<strong>NEI, DETTE ER IKKE OSS: </strong> Vi skulle egentlig fått noen til av ta bilde av oss mens vi trente, men vi ble så sjukt slitne at vi glemte det rett og slett.  Foto: ELIXIA
NEI, DETTE ER IKKE OSS: Vi skulle egentlig fått noen til av ta bilde av oss mens vi trente, men vi ble så sjukt slitne at vi glemte det rett og slett. Foto: ELIXIAVis mer

TEST: Intervalltrening

DinSides utskremte tok sin beskjedent trente kropp og ble filleristet på intervalltime.

DinSide er på Elexias treningssenter langt nede i en kjeller ikke langt fra Colosseum kino i Oslo. Vi skal være med på en ny intervalltime Heartbeat, som er utviklet i samarbeid med langrennsgutta Jørgen og Anders Aukland.

Vi føler oss ille til mote fordi vi:

  • Ikke er en veltrent ung kvinne
  • Ikke er sånn kjempegodt trent
  • Vet det kommer til å bli beinhardt
Og, dessuten skal det vise seg, kommer det til å gjøre vondt i dagevis.

LES: Google Glass-appen som gjør treningen MYE morsommere

«Da blir du bare seig!»

HARDT OG INTENST: Intervalltrening trenger ikke å ta så lang tid, men er svært intenst når det pågår. Foto: ELIXIA Vis mer


DinSides mann løper to eller tre rolige joggeturer i marka på litt over fire kilometer hver uke. «Da blir du bare seig!» sa en bekjent til oss på en måte som gjorde at vi nesten ble forulempet.

Ok, greit, vi kan godt prøve noe nytt, vi. Og vi er ikke dummere enn at vi har skjønt at intervalltrening er tingen for å bedre kondisjonen, gjøre hjertere sterkere og få en bedre evne til å oppta oksygen.

Rett og slett å bli bedre trent, altså.

Klatre opp en pyramide

Intervalltrening blander rolige partier med harde partier, hvor øktenes varighet er laget etter et pyramide-konsept. Korte økter i begynnelsen, så lengre økter opp mot pyramidens topp, før det går ned igjen. Enkel matte.

Bare ikke så enkelt i praksis.

LES OGSÅ: Slik unngår du å bli støttemedlem

Elixias tre supertrente og hyperpostive instruktører durer i gang, og vi skjønner at dette kommer til å gjøre vondt. Det begynner relativt rolig, men selv det rolige oppvarmingspartiet går altfor fort over for vår del.

Redd for hjertet

Plutselig blir vi bedt om å hoppe fremover og så løpe tilbake, før vi må løpe til hver side og stikke hånden i bakken eller jogge med kneløft. Dette må vi gjøre en masse ganger innimellom rolige partier, og varigheten bare øker ettersom vi nærmer oss pyramidens topp. Det svir, det svettes og hjertet pumper som det aldri har gjort før.

Innimellom de harde øktene, skal vi liksom-jogge på stedet, men ettersom vi nærmer oss halvtimens «klimaks» pumper hjertet så heftig at vi er redd det skal hoppe ut av kroppen. Her vi må lene oss til veggen i «pausen».

Begynne å trene? Husk å sjekk vilkårene i treningsavtalen

HELT TOM: Vi har aldri vært så slitne før. Og hadde dessuten vondt i musklene i dagevis. Foto: THOMAS STRZELECKI Vis mer


Det er beinhardt, det er ikke spesielt moro (det hadde det kanskje blitt om noen måneder), og det er ikke noe vi føler en umiddelbar trang for å gjenta med det første.

Supereffektiv trening

Likevel skjønner vi at dette har noe for seg: Vi har aldri vært så slitne etter en treningsøkt og hadde vondt i beina tre dager etter økten. Dette må jo være supereffektiv trening. Og timen varer dessuten bare en halv time.

Men hvordan kan vi overføre dette til våre joggeturer i marka hvor vi slipper å svette flaue dråper sammen med andre? Og ikke minst hvor vi kan trene gratis. Vi trenger et opplegg!

– Gjør noe som heter fartslek for å gjøre det mer lystbetont, hvor du for eksempel kan gasse nedover når det er nedover- eller oppoverbakker. Bruk terrenget, du må ikke på en tredemølle eller et treningssenter for å gjøre intervalltrening, sier Hanne Lyngstad, løpsekspert hos Adidas Norge.

Lei av dyre treningssentre? Her kan du trene gratis utendørs

Skal ikke være behagelig

Hun sier at intervalltrening handler om å løpe fortere enn det som er behagelig. Løper du tre dager i uken, bør du bruke to av dem til å trene intervall for å bedre kondisjonen,

Lyktestolper på veier i marka er jo et fint redskap når du skal trene intervall. Løp fort forbi tre stykker og så gå eller jogg rolig de tre neste. Og du kan enten løpe frem og tilbake eller bare løpe fremover, selv foretrekker jeg det siste.

Fordelen med intervall, sier Lyngstad, er at du får flyttet beina i forskjellig tempo.

Økt fettforbrenning

TREN INTERVALL UTE: Adidas løpsekspert sier du ikke trenger et treningsenter for å trene intervall. Foto: TORE AMUNDØY Vis mer


Elixias produktsjef Johanna Fredriksson anbefaler lengre intervaller når man trener utendørs, siden det er vanskeligere å følge med på tiden.

– Du kan prøve fem ganger tre minutter, med ett og et halvt minutt aktiv hvile mellom dragene, altså rolig jogg eller gange. Husk å varme opp først med rolig jogg i rundt 10 til 15 minutter. Ellers har man den klassiske 4X4-modellen med tre minutter aktiv hvile mellom dragene.

Umotivert? Her er appene som hjelper deg med nyttårsforsettene

Elsk og hat

Fredriksson sier at intervall er utrolig effektivt når det kommer til å øke kondisjonen og gi økt fettforbrenning, men, og dette er vel en trøst for alle oss andre, selv hun sliter med motivasjonen innimellom når det kommer til intervalltrening.

– Jeg har et «love and hate»-forhold til intervalltrening. På den ene siden er det verdens enkleste treningsform hvor du får en hard og effektiv treningsøkt på utrolig kort tid. På den andre siden er det noen dager eller økter som kan opplevelse som det verste og hardeste du skal motivere deg til å gjennomføre.

Les mer om: trening, treningssenter og løping