<B>MED STANG:</B> Mange vil sikkert kalle Buddy Bike UI M en herresykkel. Men den kommer også i en variant med lavt innsteg.  Foto: TORE NESET
MED STANG: Mange vil sikkert kalle Buddy Bike UI M en herresykkel. Men den kommer også i en variant med lavt innsteg. Foto: TORE NESETVis mer

TEST: Buddy Bike Ui5 M elsykkel

Polsk spreking i to utgaver.

Det norske selskapet Buddy Electric er mest kjent for sine elbiler.

Nytt av året er det at de nå også satser på elsykler,

Buddy-syklene stammer fra Rowery Elektryczne i Polen, og modellen vi tester her er så vidt vi kan se helt identisk med deres Eco-bike UI5 M.

LES OGSÅ: Kjøpeguide for elsykler

LIKE: Forskjellen på «herre» og «dame»-utgavene er bare stanga. Alt annet er likt. Foto: TORE NESET Vis mer


Samme sykkel i to utgaver

Denne finnes i to utgaver: Dame/unisex-sykkelen Buddy Bike Ui 5 L og den mer sportslige herremodellen Buddy Bike Ui5 M.


Bortsett fra farge og rammer («herreutgaven» med stang er svart, «dameutgaven» hvit) er de to syklene helt like. De koster også det samme - 19.900 kroner. Skjermer, lys, ringeklokke og sidestøtte er inkludert i prisen for begge. Det samme er et praktisk bagasjebrett.

Dette er med andre ord komplette sykler, uansett hvilken av utgavene du faller for.

Vi valgte å teste en «strippet» utgave av herremodellen, rett og slett fordi vi som mann og sykkelentusiast synes den ser finest ut.

LES OGSÅ: Brukt elsykkel? Her får du tipsene

Kraftpakke i navet

Førsteinntrykket forteller oss at dette er en fint designet sykkel.

KRAFTKAR: På bakhjulet sitter det en 350 watts motor som gir godt skyv i bakkene. Foto: TORE NESET Vis mer


Batteriet er ikke helt skjult i rammen. Snarere er det snakk om en halv-integrering, men det er likevel betydelig penere enn batterier som henger som en klump på seterøret eller er festet under bagasjebrettet.

I likhet med fjorårets testvinner Emotion Evo Cross har Buddy en 350 watts motor. Dette er likevel justert ned til lovlige 250 watt, og motoren skal slik loven krever ikke hjelpe deg når du kommer over 25 kilometer i timen - pluss minus ti prosent.

Fordelen med en slik overdimensjonering er at motoren i hvert fall potensielt har mer å gi i oppoverbakkene, selv om ytelse og watt ikke nødvendigvis er samme sak.

Batteritype, sensorer og programmering er også viktige faktorer, og vi var derfor spente hvordan Buddy-sykkelen til relativt hyggelige 20.000 ville oppføre seg i forhold til Evo Cross til 9000 kroner mer (listepris på denne sykkelen er nå 28.900 kroner).

LES OGSÅ: Slik forvandler du din vanlige sykkel til elsykkel

Hjelp til å komme i gang

I likhet med Evo-sykkelen har Buddy start-sensor, noe som skal gjøre at motoren «skjønner» når du er klar for å sykle. Buddy-varianten setter imidlertid ikke inn i det foten belaster pedalen, slik Evo-sykkelen gjør. Her må du tråkke én runde før motoren slår inn.

INNSTILLINGER: Du har tre trinn for energisparing og seks for motorutnyttelse. Foto: TORE NESET Vis mer


Dette er ikke nødvendigvis en ulempe. Ikke alle er klare for bikkje som vil ut på tur-effekten. Buddy-sykkelen venter høflig til du er klar.

Og trenger du hjelp, for eksempel om du skal starte å sykle i motbakke, finnes det en trillefunksjon som raskt tar deg opp i 6 km/t. Denne er nesten litt for hissig når man triller, og krever en del trening om du vil bruke den til starthjelp om du blir stående i en bakke.

LES OGSÅ: Biltemas nye billig-elsykkel - duger den?

Si farvel til ekstrem-syklistene

Vår vane tro tok vi sykkelen oppover de bratte bakkene mot Grefsenkollen - en stigning på 263 meter på 6,5 kilometer fra vært startsted ved Økern i Oslo.

SYKLER FORBI: Latasabber og sofagriser tar fint igjen folk som dette i de bratteste bakkene. Foto: SHUTTERSTOCK/VECTORLIFESTYLEPIC/NTB SCANPIX Vis mer


Buddy-sykkelen tok i motsetning til Biltemas Yosemite MTB uten å mukke. Vi hilste blidt på et par velutstyrte treningssyklister da vi passerte dem i en stri bakke.

Vi brukte 21 minutter på strekningen, tre minutter raskere enn med Biltema-sykkelen. Fjorårets testvinner EmotionEvo Cross klokket inn på 18 minutter.

Vi merket med andre ord tydelig kraftreservene her. Vi er verken politi eller veimyndigheter, og har ikke måleutstyr som kan bekrefte det. Men vi er nesten villige til å sverge på at motoren hjalp oss helt opp til 30, slik vi mente å konstatere med Evo-sykkelen.

LES OGSÅ: Billig-elsykkel fra Biltema eller Clas Ohlson? Se duellen

Svært høy batterikapasitet

I sykkelen sitter det et Samsung 13 Ah-batteri, noe som borger for lang rekkevidde. Til sammenligning har Biltema sykkelen bare et 8,8 Ah-batteri om bord, mens de fleste elsykler i mellomklassen er utstyrt med 11 Ah-batterier.

SLANKT: Batteriet er på tross av størrelsen en kraftkar på hele 13 Ah. Foto: TORE NESET Vis mer


Uansett er dette sjenerøst, og displayet viste overhodet ikke noe tap av energisreserver på vår prøvetur opp bakkene og ned igjen. Som alltid er faktisk rekkevidde avhengig av terreng, vind og syklemønster, men 13 Ah betyr som regel et sted mellom 7 og 11 mils effektiv kjørelengde på én ladning.

Nå er det ikke sikkert at displayet viser riktig, men vi opplevde faktisk ikke en eneste gang under testperioden at batterikapasiteten sank under våre testturer på under 2 mil.

Buddy-sykkelen kan dermed helt klart være et alternativ for de som har lang vei til jobben. Du kan trygt regne med en gjennomsnittshastighet på 20 kilometer i timen, helt uavhengig av stigning og vindforhold.
LES OGSÅ: Testvinneren: Råskinn fra Emotion

Irriterende småfeil

Buddy-sykkelen har likevel en del svakheter som ikke burde være der på en sykkel til 20.000 kroner.

Her er det skivebremser, noe som NAF anbefaler på elsykler. Dessverre er de av den mekaniske typen, slik at du må bruke unødig mye håndkraft i de bratteste nedoverbakkene.

Sykkelen er tidvis nokså uforutsigbar. I oppoverbakkene får du som sagt et voldsomt skyv, mens du i nedoverbakke kan oppleve samme type bremseeffekt vi har registrert med langt rimelige sykler, blant annet Biltemas Yosemite MTB.

Du har tre innstillinger på displayet: Eco, Normal og Power. Men disse synes ikke å påvirke motorens virkemåte nevneverdig, slik de seks stegene for motorkraft gjør.

KJELKETE: Det er ikke helt lett å få pluggen til ladekabelen inn. Klaffen foran hullet er heller ingen ideell løsning. Foto: TORE NESET Vis mer


Selv på de lavere innstillingene sparker motoren godt fra seg. Og vi følte ikke alltid at vi hadde kontroll på fortauer og på gangstier med mange fotgjengere. Buddy oppfører seg nærmest som en udressert hundevalp i bånd.

Én enkelt gang opplevde at motoren ikke lot seg slå på etter en natts lading i garasjen. Om dette skyldtes at vi hadde ladet i lav temperatur (nullpunktet ble tangert i løpet av natta) eller om det bare var en tilfeldighet, vet vi ikke. Men det tok lang tid og mange trykk på av/på-knappen før motoren lystret.

Ved et annet tilfelle slet vi også skikkelig for å få batteriet til å lade. Displayet viste fullt, på tross av at vi hadde syklet en lang tur med mye motorbruk. Lampen på ladeenheten lyste ikke, og på displayet var det ingen indikasjon på lading.

Neste morgen var batteriet fortsatt fullt oppladet, men vi følte oss ikke helt sikre på om det faktisk var tilfelle.

Bagateller som ikke gir grunnlag for å si at noe er direkte feil. Men sånne unoter er jo litt irriterende og burde være unødvendige.

Batteriet er enkelt å ta av og på, og det er helt greit å lade på kontoret eller hjemme i stua. Like enkelt er det ikke å lade det mens det sitter på sykkelen. En gummiklaff som er vanskelig å fjerne og som også er plundrete å sette på igjen, skjuler et hull som sitte nokså kjelkete til. Pluggen blir sittende i spenn mellom batteriet og ramma - ikke optimalt.

LES OGSÅ: NAF: Fire av åtte elsykler har for dårlige bremser

Konklusjon

Alt i alt er dette en fin sykkel med høy moro-faktor til like under den magiske 20.000-kronersmerket. Du får virkelig drag opp bakkene, og både motor og batteri har mer enn nok reserver for de som sykler langt og mye.

Ergonomisk er også sykkelen bra bygget, med god balanse og fin ramme. Dette er en hybrid-modell som egner seg best på asfalten, men dekkene er ikke så tynne at den ikke også fungerer på grus og brostein.

PÅ TOPPEN: Buddy-sykkelen er glimrende på krevende turer opp i høyden. Vi er mer i tvil om hvor godt den egner seg som by- og brukssykkel til daglig. Foto: TORE NESET Vis mer


Et stort pluss er det også at sykkelen leveres i to utgaver, både med og uten stang og med designdetaljer som gjør at den burde appellere til begge kjønn.

Både lys, skjermer, ringeklokke og bagasjebrett er inkludert i prisen. Selv om dette ikke samlet koster så mye om du skal kjøpe det ekstra, er det jo kjekt å få det ferdig montert.

Det som trekker ned, er unotene den viser i praktisk bruk. Vi ble aldri helt fortrolige med alle rykkene og nappene, og følte ikke at vi hadde helt kontroll i bytrafikken.

Problemene med ladepluggen er heller ikke helt bra. Slikt plunder burde være unødvendig. En annen løsning her, samt bedre tilpasning av motoren vil muligens gjøre susen.

Slik sykkelen er nå, kan vi ikke anbefale den uten forbehold.

Testresultat

Buddy Bike Ui5 M

Krafig motor og batteri med høy kapasitet girmye kjøreglede for den som ønsker fart i bakkene, god ramme, skjermer, lys, ringeklokke og bagasjebrett følger med, grei pris

Oppfører seg noe uforutsigbart med rykk og napp, upraktisk inngang for ladeplugg, unoter ved lading, mekaniske bremser.

Som en kraftpakke til entusiaster og erfarne elsyklister gir Buddy Ui5 utvilsomt valuta for pengene. Den som først og fremst ønsker seg en praktisk og trygg elsykkel bør nok se seg litt mer rundt. I prisklassen mellom 15.000 og 20.000 finnes det mange elsykler å velge i.