<strong>LUKTDEMPENDE TEKNOLOGI:</strong> Vi har ikke vasket de én eneste gang, rett og slett fordi de ikke har begynt å lukte – selv etter flere timers bruk i klissvåte fotballsko.  Foto: William Strzelecki
LUKTDEMPENDE TEKNOLOGI: Vi har ikke vasket de én eneste gang, rett og slett fordi de ikke har begynt å lukte – selv etter flere timers bruk i klissvåte fotballsko. Foto: William StrzeleckiVis mer

TEST: Kompresjonssokker

CEP Pro + kompresjonssokker til 400 kroner skal øke blodsirkulasjonen, gi bedre ytelse, bedre utholdenhet og raskere restitusjon. Men tror vi egentlig på det?

Det er liksom ikke måte på hva disse vidundersokkene skal gjøre, og når det ikke finnes noe skikkelig bevis for at de faktisk fungerer, er det mange som vil kvie seg for å kjøpe et par løpesokker til 400 kroner.

Blodpropp?

Det finnes også erfarne maratonløpere som hevder kompresjonssokker kun er for de som har hatt blodpropp eller slitt med åreknuter.

Selv om vi begynner å dra på årene, er vi ikke helt der ennå. Og selv om gevinstene ved å bruke kompresjonssokker aldri er bevist, må det da ha noe for seg?

Les: Noen veldig smarte treningssokker

Tysk teknologi

CEP står for «Cell Energy and Protection» og er såkalt intelligente (eventuelt bare tekniske) sokker som er utviklet av tyske Medi. De har jobbet med kompresjonsprodukter siden begynnelsen av 50-tallet. Altså er dette ikke helt i kategorien «nymotens tullball».

DinSide valgte å la to stykker teste CEP Pro + Run 2.0-sokker. Undertegnede er forholdsvis tung og løper en distanse på 4,6 kilometer to til tre ganger i uken. Den andre testeren er atskillig lettere og løper rundt åtte kilometer tre til fire ganger i uken. Her er hva vi erfarte.

MYE TEKNOLOGI: Sokkene har blant annet akillessene-beskyttelse, anatomisk polstring og passform. Foto: Cepcompression.com Vis mer


TEST 1: THOMAS PRØVER KOMPRESJONSSOKKER

Vi har null erfaring med knehøye sokkker med kompresjon, men har sett voksne menn bruke det på lange flyturer. Dét har sett litt rart ut, husker vi. Første gang vi tok på våre kompresjonssokker, følte vi oss også litt utilpass når vi skulle ut og løpe.

Og de er trange å få på seg - så trange at det finnes egne videoer på nett som forklarer hvordan du tar på sokkene. Det er bare tull. Du tar dem på som du tar på alle typer sokker. Husk at sokkene komprimerer mer ved føttene og anklene og mindre på leggene. Det er for å øke blodsirkulasjonen oppover i beina.

Billig eller dyrt? DinSide har testet treningstights

Den følelsen

HUSK: Du bør du måle føttene så du får kjøpt riktige sokker. Må omkretsen av det tykkeste punktet på leggen så finner du ut hvilken størrelse du skal ha. Foto: Cepcompression.com Vis mer


De sjokk-oransje sokkene føltes litt femi, rett og slett, og vi løp med blikket godt festet i bakken. Men så var det følelsen, da. Sokkene sitter så godt rundt leggene og føttene at du føler deg som en mye bedre jogger, noe som slett ikke er tilfelle.

Dét var egentlig det eneste vi klarte å få ut av de første joggeturene våre. De sitter så utrolig godt rundt beina og føttene og gir deg følelsen av at ting holdes på plass på en stram, men behagelig og «riktig» måte.

«Forskning viser at ...»

For det var det som var problemet for oss testere. Hva skulle vi si annet enn at dette føltes riktig og behagelig? Produsenten sier at «forskning viser at CEP minsker løpetiden med fem prosent og restitusjonstiden med tretti prosent».

Det minner oss litt om «Vitamininstituttet i Sveits», selv om det ville være å dra det litt for langt. Da er vi mer tilhenger av joggeren på YouTube som sa følgende etter å ha testet de i ett år:

«Har jeg absolutt bevis for dette? Nei. Føler jeg meg bra når jeg bruker dem? Ja.»

Dette fikk oss til å endre syn

Nettopp, for selv om effekten av å bruke disse sokkene ikke er grundig nok bevist, motiverer de deg under løpeturen. I hvor stor grad de øker blodsirkulasjonen, gir deg bedre ytelse og utholdenhet og raskere restitusjon, er vanskelig å si.

Men så skjedde det noe som gjorde at vi betraktet sokkene i et annet lys.

Vi var på trenerkurs i barnefotball en helg helg, hvor mye av kurset foregikk ute på banen. Og her fikk vi kjørt oss grundig. Undertegnede lærte raskt at han ikke hadde trent mye eksplosiv trening i sitt liv, og var mørbanket i hele kroppen, spesielt lårene, etter mange timer ute på banen en lørdag og søndag. Vi var ømme og vonde, bortsett fra i leggene og i beina. Der var vi overhodet ikke støle.

Der hadde vi brukt kompresjonssokkene våre.

Den beste billig-tighsten: DinSide har testet fire forskjellige

TEST 2: KRISTIN PRØVER KOMPRESJONSSOKKER

LAGER LITE LUKT: Luktreduserende sølvioner, pusteegenskaper og fuktighetsregulering, gjør de nærmest luktfrie etter flere måneders bruk. Foto: Cepcompression.com Vis mer


Vi skal gjerne innrømme at skepsisen til disse sokkene var store, vi kunne ikke helt tro på produsentens løfter. Etter å ha både løpt og trent styrke med disse sokkene på, må vi imidlertid si at vi er overrasket over hvordan de virker.

Vi kan ikke påberope oss å ha svar på hvorvidt du kan løpe raskere om du bare har disse sokkene - det er jo tross alt mange andre faktorer som spiller inn når det kommer til akkurat det.

Unngå refleksvesten når du løper og likevel bli sett

Men det som vi imidlertid er veldig overrasket over, og som vi synes å ha erfart med disse sokkene, er at beina kjennes lettere når vi løper - vi kjenner ikke trettheten i beina så raskt som vi synes vi gjør uten disse sokkene.

Og ikke minst: Ved bruk av disse strømpene, er eventuell treningsstølhet etter intensiv styrke og intervall, nesten en saga blott.

Konklusjon

Så, var alt dette tilfeldig? Det er vanskelig å si, men at sokkene øker blodsirkulasjonen og ikke minst gir raskere restitusjon, var vi begge mer overbevist om etter flere måneders testing. Om de gir bedre ytelse og utholdenhet, opplevde nok Kristin i større grad enn Thomas.

Men de har uten tvil noe for seg ... Så spørs det da om du synes dette «noe» er verdt 400 kroner.

Alt om trening fra DinSide