalanserende ståbrett på fly

Storaksjon mot ståbrett