<strong>TO ALTERNATIVER:</strong> Basic-utgaven er kortere og er beregnet for yngre utøvere. Begge treningsprogrammene er utviklet av Anne Marte Pensgaard, fagansvarlig i idrettspsykologi ved Olympiatoppen.  Foto: Thomas Strzelecki
TO ALTERNATIVER: Basic-utgaven er kortere og er beregnet for yngre utøvere. Begge treningsprogrammene er utviklet av Anne Marte Pensgaard, fagansvarlig i idrettspsykologi ved Olympiatoppen. Foto: Thomas StrzeleckiVis mer

TEST: Olympiatoppens mentale treningsprogram

Kan gi deg motivasjon og selvtillit – hvis du klarer å holde deg våken.

Vi må ærlig innrømme at vi ble en smule skeptisk da vi så to USB-pinner til 299 kroner per stykk avertert i et XXL-bilag. Det var da mye for én liten minnepinne, tenkte vi.

Og de var presentert under seksjonen «Mental helse og massasje», som for den uinnvidde, altså oss, høres en smule tvilsomt ut. 299 kroner for en tur til svada-land har en eim av humbug over seg.

Trodde vi.

Brukt under forrige vinter-OL

Men etter å ha kikket nærmere på hva det faktisk stod i annonsen, oppdaget vi at de mentale treningsprogrammene brukes av Olympiatoppen og norske toppidrettsutøvere, og var visstnok brukt av «alle de norske utøverne» under OL i Vancouver i 2010.

Dette må da ha noe for seg.

Vi valgte å la to personer teste hver sin minnepinne. Berit fikk den enkle utgaven kalt iMax:Focus Basic, som har 11 filer, varer i en time og 40 minutter og er beregnet for yngre utøvere. Undertegnede hev seg over den XXL-eksklusive iMax:Focus, som har 16 filer og er nesten én time lenger. Alle filene er MP3.

Her kan se bilder av produktene og filene de inneholder:

Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki


Slik unngår du refleksvesten. Og likevel blir sett.

TEST 1: THOMAS PRØVER IMAX:FOCUS

På Focus-minnepinnen får du spor som er blanding av motiverende dikt, treningsprogram og ekstremt behagelig «ambient piano-jazz» av Bugge Wesseltoft. I tillegg får du en forklarende PDF som går gjennom alle øvelsene.

Det handler om å lære seg avspenning, motivasjon og bygge opp bedre selvtillit så du kan bli flinkere til å holde riktig fokus på trening, i konkurranser og på jobb.

Sliter du med joggingen? Dette gjør deg til en bedre løper

Fryktelig effektiv

De første sporene går ut på å lære seg avspenning og er fryktelig effektive. Vi hørte på filene en søndag da vi var i litt rufsete form etter en bursdagsfeiring på lørdagen, og det var en sann fryd å legge seg ned på sofaen og høre en kvinnestemme med lett sørlandsdialekt be oss kjenne på vår egen pust, spenne muskler over hele kroppen for så å puste ut og slippe spenningen.
Avspenningsprogrammene skal fungere som restitusjonstrening, og for å lære deg forskjell på spent og avspent muskulatur. Det skal også hjelpe til bedre søvn. Det fungerer - og det fungerer altfor bra.

Forsvant i drømmeland

Etter å ha spent oss gjennom de fleste muskler i kroppen, ble vi så salige at vi forsvant langt inn i drømmeland og slet med å våkne når stemmen ba oss om det.

Les også: Alt du trenger å vite om pronering

Avspenningsprogrammene er perfekt for de som sliter med å sovne om kvelden. Bare sleng filene over på mobilen og la programmene dysse deg i søvn.

Midtpartiet på iMax:Focus handler om hvordan du skal bli flinkere til å trene og yte makskimalt i konkurranser. Det handler om fokus og selvtillit, og her kan det oppleves som du beveger deg over i svada-land.

Du får høre ting som:

  • «Du klarer å fokusere på det du vil»
  • «Mer og mer vil du kunne rette oppmerksomheten mot det som er viktig»
  • «Du er mer opptatt av å gjøre det beste du kan gjøre i enhver situasjon»
  • «Mer og mer forberedt på å ta kalkulert risiko uten å feile»
  • «Du vil alltid se fremover mot mulige positive belønninger»
  • «Bruk energi på det du kan gjøre noe med, resten lar du passere»

Hjernevasket?

Ja, dette oppleves tidvis som bli-et-bedre-menneske-tåkeprat, men siden vi var så døsige (hjernevaskede?) etter avspenningsprogrammene, opplevde vi disse seansene som positive. Det hadde muligens også noe med at vi var litt rustne i formen, og tok imot all denne selvtillitstreningen med glede.

Den siste delen handler mye om oppmerksomhetstrening, meditasjon og pusteøvelser og kommandoer som: «Kjenn venstre stortå. Med forsiktig nysgjerrighet utforsker du hva du opplever i venstre stortå.»

Og der sovnet vi igjen

Her er det mye musikk, stillhet og en veldig behagelig mannsstemme som snakker til deg. Igjen ble det litt for behagelig, etter å ha prøvd å kjenne etter i alle tærne våre hadde vi plutselig sovnet igjen.

Svømmer du mye? En svømmeklokke kan hjelpe deg med treningen

Konklusjon

Det er ikke meningen at du skal høre gjennom alle programmene på én gang. Det går heller ikke, ettersom du sovner støtt og stadig. Bruk heller avspenningsprogrammene til å sovne inn om kvelden og de andre programmene når du mangler motivasjon, både i hverdagen og til treningen eller konkurransen.

TEST 2: BERIT PRØVER IMAX:FOCUS BASIC

I begynnelsen oppleves det mest som komisk, og når noe er morsomt blir det vanskelig å slappe av. Etter hvert går det bedre, og man klarer å konsentrere seg om å slappe av og puste slik stemmen sier.

Ikke vær for trøtt

Man bør heller ikke være for trøtt når man skal høre på opptakene, jeg holdt på å sovne ganske tidlig i lydfilen, og duppet av etter hvert. Og det var ikke under kapittelet om å lære å slappe av. Kombinasjonen av den behagelige mannsstemmen og det lave pianospillet er veldig avslappende, også i deler av lydfilen hvor målet ikke er avspenning.

Dersom målet er å få mer utbytte av treningen, tar det litt lang tid om man skal høre gjennom hele lydfilen, ikke minst hvis man sliter med å få tid til å trene i en travel hverdag i utgangspunktet.

Les også: Støtdemping hjelper ikke mot skader

Prester bedre

Den mentale treningslydfilen virker kanskje ikke som mental trening i seg selv. Derimot gir den tips til hvordan du kan forberede deg mentalt til konkurranser og få bedre selvbilde, altså er den bevisstgjørende på hva du bør gjøre for å være godt forberedt for å prestere bedre.

For å slappe av i hele kroppen har denne absolutt virkning, men er til tider litt vel effektiv.

Takk til XXL for lån av treningsprogrammene.

Alt om trening fra DinSide