<b>TEST TEKNIKKEN:</b> Hos Löplabbet kan du teste løpeteknikken din og få analysert hvordan du løper - sammenliknet med eliteutøvere. Ja, det er gøy! Men kan det hjelpe oss til å bedre teknikken? Vi har testet det! Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
TEST TEKNIKKEN: Hos Löplabbet kan du teste løpeteknikken din og få analysert hvordan du løper - sammenliknet med eliteutøvere. Ja, det er gøy! Men kan det hjelpe oss til å bedre teknikken? Vi har testet det! Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Vi har testet løpeteknikkanalyse

Nå kan du teste løpeteknikken som proffene. Har det noen effekt?

Løping er populært, noe som viser seg både i utstyrstilbudet og i tilbudet av konkurranser og kurs for mosjonister.

Det er mange som arrangerer kurs i løpeteknikk, og det finnes også smarte treningssensorer og apper, samt smarte pulsklokker som skal kunne gi deg tilbakemeldinger på noen deler av teknikken.

Vi har testet ut data-analysen Motion Metrix, som ved hjelp av dataspill-teknologi skal kunne gi deg svar på hvor bra du løper - og dermed hva du kan gjøre for å løpe bedre.

LES OGSÅ: Slik løper du riktig

Kinect 3D-kameraer

Motion Metrix er et svenskutviklet dataprogram som analyserer løpeteknikken din.

Kort fortalt så foregår analysen ved at du løper på en tredemølle i cirka ett minutt og blir filmet av to Kinect-kameraer mens du løper. Dette er samme teknologi som brukes i spillkonsollene til Xbox.

Her kan du se video av hva som skjer under testen:


Videoinformasjonen behandles så av dataprogrammet - og ut kommer en analyse på ni punkter, om hvordan du løper.

Du får informasjon om stegfrekvens, steglengde, kontakttid med bakken, vinkel på kroppen, fotposisjon, vertikalbevegelse og bremseeffekt ved landing.

Målet er å løpe så energieffektivt som mulig, altså at du skal kunne bruke minst mulig energi på løpingen, og det er dette dataprogrammet skal kunne gi deg en tilbakemelding på om du har - og eventuelt hva du kan gjøre for å forbedre teknikken din.

Analysen gir den en score for hver variabel, og du får karakter for løpseffektiviteten din som en helhet.

LES OGSÅ: Har du hørt om «fallskjermløping»? Vi har testet det!

FILMES: Testen foregår ved at du løper på tredemølle, og dine bevegelser blir registrert og filmet av to Kinect-kameraer. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
KINECT: Kinect er kanskje best kjent fra Xbox, hvor det brukes til å registrere bevegelse. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer





Slik virker det

Vi ville teste hvordan denne løpsteknikkanalysen foregikk, og hvorvidt den kunne fortelle oss noe nyttig.

Etter noen minutter med oppvarming, kjører testansvarlig Odd Idar Hansen hos Löplabbet i Oslo i gang de to 3D-kameraene, og etter et minutts løping på mølla, er grunnlaget lagt og analysen kjøres.

Etter kort tid kommer svaret, og vi geleides gjennom flere sider med innsamlet dataanalyser om hvordan teknikken vår er, brutt ned på ulike parametre.

ANALYSE: Dataprogrammet analyserer løpeteknikken din basert på videoopptaket, og du får informasjon om blant annet belastning på ledd, hvordan du lander på foten, energibruk og mye mer. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Som hobbymosjonist med interesse for løpsteknikk, synes vi imidlertid det er noe vanskelig å skjønne alle de ulike grafene som vi blir vist, også på tross av at testansvarlig Hansen forklarer de ulike bildene underveis.

Det morsomste er nesten når Hansen kjører en sammenlikning med en av eliteløperne fra det svenske friidrettsforbundet: Da kan vi se oss selv i form av en strekmann som løper i sakte film - med en elite-strekmann i samme tempo klistret rett på «vår mann».

Det er gøy å se, selv for en hobbymosjonist som undertegnede.

FORKLARER: Testansvarlig Odd Idar Hansen hos Löplabbet forklarer hva resultatene betyr - og gir råd om hva vi kan gjøre for å forbedre teknikken. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Kan vi lære noe av det?

Vi får råd om hva vi kan gjøre for å forbedre teknikken og løpseffektiviteten vår; Vi må litt mer opp med foten, vi må lene oss litt mer fremover, vi må senke løpestegtakten og vi må lande mer midt på foten.

Okei. Den er grei. Det kan vi klare. Eller?

Vi tar en ny runde på tredemølla, hvor vi forsøker å tenke på det vi må gjøre. Det føles som om vi ligger overdrevent skrått fremover, vi heiser beina noe som føles som overdrevent mye bakover, og vi forsøker å lande mer frempå foten.

Har det en effekt?

Joda, vår totalkarakter fra første til andre runde forbedres fra B til A, men på tross av dette så får vi dårligere delresultater på enkelte av målingene.

Funker det, og er det verdt pengene?

Vi har testet ut Motin Metrix hos Löplabbet i Oslo, men det er flere fysikalske klinikker som også tilbyr dette. Hos Löplabbet koster den billigste analysepakken 600 kroner. Da er det en halvtimes analyse med råd om hva du kan gjøre for å forbedre teknikken din.

Er det verdt pengene?

Her er vi i tvil. Ja, det er gøy - og ja, vi har fått noen gode innspill til hva vi ideellt sett bør gjøre.

Spørsmålet er bare hvor lett det er å følge disse rådene og å få til en endring i riktig retning etter disse rådene. Vi synes det er vanskelig å få til.

Noen tips er det lettere å følge opp for seg selv etterhvert, som stegfrekvensen, det kan man få til ved hjelp av «takt-holdere» på telefonen. Andre ting er det ikke så lett å jobbe med alene, annet enn å forsøke å tenke på det når man løper.

For vår del vil det i alle fall være nødvendig med noen flere tilbakemeldinger over tid.

Det skal sies at vi også får analysen tilsendt, og kan studere den nærmere hjemme, under roligere former.

Vi synes det var morsomt å få analysert løpeteknikken på denne måten. Det er interessant å få tilbakemeldinger om løpeteknikken, og det er bra å få råd om hvordan man kan forbedre løpeteknikken.

Men dette er kanskje mer for å få en inspirerende tilbakemelding på løpsteknikk, mer enn for en varig teknikkendring - da føler i alle fall vi at det vil være behov for tettere oppfølging over tid.

SLIK REGISTRERES DU: Slik registrerer Kinect-sensorene kroppen og bevegelsene dine. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Dette sier ekspertene:


- Løp med den stilen du har

Hege Godheim, idrettsfysioterapeut ved Løp- og idrettsklinikken, sier til Dinside at folk flest ikke trenger løpeanalyser.

- Til den vanlige mannen i gata vil jeg si: Løp med den stilen du har, så lenge det fungerer. Det er ikke én løpestil som er riktigere enn en annen - med mindre man har «vondter» eller plager, det kommer veldig an på hver enkelt, sier Godheim til Dinside.

Løp- og idrettsklinikken der hun jobber kjører også løpeteknikkanalyser på sine pasienter - men da er det med bakgrunn i en uttalt skade eller plage.

- Om vi får henvendelser fra kunder som ønsker en løpeteknikkanalyse bare fordi de lurer på om de gjør det riktig, sier vi nei, med bakgrunn i at det ikke er noen som løper mer «riktig» eller mindre «riktig». Så lenge man er lykkelig og løper den lengden de ønsker å løpe, er det greit, sier hun til Dinside.

Hun understreker at det også kan være tilfeller hvor det kan være en fordel med en løpeanalyse selv om man ikke har plager i utgangspunktet - som at man for eksempel tidligere har operert korsbånd og kanskje skal trene seg opp til maraton - da kan det være greit å få råd om opptreningen. Eller at man trenger for eksempel overpronasjonssko for ikke å få plager når man løper.

- Noen av de beste maratonløperne i verden har en helt grusom løpestil, nen de har likevel ingen plager - men det er klart at de er veldig sterke også, sier Godheim.

- Man må spørre seg hva som er målet med løpingen

Foreningen til Ski-Idrettens Fremme kjører teknikk-kurs beregnet for mosjonister, innenfor langrenn, rulleski og terrengsykkel.

Lars Amund Toftegaard, prosjektleder i Ski-Idrettens Fremme, sier til Dinside at de aller fleste har et forbedringspotensial når det gjelder løpeteknikken, som er det samme de kan se på kursene innenfor de sportsgrenene de tilbyr.

Noen av grunnene til at de anbefaler alle som ønsker å bedre teknikken sin, å delta på kurs, er flere:

- Dette kan gi en bedre og morsommere treningsopplevelse, føre til en mer effektiv måte å bevege seg på, og redusere risiko for skader. Når dette er sagt, må man spørre seg hva som er målet med løpingen, sier Toftegaard til Dinside.

- Dersom man allerede har en god teknikk, og målet kun er bedre fysisk form, er det kanskje ikke like aktuelt, sier han.

- Vanskelig å få til varige endringer

Arild Solheim, fysioterapeut og prestasjonsfremmer i Bergen Idrettsklinikk, bekrefter også overfor Dinside at det kan være vanskelig å få til endringer kun ut fra en teknikkanalyse.

- Slike mekaniske og digitale verktøy er fine i forhold til å få «visualisert» en viss type problemstilling, men det er særdeles vanskelig å få til varige teknikkendringer ut fra en slik analyse - fordi løpeteknikk er så sammensatt og har flere komponenter ved seg, sier Solheim til Dinside.

Han påpeker at de som løper aktivt og som konkurrerer, får kontinuerlige tilbakemeldinger på teknikk.

- Det blir som om du eller jeg skulle hoppe i en hoppbakke, ta opp hoppet på film, få feedback fra en hopptrener, og så skulle vi kunne hoppe kontinuerlig bedre etter dette, uten å trene på styrke, utholdenhet eller spenst utenom, sier Solheim.

Han påker at det også er andre ting som kan spille inn, men som man ikke ser på under en teknikktest, som vekt, biomekanikk og annet.

- Om analysen kan forebygge skader er vanskelig å si, men den kan være med på å gjøre løperen mer bevisst på hva de holder på med og hvordan ting ser ut, sier Solheim til Dinside, og påpeker at det som skadebehandlende metode er vanskeligere å få til kun ved hjelp av en teknikkanalyse.

Han hevder at løpekurs i seg selv ikke er en optimal eller ultimat løsning, men at slike kurs fungerer mer sammen med fokus på praktiske øvelser - som både på kort og lang sikt har som mål å endre steg og optimalisere energibruk for den enkelte ut fra de forutsetningene som ligger der.