<strong>HEFTIG!</strong> Denne har 18 ganger lovlig effekt.  Foto: Stein Inge Stølen
HEFTIG! Denne har 18 ganger lovlig effekt. Foto: Stein Inge StølenVis mer

TEST: Greyborg El-sykkel

Denne farkosten er så vill at den sannsynligvis aldri blir lovlig. Vi kjørte den likevel! Tekst og foto: Stein Inge Stølen (Autofil)

Jeg står utenfor Grand Hotell i Oslo. Planen for dagen er å få meg en passasjertur i den kraftige el-superbilen Rimac Concept One. Mens jeg venter på min tur, får jeg et spørsmål: «Har du lyst til å ta deg en sykkeltur?»

Fyren som spør, er en representant fra Rimac. Han tar meg med bort til en hvit og svart tohjuling med dempere både foran og bak og et massivt plastdeksel mellom rammene. La det være sagt: Jeg har null peiling på sykler. Men denne doningen vekker umiddelbart begjæret hos meg.

Jeg er litt skeptisk til underholdningsverdien ved el-sykler, men Rimac-representanten forsikrer meg: «Dette er noe du har lyst til å oppleve. Tro meg!»

Se flere bilder her:

Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen


Ikke som andre el-sykler

Han setter nøkkelen i tenningen og forteller meg raskt hvordan jeg kommer meg i gang og hvilke instrumenter jeg må forholde meg til. Så bærer det av gårde. Først rolig pedaltråkking nedover Karl Johan. Enkelt og greit, ingen dramatikk så langt.

Les: Nå kommer sykkelmopedene

Den er lett å styre og føles som en vanlig terrengsykkel, til tross for noe høyere vekt. Dempingen er imponerende, bremsene likeså. Dette er et solid og velbygd
stykke kjøretøy
.

70 km/t

Ned en bakgate mot Aker Brygge er det folketomt. Jeg retter opp sykkelen og vrir gasshendelen med høyre hånd. Den skyter fart og jeg må umiddelbart krøke meg ned for å ikke ramle av. Luften presser mot ansiktet og sveisen står i alle kanter. Himmel og hav – jeg har jo ikke på hjelm! Et gløtt ned på speedometeret: 70 km/t. På tide å roe ned, ja.

Hva var det som nettopp skjedde? Jeg har råkjørt i ei bygate i Oslo, med en el-sykkel. Uten hjelm eller annet sikkerhetsutstyr. Jeg stopper et lite øyeblikk og summer meg. Skal jeg fortsette og risikere liv og lemmer? Eller lunte sakte tilbake til hotellet? Før jeg har tenkt ferdig, er jeg allerede på vei videre. Dette er helt vilt!

Les også: Denne sykkelen har motoren inni hjulet

18 ganger tillatt effekt


En halvtime senere har jeg kjørt på kryss og tvers i Oslo sentrum. Jeg kan ikke huske når jeg hadde det så moro! For en fantastisk kreasjon! Men dette kan umulig være lovlig? Vel, ja, og nei. El-sykler skal ikke kjøres fortere enn 25 km/t og ha en motoreffekt større enn 250W. Denne har 4500W, altså 18 ganger lovlig effekt. Galskap!

Løsningen kan bli at produsenten lager et såkalt «Offroad-modus». Det vil si at du vanligvis bare har tilgang på 250W og maks 25 km/t, mens ved å sette den i Offroad-modus får full effekt. Om dette blir tillatt i Norge, er fortsatt uvisst. Noe sier meg at folk plutselig vil ha vanskelig med å definere hva som er offentlig vei og hva som er utmark…

Les også: El-moped som skiller seg ut

Kult leketøy

Gunnar Birkenfeldt ved Ferdinand Motor formidler salg av Greyborg-syklene. Han ser på disse som et kult leketøy for den som har alt:

– Dette vil aldri konkurrere med vanlige el-sykler. Den blir for dyr og spesiell til det. Men du får en helt unik opplevelse når du kjører den. Det finnes nok noen potensielle kjøpere i Norge, forteller han.

Vi krysser i alle fall fingrene og håper at noen stiller til Birken med denne.

Denne saken har stått på trykk i Autofil utgave 14 fra 2013.

Alt om: el-sykkel, el-moped og el-scooter