<strong>VI ER MÅL!</strong> I løpet av dagen kan du sjekke om du har nådd målet for nok aktivitet.  Foto: THOMAS STRZELECKI
VI ER MÅL! I løpet av dagen kan du sjekke om du har nådd målet for nok aktivitet. Foto: THOMAS STRZELECKIVis mer

TEST: Polar Loop

En aktivitetsmåler som forteller deg hvor mye – eller hvor lite – du har beveget deg i løpet av et døgn. Men hvem passer dette for?

Skal vi tro teknologiekspertene, vil «alle» snart gå rundt med en eller annen form for kroppsnær teknologi på, eh, kroppen.

Teknologi som i teorien skal gjøre oss til bedre og sunnere mennesker, men som i praksis kanskje havner i skuffen etter et halvår.

Noen av disse produktene, som denne løpeklokken fra Adidas, er så avanserte – og dyre – at det blir arrangert egne kurs for å få mest mulig utbytte av dem.

Aktivitetetsmåleren Polar Loop er ikke av den typen. Loop er et enkelt armbånd med én knapp som kun forteller deg klokkeslett, kalorier, steg og, det mest interessante ved armbåndet: ditt daglige aktivtetsmål.

Og prisen er heller ikke avskrekkende, den ligger på rundt 850 kroner.

«Pulsbelte-folket»

Polar Loop kan brukes sammen med et hvilket som helst pulsbelte som bruker Bluetooth Smart, men vi tror ikke «pulsbelte-folket» vil velge denne. De vil nok ha noe mer avansert fra for eksempel Garmin.

Polar Loop er for deg og meg som sitter mye, og som har et ønske om å bevege seg litt mer. Følgelig har vi brukt den uten pulsbelte for å få et forhåpentligvis ikke for skremmende bilde av hvor lite vi beveger oss i hverdagen.

PASS PÅ: Når du åpner pakken, så pass på å ikke mist de små delene som skal hjelpe deg å justere lengden på armbåndet. Vis mer


Pass på de små delene

Når du pakker den ut, så pass på: Det følger med noen veldig små dingser som skal sørge for at det i utgangspunktet altfor store armbåndet til slutt vil passe håndleddet ditt. Her følger det med et eget målebånd for håndleddet som du klipper ut, men vi tok det på «gefulhen» og klippet båndet til det passet.

NB! Du skal ha Loopen på den minst aktive hånden for at den skal vise aktiviteten din mest mulig nøyaktig. Altså, er du høyrehendt, så har du den på venstre hånd, og omvendt. Nei, vi drar ingen vitser her.

Dette fant vi ut etter én måned, så der gjorde vi en typisk latmannsfeil.

Foto: Polar Vis mer


Dette må du laste ned før bruk

Last så ned softwaren FlowSync for å aktivere og konfigurere selve Loopen, og for å registrere deg på nettet. Du kan lett velge hvor offentlig dataene dine skal være, litt avhengig av om du liker å være en trenings-skrytepave på sosiale medier eller skammer deg over hvor lite du faktisk beveger deg i hverdagen. Vi valgte det siste.

Når du slår på FlowSync på datamaskinen, vil den så synke datene dine fra Loopen.

Du trenger også Polar Flow-appen til iPhonen (Android kommer senere i år), som enkelt pares med armbåndet.

Vær ærlig

Denne appen er fin og oversiktlig, og mye mer attraktiv å bruke enn den litt mer forvirrende softwaren. Uansett må du forholde deg til begge.

Så, og dette er viktig, setter du deg ditt daglige aktivitetsmål i forhold til om du er «mest sittende», «mest stående» eller «mest i bevegelse». Vær ærlig og innrøm at du – som oss – tilhører kategorien «mest sittende» (og vel så det). Ellers vil du måtte forholde deg til helt urealistiske daglige mål.

Dette kan du uansett endre på kontoinnstillinger på nettet hvis du plutselig skulle få jobb som parkeringsvakt eller sykkelbud.

Her ser du oversikt over en veldig aktiv dag og en veldig slapp dag:

AKTIV DAG: En svært aktiv dag, selv om vi aldri har løpt i én time noen gang. Og vi sov da ikke bare i ni minutter?
SLAPP DAG: Denne søndagen lå vi i sofaen og så "House of Cards". Hele dagen. Foto: Polar
Foto: Polar


Hvordan funker det?

Det beste med Polar Loop, er at den er enkel. Trykker du på knappen får du opp oversikten over hvor mange kalorier du har brent og hvor mange steg du har tatt, og hvor mye aktivitet du har igjen før du har nådd ditt daglige mål.

Og her vil Loopen komme med forslag til hvordan du raskere kan nå ditt daglige mål, som for eksempel å jogge i en halvtime eller gå i én time.

Appen er det mest interessante

Etter at døgnet er omme, vil du så få en oversikt på appen over hvor mye du har sovet, sittet, stått, gått og løpt. Dette er både nyttig og spennende informasjon over hva du faktisk gjør i løpet av et døgn. Informasjon som i alle fall i teorien skal gjøre at du beveger deg mer neste dag.

«Sitting is the new smoking»

Det beste er at du blir bevisst hvor mye du sitter, og det kan være et spark bak når du ser at du har brukt tolv, tretten timer i en stol eller sofa. «Sitting is the new smoking» er det noe som heter i USA, og akkurat her er vi inne på essensen ved Polar Loop: Den skal få deg til å sitte mindre.

MÅNEDSOVERSIKT: På nettjenesten får du en grundig oversikt over hvor mye du har beveget deg i løpet av en måned. 100 prosent er det ønskede målet. Trekantvarselet betyr at vi har sittet stille for lenge. Dagene med veldig lave prosenter var dager vi gikk tom for batteri. Foto: Polar Vis mer


Men dette irriterer oss

Noe det ble skrytt av ved lanseringen, var at Loopen skal gi beskjed til appen på mobilen om at du har sittet stille for lenge og at det er på tide å bevege seg. Dette fungerer ikke per dags dato, selv om vi har på Bluetooth i hele vår våkne tilstand. Polar har sagt at dette skal komme med en senere oppdatering, men dette er uten tvil noe som burde vært klart ved lansering.

Det er først dagen etter vi ser at det har kommet advarsler på appen om at vi har sittet for lenge, og det har jo ingen hensikt.

ENKEL: I forhold til sportsklokker, er denne enkel å komme i gang med og enkel i bruk. Vis mer


Skal du bruke appen gjennom hele dagen, betyr det også at du må ha på Bluetooth, og det spiser en del batteri på mobilen. Dessuten er det vanskelig å vite hvor mye batteritid det er igjen på Polar Loop uten at du må koble den til en pc. (Vi gikk tom flere ganger og hadde laderen på jobb).

Og selv om Loopen viser klokkeslett, må du trykke fire ganger for å komme dit, så du kommer ikke til å bruke denne som en klokke i hverdagen. Det blir for slitsomt.

Men noe av dette er ting som forhåpentligvis kan og vil rettes opp på sikt med nye oppdateringer.

Konklusjon

Trenger du en aktivitetsmåler som gir deg en noenlunde fullstendig oversikt over døgnet ditt, er dette en fornuftig investering. Men vi kan ikke lov at du kommer i bedre form.

Men vi kan love deg at du kommer til å bli mye mer bevisst på hvor mye du sitter på ræva.

Alt om trening