Dempegaffel? Det er ikke alltid mest mulig utstyr er det beste. Tenk på hva du skal bruke sykkelen til, før du kjøper. Foto: colourbox.com
Dempegaffel? Det er ikke alltid mest mulig utstyr er det beste. Tenk på hva du skal bruke sykkelen til, før du kjøper. Foto: colourbox.comVis mer

Tips til sykkelkjøp

Tenk på hva du egentlig skal bruke sykkelen til, og hvor mye penger du vil investere.

Vi er inne i høysesongen for sykkelsalg, og er du blant de mange som skal ut og kjøpe sykkel nå, har du mye å velge i. Men hva skal du egentlig se etter, når du skal kjøpe ny sykkel?

Ifølge Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, er det viktig å først og fremst tenke gjennom hva det er du skal bruke sykkelen til.

Få også med deg den nye sykkelcomputeren du har drømt om

Trenger ikke terrengsykkel i byen!

Tronstad forteller at 70 prosent av sykkelmarkedet i Norge tradisjonelt har vært terrengsykler.

– Riktignok er sykkelveiene dårlige, men det er ikke sånn at man trenger terrengsykkel for å sykle i byen, sier Tronstad.

Terrengdominansen bekreftes av Marius Jensen i sportskjeden XXL. Han sier til DinSide at terrengsykkelsegmentet er det største, men at de ser en vekst både i hybridsykler og landeveissykler.

– Vi har en voksende trend på hybridsykler. Salget av hybridsykler har vokst jevnt de siste ti årene og er nå på høyde med terrengsykler i solgte sykler, sier Jensen til DinSide.

Det er altså mye terrengsykler og hybridsykler som omsettes, men for bysykling trenger du strengt tatt ikke en fulldempet sykkel - du kan ha en sykkel med litt mindre grov struktur i dekkene.

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening. Foto: SYKLISTENES LANDSFORENING Vis mer


Tronstad sier til DinSide at det selvsagt avhenger av hvor du skal bruke sykkelen, og hvordan terrenger ser ut der du skal ferdes - men at de fleste som skal bruke sykkelen frem og tilbake til jobb og har inntil fem kilometer å sykle til jobben, ikke trenger en terrengsykkel til det.

– Det har etterhvert blitt merkbart mer spørsmål etter bysykler, men bransjen har vært veldig treningssegmentet av sykler, sier Tronstad til DinSide.

Ifølge Jensen i XXL, er bysykkelsegmentet en hel del mindre enn hybridsegmentet.

– Vi ser at hybridsykler tar en god del av dette markedet, sier Jensen til DinSide.

Lite utvalg av bysykler

– Man bør spørre seg hva slags bruk man har, og hva det er man skal bruke sykkelen til. Ideelt sett bør man ha én for terrengsykling og én for byen, mener Tronstad, som samtidig etterlyser et større utvalg i bysykler i norske sportsbutikker.

I andre land, som Nederland, har de et større utvalg av typiske bysykler - som er mer ukompliserte og lette å bruke i byen. Mange ender opp med en hybridsykkel for bysykling, som igjen kan være mer trøblete for ryggen.

– Man sitter altfor fremoverbøyd, og får problemer med ryggen, sier Tronstad.

Og vond rygg er noe mange syklister sliter med, ifølge Tronstad. Med et høyere styre, som på en bysykkel, får du en mer opprett sittestilling og dermed mindre belastning på ryggen.

Du bør altså vurdere hva du skal bruke sykkelen til, og hvor mye penger du har tenkt å investere, før du går i butikken for å handle.

Type sykkel

– Hvis du skal bruke sykkelen til å sykle til jobben, bør du ta med i vurderingen hvor langt
det er, hvordan sykkelveien er, og hvorvidt du har dusj tilgjengelig på jobben, sier Tronstad.

Det finnes veldig mange flere typer sykler enn terreng- og hybridsyklene, som sammen med landeveissyklene er de typene du møter mest i tilbudsavisene til sportsbutikkene. På nettsidene til Syklistenes Landsforening kan du se en oversikt over de mange ulike sykkeltypene - og vi teller i alt 13 typer, i tillegg til trehjulssykler.

Selv landet Tronstad på en el-sykkel for bruk frem og tilbake til jobben.

– Jeg har 14 kilometer til jobben, og med en el-sykkel kommer jeg likevel fresh frem til jobben, uten at jeg må dusje - det har gitt meg mye tid. Jeg får likevel fysisk aktivitet, men slipper å dusje, sier Tronstad til DinSide.

DinSide har også testet el-sykkel - og anbefaler det gjerne!

Tronstad foreslår også cyclocoss som et godt alternativ å vurdere for deg som skal bruke sykkelen til å sykle til jobben. Cyclocross er en mellomting mellom en terrengsykkel og en racersykkel - og har en kraftig ramme, men tynnere hjul. Slik ruller du raskere i byen.

Oppbevaring

Tronstad oppfordrer deg også til å ta med sykkelparkeringen og oppbevaringsmulighetene med i betraktningen, når du skal vurdere sykkel.

– Hvis du skal bruke sykkelen til å sykle til jobben, og ikke har mulighet til å låse den inn skikkelig, bør du ikke velge en sykkel til 30.000 kroner, da bør du velge en rimelig sykkel, sier Tronstad.

Derfor anbefaler de å låse sykkelen inne

Hvor mange gir trenger du?

Du kan få sykler med gir opp i 21 og 28, men hvor mange gir trenger du egentlig?

Behovet vil selvsagt komme an på terrenget der du skal ferdes. Men det er også noe annet å ha i tankene når det kommer til omfanget av gir.

– Jo flere gir, jo mer kan gå galt, sier Tronstad til DinSide.

Det er imidlertid vanskelig å finne sykler som ikke har mange gir, i norske sportsbutikker. Tronstad forteller til DinSide singelspeed sykler (også kalt "Fixie") er en trend som er på vei inn også i Norge. Dette er altså sykler med kun ett gir. Finner du det ikke i sportsbutikken din, kan du også bestille sykkelen fra utlandet. Det finnes også norske nettbutikker som formidler denne typen sykler. Det er dessuten mulig å bygge om en gammel sykkel selv.

Ifølge Jensen i XXL, er dette en trend som er svært smal, det er kun spesielt interesserte som er ute etter denne typen sykler med fast nav.

– Det er mer et leketøy enn en god transportsykkel ettersom den kun har ett gir og fast nav, sier Jensen.

Han påpeker også at denne sykkeltypen ofte kommer uten bremser, men ettersom bremser er påbudt på sykler i Norge, leverer de syklene med bremser i Norge. Dette er også noe du bør huske dersom du bestiller en slik sykkel fra utlandet.

"Ikea-sykkelen", som kommer flatpakket, er eksempel på sykkel med kun ett gir.

Demping eller ikke?

Mange sykler i dag har demping både foran og bak. Men hva er best for ditt bruk? For det er ikke slik at demping er syklingens nirvana, kan hende det beste er nettopp en sykkel uten så mye demping.

– Demping gjør at du bruker mye kraft nedover i stedet for fremover, og det er også en ekstra ting som krever vedlikehold, sier Tronstad.

– I røft terreng kan demping være smart, men i byen er det ikke dempingen som er viktig.

Dempegaffelen gjør også sykkelen tyngre, og det er rimeligere uten.

Les også: Forsikringsgodkjente sykkellåser gir ingen forsikringsmessige fordeler

Prøv sykkelen!

Valg av sykkel handler ikke kun om antall gir og type sykkel.

– Man bør sette seg på sykkelen, og kjenne hvordan det føles. Du bør finne en sykkel som passer akkurat deg, sier Tronstad.

Hun oppfordrer deg også til å ta deg god tid og lytte til egen fornuft og dine egne meninger - og ikke kun høre på det selgeren i butikken forteller deg.

Ekstrautstyret du vil ha

Dersom du har et pristak å forholde deg til, må du huske at det ofte tilkommer ekstrautgifter før sykkelen står kjøreklar på gata - det er for eksempel påbudt med ringeklokke på sykkelen, og skal du sykle etter mørkets fremtid, må du ut med penger for sykkellykt.

– Sett av penger til lås, lykt, skjermer og bagasjebrett dersom du vil ha det, oppfordrer Tronstad.

Ønsker du en sykkel med skjermer, bør du forsikre deg om at det er mulig å sette skjermer på den sykkelen du er i ferd med å bestemme deg for - før du handler. Det er nemlig ikke alle sykler som har plass til å sette på skjermer.