TEST AV HOVERBOARD: Vi har testet fem hoverboard fra 1.500 til 3.500 kroner:  HX fra XXL, Rustas eget hoverboard, ORB Wheel fra Teknikmagasinet, Andersson balansescooter 2.3 fra NetOnNet og Airboard Denver fra Coolstuff. Og ja: Her er det store forskjeller! Best i test er HX SUV fra XXL. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TEST AV HOVERBOARD: Vi har testet fem hoverboard fra 1.500 til 3.500 kroner: HX fra XXL, Rustas eget hoverboard, ORB Wheel fra Teknikmagasinet, Andersson balansescooter 2.3 fra NetOnNet og Airboard Denver fra Coolstuff. Og ja: Her er det store forskjeller! Best i test er HX SUV fra XXL. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Test av hoverboard

Test av fem hoverboards

Vi har testet fem hoverboard fra 1.500 til 3.500 kroner. Her er det kjempeforskjeller! Og noen bør du ligge langt unna!

Vi har tidligere testet både enhjulingen AirWheel - som er et selvbalanserende kjøretøy med ett hjul - vi har testet den selvbalanserende trehjulingen X-robot med sete - som lar deg sitte å kjøre - og vi har testet klassikeren Segway samt Sagway-utfordreren Ninebot.

Nå har vi testet fem selvbalanserende ståbrett - som også kalles hoverboard, balansebrett, balansescooter eller ståhjuling.

Dette er brett med to hjul, som Segway og Ninebot, men her er det ikke noe styre å holde i.

Brettene vi har testet er:

  • Hoverboard fra Rusta
  • Airboard Denver 8" fra Coolstuff
  • ORB Wheel X4 fra Teknikmagasinet
  • Andersson balansescooter 2.3 fra NetOnNet
  • HX X1 SUV BT 8" fra XXL

Hjelp! Her er det mye å passe på

Jepp, dette er doninger som skal være lette å kjøre, ifølge reklamen. Men etter å ha lest bruksanvisningene, er vi noe skeptiske til hvordan dette skal gå ...

Og vi må innrømme at vi lurer litt på hvor alle advarslene kommer fra, og ikke minst:

Hvor praktisk er det egentlig, når du ikke bør kjøre på grus, glatt eller ujevnt underlag - for hvor er det ikke ujevnt underlag, i Norge?

Hvor praktisk er det når du ikke får kjøre på fuktig vei - hva skal du da gjøre dersom det begynner å regne mens du er ute med brettet? Skal du BÆRE 11 kilo under armen helt hjem?

Når vi i tillegg advares mot å kjøre etter at batteriindikatoren melder om at brettet trenger lading fordi du da kan risikere å bli kastet av, og det anbefales å bruke sportstøy så det skal være lettere å håndtere fall - da skal vi innrømme at vi er noe betenkt over å klatre på brettene og kjøre så langt vi bare kan, som vi først hadde tenkt ...

For hva skal vi egentlig gjøre dersom vi er 1 mil hjemmefra når batteriindikatoren starter å hyle? Skal vi da gå av doningen og bære den hjem? Når den veier 11 kilo, er skitten - og egentlig fullstendig uhåndterlig? (Dersom vi har unnsluppet eventuelle fall i god behold?).

Har kan du se en video av testen og høre hva vi mener om de ulike modellene - og du kan se den kule ekstrafunksjonen på den beste brettet som setter en ekstra spiss på opplevelsen:

For fullstendige testresultater og terningkast: Fortsett å lese nedenfor videoen.

Dinside tester 5 ståbrett, også kalt hoverboard: * ORB Wheel X4 fra Teknikmagasinet * Hoverboard Basic fra Rusta * Andersson Balance Scooter 2.3 fra NetonNet * Denver DBO-8050/Airboard 8" fra Coolstuff * HX X1 SUV BT fra XXL Se hvorfor sistnevnte, med innebygget Bluetooth-høyttaler, vinner! Og les hele testen på Dinside.no. (NB: Vi sier i videoe... Vis mer

Rusta hoverboard

BILLIG: Dette koster 1.499 kroner hos Rusta, og er det billigste i testen. Men det er ikke et anbefalt kjøp! Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det billigste brettet i testen, dette koster 1.499 kroner hos Rusta. Det kan dermed være fristende å velge dette som et nybegynnerbrett, men pass på:

Dette brettet er veldig nervøst og passer absolutt ikke for nybegynneren - i alle fall ikke dersom målet er at man skal få en god mestringsfølelse.

Er det noe du ikke skal gjøre, så er det å kjøpe dette - ikke til noen!

Det verste er at det hopper og spretter i uante retninger når du skal komme deg på brettet. Dette oppleves som svært ubehagelig - nybegynner eller ei!

De beste brettene lar deg komme deg oppå brettet og balansere det ut, før du rolig kan begynne å kjøre. Dette virrer frem og tilbake bare du plasserer foten svakt oppå, og det er ikke enkelt å få det andre beinet på, når brettet ikke vil stå i ro!

Det er også et av de dårligste når det kommer til kjøreegenskaper: Det responderer ikke så bra på dine bevegelser, slik at det heller ikke blir veldig presist med tanke på hvordan det svinger. Og ikke minst: Det rister og sender vibrasjoner av en annen verden opp i beina når vi kjører på litt ruglete asfalt - som gjør oss rimelig følelsesløse i beina etter kort tid.

Brettet skal ifølge spesifikasjonene ha to kjøremodus, men vi kan ikke kjenne noen forskjell i den ene eller den andre retningen.

Toppfarten skal ifølge bruksanvisningen være 12 kilometer i timen (km/t), men vi dro den lett opp i 15,5 km/t før brettet sa ifra om at vi måtte senke farten.

Pluss for at det følger med bæreveske og deksel på ladeinngangen. Er vannbestandig - men ikke vanntett, så du anbefales å unngå våt vei og vanndammer. Dette er det letteste brettet, det veier 9 kilo.

Pris: 1.499 kroner (Rusta)

Testresultat

Rusta hoverboard

Ikke kjøp dette. Ikke til noen.

Billig. Følger med bæreveske. Deksel på ladeport.

Veldig nervøst når du skal av og på. Dårlige kjøreegenskaper. Mye vibrasjoner.

ORB WheeL X4

NEI, DETTE VAR SKUMLE GREIER: Det spretter ukontrollert rundt når vi skal på, og har endel ugreie nykker. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Nei nei, her er det såpass mange rare nykker på brettet at vi rett og slett blir litt redd.

Også dette er nervøst og virrer endel ukontrollert frem og tilbake når du forsøker å komme deg på brettet - dog ikke like nervøst som brettet fra Rusta - men likevel såpass at det føles ubehagelig.

Også her er det mye vibrasjoner ved kjøring på ujevnt underlag - som raskt gir nummenhet i beina, selv om rett skal være rett og det ikke er like ille som Rustas brett.

Det verste er imidlertid at den kjennes veldig aggressiv under kjøring.

Vi hadde flere opplevelser der vi rett og slett måtte hoppe av brettet i fart fordi det kom helt ut av kontroll: En liten ujevnhet er det som skal til for at vi opplever at brettet starter å slå ukontrollert fra side til side, som om gyroen rett og slett får problemer med å balansere.

Ubehaget blir ikke mindre når brettet fortsetter å rulle rundt og rundt etter at vi har hoppet av - som kan være uheldig om det skulle treffe noe ... eller noen ...

I løpet av den tiden vi har testet den, opplever vi også flere ganger at den går «i spinn» i alle retninger når vi skal gå på brettet - og at det deretter låser seg i leddet mellom de to platene slik at vi må bruke fysisk makt og bryte platene tilbake i posisjon.

Brettet er greit retningsstabilt og kommer seg både opp og ned bakker og selv om det er bedre enn Rusta på sving- og kjøreegenskaper, er heller ikke dette veldig presist når det kommer til svinge- og kjøreegenskaper.

Batteri- og balanseindikatoren kan kun skimtes svakt i sollys/dagslys - så vanskelig å se om den er av eller på.

Dette er rett og slett ikke anbefalt å bruke penger på.

Pris: 2.299 (Teknikmagasinet)

Testresultat

ORB WheeL X4

Nei, denne er både nervøs og uberegnelig! Føles utrygg!

Nervøs. Uberegnelig. Mye vibrasjoner.

Andersson Balance Scooter 2.3

BLANT DE BESTE I TESTEN: Andersson Balance Scooter 2.3 er lettkjørt - og finner ikke på noe tull. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Ah, vi elsker fargen - og vi liker godt denne størrelsen på brettet.

Dette er også et av de bedre brettene å kjøre på: Det oppfører seg pent og rolig når du skal gå av og på, og er lett å svinge med.

Også dette brettet har to kjøremodus, som merkes ved at den er mer direkte i kjørestil i sportmodus. Mest merkbart er likevel den hørbare forskjellen: Den brummer ganske enkelt mye mer i sportmodus, litt som når barn leker at de kjører bil og sier «brumm ... brumm» ... Noen vil synes det er artig - andre vil kanskje helle mot å synes det er noe ... rånete ...

Det er imidlertid veldig mye trykking for å skifte mellom de ulike modusene, og så er det umulig å se hvilket modus den er i, da det ikke er noen indikasjon som viser hvilket modus du er i, på brettet.

UMULIG Å SE: Dette er displayet for batteri- og balanseindikatorer. Det er imidlertid umulig å se noenting der i sollys - og du kan nesten ikke skimte det på en gråværsdag heller. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Displayet som skal vise batteri- og aktiveringsindikator er umulig å se i sollys, og også veldig vanskelig å se i vanlig dagslys. Dermed er det umulig å se om brettet er av eller på. Det er dumt.

NEI, TÅLER IKKE FUKT: Dette brettet fra Andersson er ikke ment for kjøring på vått eller fuktig underlag. Det har heller ingen beskyttelse over ladeporten. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Ubehagelig mye vibrasjoner ved kjøring på ruglete vei og over ujevnheter.

Ingen beskyttelse over ladeporten. Og den er ikke beregnet for ferdsel på verken våt eller fuktig vei. Er brant de lettere i testen: 9,7 kilo.

Pris: 1.990 (NetOnNet)

Testresultat

Andersson Balance Scooter 2.3

Trygg å kjøre, gode kjøreegenskaper. Blant de letteste.

Vibrasjoner på ujevnt underlag. Displayet umulig å se i dagslys.

Airboard Denver 8"

LETTKJØRT: Airboard Denver 8" er blant de beste; det er lettkjørt og stabilt. Men tungt og stort. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Dette er blant de tyngste og største brettene i testen, sammen med HX-brettet: Dette veier 11,2 kilo - og er altså 2 kilo tyngre enn det letteste brettet i testen, fra Rusta.

Men, i motsetning til brettet fra Rusta: Dette er blant de beste brettene i testen:

Det er veldig behagelig og lettkjørt. Det er lett å svinge med, og du har god kontroll.

Det er også rolig og behagelig å komme seg av og på - her er det altså ingen nervøse rykninger som vi får med brettene fra Rusta og ORB Wheel. Og dette føles også veldig trygt og stabilt å stå på. Her får vi ingen overraskelser. Det er dønn stabilt. Og vi får god fart selv i oppoverbakker.

Morsomme dekorasjonslys oppe på hjulbuene - men ikke foran. Men det skrangler litt fra hjulbuene når vi kjører.

Her er det heller ikke deksel på ladeporten. Denne er kun beregnet for bruk i tørt vær - og må ifølge forhandler ikke utsettes for vannpåvirkning.

Pris: 2.499 (Coolstuff)

Testresultat

Airboard Denver 8"

Blant de beste: Dette er trygt - men stort

Gode kjøreegenskaper, lettkjørt, trygt.

Stort. Vibrasjoner ved kjøring på ujevn underlag.

HX X1 SUV BT

BEST I TEST: HX X1 SUV BT, som er brettet vi her står på i front, er best i test: Det er best å kjøre og har i tillegg en morsom ekstrafunksjon med innebygget høyttaler. Ulempen er prisen; dette er også testens dyreste. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Yes! Om du ikke er det fra før, så blir du kongen i gata når du cruiser rundt med denne, med musikken dunkende ut fra brettets høyttalere.

Dette er vår absolutte favoritt i testen, og det er det flere grunner til det - de innebygde Bluetooth-høyttalerne som lar deg streame musikk fra telefonen din, er bare en av grunnene.

De viktigste grunnene til at vi synes denne er best i test, er selvsagt kjøreegenskapene.

HX er rett og slett det beste brettet å kjøre:

  • Det er rolig og stabilt når du skal på og av brettet
  • Det er ekstremt responsivt til dine bevegelser, og ettersom den faktisk svinger dit du vil den skal svinge og når du vil den skal svinge, er det veldig lettkjørt.
  • Og ikke minst: Dette er det brettet med den beste fjæringen - som gjør det til det mest behagelige å kjøre på ujevnt underlag, med minst slag og risting opp i beina.

Det blir fort kjedelig å bare stå rett opp-og-ned på et hoverboard, og det er også det som gjør dette så bra: HX-brettet gir muligheter til å dra aktiviteten videre til gøyal presisjonskjøring. Og med musikk fra høttalerne blir dette bare helt topp.

BESKYTTELSE PÅ LADEPORTEN: HX-brettet har ladeporten under brettet, men det er blant de færreste som faktisk også har deksel over ladeporten. Rusta-brettet er det eneste av de øvrige brettene i testen som har deksel over ladeporten. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke. Vis mer

Du må riktignok være «på» hele tiden, for brettet er såpass responsivt at det må «gjetes» konstant:

Det kan lett komme ut av kurs om du treffer en ujevnhet i veien og du ikke passer på å justere kursen. Men det er også den egenskapen som gjør brettet så bra å svinge med - så den prisen betaler vi gjerne.

Pluss for at brettet også i det minste tåler å bli kjørt på fuktig vei, og at det har beskyttelse over ladeporten - men du kan heller ikke kjøre dette i regnvær, det er det ingen av brettene som tåler. Det skal være to kjøremodus, men vi kan ikke kjenne noen forskjell.

Pris: 3.499 kroner (XXL)

Testresultat

HX X1 SUV BT

Best på kjøreegenskaper og morsom tilleggsfunksjon med innebygget høyttaler: Dette er best i test!

Responsiv, lett å betjene og svinge, bra fjæring som gjør den behagelig å kjøre selv på ujevnt underlag. Tåler å bli kjørt på fuktig vei

Dyr. Må «gjetes» hele tiden

(Anmerkning fra redaksjonen, lagt til 12. juni 2017: Brettet ORB Wheel fra Teknikmagasinet som Dinside har testet er et demo-produkt som er brukt tidligere. Leverandøren ønsker å påpeke at det derfor kan ha oppført seg på måter de sier det ikke skal. Dinside forutsetter at produkter vi får låne til test er i representativ stand, som ethvert eksemplar av produktet som en forbruker får når han kjøper det.)

Les også:

Vil du kanskje heller prøve det på ett hjul? Det er gøy:

Les testen vår av Airwheel - eller se videoen av hvordan det egentlig gikk, da noen (u)heldige utvalgte fikk prøve en selvbalanserende enhjuling for første gang: