<B>REGLER:</b> Syklister skal som hovedregel oppføre seg som syklister når de er i veibanen. Vikepliktreglene kan likevel skape forvirring. Foto: JON OLAV NESVOLD/NTB SCANPIX
REGLER: Syklister skal som hovedregel oppføre seg som syklister når de er i veibanen. Vikepliktreglene kan likevel skape forvirring. Foto: JON OLAV NESVOLD/NTB SCANPIXVis mer

Trafikkregler for sykkel

Både syklister, bilister og fotgjengere er usikre.

Bilister irriterer seg over syklister i veibanen, og mener de skal holde seg til sykkelfeltet.

Fotgjengere irriterer seg over syklister på fortauet, og mener at de skal holde seg i veibanen.

Samtidig opplever forskremte bilister og fotgjengere at treningsfantomer med blikket festet på Strava-appen gir blaffen i både rødt lys og fotgjengerfelt.

Både Norges Automobilforbund (NAF), Syklistenes Landsforening (SLF) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener vi bør se på reglene.

I fjor høst kom fire Venstre-representanter et detaljert forslag om endring av forskriftene, spesielt med tanke på vikeplikten.

Fredag kom regjeringen med nye bestemmelser for sykkelritt.

For hverdagssyklistene ser det derimot ikke ut til å bli noen endringer med det første. Dermed må både de, bilistene og forgjengerne fortsatt leve med de reglene vi har.

Som bilister, med unntak

Så lenge du sykler i veien og ikke på egen sykkelvei, følger du samme regler som bilistene.

SYKKELFELT: Denne syklisten har forkjørsrett, siden han sykler på sykkelfelt i veibanen. Men skillet mellom sykkelfelt og sykkelvei er ikke alltid åpenbart. Foto: TORE NESET Vis mer


Men forbikjøringsreglene er annerledes.

Syklister kan nemlig kjøre forbi på høyre side av bilene. Andre syklister kan de derimot bare passere på venstre side.

I flerfeltskryss med stor trafikk vil de færreste syklister våge seg ut i midtre eller venstre felt når de skal til venstre.

Blir de stående på høyre siden og vente til trafikken bak har passert, kan de fort komme i konflikt med andre trafikanter som skal til høyre.

Forkjørsrett i kryss?

Når et titalls syklister i rushtida i Oslo ligger i posisjon foran fotgjengerfeltet og vrenger over til venstre når det blir grønt, tar de ikke det minste hensyn til at de har vikeplikt.

Bilistene kan ikke gjøre annet enn å vente, selv om de har forkjørsrett.

Ap og SV foreslo i 2006 generell forkjørsrett for syklister, også i kryss uten sykkelfelt.

SKEPTISK: Distriktsleder Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk Aust-Agder tror generell forkjørsrett for syklister vil føre til flere ulykker. Foto: TRYGG TRAFIKK Vis mer


NAF var ikke enige.

- Å gi syklistene en så dominerende status i trafikken høres underlig ut. Det vil ta generasjoner å innarbeide. I mellomtiden vil det bli svært farlig, sa NAF-leder Egil Otter i Norges Automobilforbund (NAF) til Aftenposten.

Heller ikke Trygg Trafikk er positive til tanken.

- Vi synes reglene fungerer bra som de er i dag. Vi er redd at generell forkjørsrett for syklister vil gi flere ulykker, sier distriktsleder Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk Aust-Agder til Dinside.

Han mener at først og fremst syklistene blir skadelidende dersom de får en slik rett.

- Det å ha en rett betyr ikke det samme som at alle andre føler det som en plikt å respektere deg.

TIL HØYRE PÅ RØDT: Belgisk trafikkskilt som gir syklistene rett til å svinge. Foto: QR89/WIKIPEDIA/CC Vis mer


I noen land, blant annet Frankrike, Nederland og Belgia, har syklistene rett til å svinge til høyre på rødt lys i enkelte kryss. Dette har så vidt vi vet ikke blitt diskutert i Norge. Men det er ingen tvil om at mange syklister synder her, og ikke alltid skjønner poenget med å vente.

I andre land, som Tyskland, har syklistene fått rett til å kjøre mot enveiskjøring. Dette er lov enkelte steder i Norge gså, blant annet i Kristiansand.

SKILLE: Dette kan se ut som en sykkelvei, men gir ikke kryssende trafikk forkjørsrett. Foto: TORE NESET Vis mer


Forskjell på sykkelvei og sykkelfelt

Slik det er i dag, må syklistene vike for bilister som krysser sykkelvei. Dette gjelder også forkjørsvei.

Unntaket er når bilen kjører ut fra en privat eiendom som et parkeringshus eller kjøpesenter. Da må hun eller han stoppe for syklisten.

STOPP: Det er syklistene som må stoppe når en bilvei krysser sykkelveien. Foto: TORE NESET Vis mer


Det er ikke alltid åpenbart verken for syklister eller bilister hva som er offentlig vei og det loven kaller «holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område».

Forskjellen på oppmalt sykkelfelt i veibanen og sykkelvei er også uklar i mange tilfeller. Mange steder males det opp røde sykkelfelt i veibanen som er skilt med kant både fra fortau og veibane.

Dette er et sykkelfelt der vanlige vikepliktsregler gjelder, men som kan oppfattes av bilister som en sykkelvei der de har forkjørsrett.

Eller omvendt: Syklister på sykkelfelt som er adskilt fysisk fra bilvei og fortau, kan lett tro at de er på en sykkelvei der det de har vikeplikt.

- Her tror vi at selvforklarende merking kan bidra til å gjøre det klarere hva som gjelder. Vi må huske på at det ikke kreves trafikkompetanse for å sykle, og at mange syklister ikke har førerkort. Derfor er det viktig at de får klar beskjed om hvordan de skal forholde seg, sier Sodefjed.

Forbud mot sykling på fortauet?

Alle som har vært «dum», norsk turist i København, Amsterdam og Berlin vet at syklister på fortauet gjør det utrivelig for folk som bare ønsker å spasere i fred og ro.

FARLIG MØTE: Syklister og fotgjengere lever ikke alltid godt sammen på fortauet. Foto: VOLODYMYR BALEHA / SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX Vis mer


De oppmalte sykkelfeltene på fortauet blir ikke alltid respektert eller sett, og spesielt ikke av førstegangs tilreisende.

Også her i landet kan det bli trangt og utrivelig på fortauet når sykler, rullestoler, barnevogner, rulleski, rulleskøyter og skateboard (som alle regnes som fotgjengere etter loven) konkurrerer om plassen.

Mange bilister og fotgjengere irriterer seg også over syklister som farer over fotgjengerfeltet, uten å ta nevneverdig hensyn verken til gående eller biltrafikken.

Det er tillatt å sykle i fotgjengerovergangen, men da har ikke bilistene vikeplikt, slik de har for fotgjengere. Også her gjelder hovedregelen om at syklister plikter å ta hensyn til forgjengerne.

Forskningsinstitusjonen SINTEF mente allerede i 2007 at det på sikt bør bli totalforbudt å sykle på fortauet.

Bør trafikkreglene endres? (Avsluttet)
Det bør bli forbudt å sykle i fotgjengerovergang(24%) 555
Det bør bli lov å sykle mot enveiskjøring(19%) 427
Syklister på sykkelvei bør ha forkjørsrett(19%) 426
Det bør bli lov for syklister å svinge til høyre ved rødt lys(17%) 397
Det bør bli forbudt å sykle på fortauet(16%) 371
Syklister bør få forkjørsrett i alle kryss(5%) 115
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og i 2004 gikk et utvalg bestående av Statens vegvesen, politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, landets fylkeskommuner og sju storbykommuner inn for å utrede et slikt forbud.

I dagens forskrift heter det at «sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart».

Også dette mener Trygg Trafikk er bra nok.

- En av de viktigste grunnene til at vi tross alt har så få trafikkulykker her i landet er at vi tar hensyn til hverandre, mener Paal Ove Sodefjed.

Mer om sykkel og trafikkregler:
Dette gjør syklistene feil
Lov å sykle to i bredden?
Kan du sykle i fylla?
Nye bestemmelser for vikeplikt
Dyrt å bryte sykkelreglene i Danmark
Nå må du være obs på syklistene
Her er sykkelhjelm påbudt
Er blinkende lys på sykkel lov?
Sykkel-blending økende problem
Forskjell på ståhjuling og sykkel