VINNINGEN GÅR OPP I SPINNINGEN: Det er påbudt med lys på sykkelen, da det er viktig å synes i mørket. Men er sykkellysene så sterke at de utgjør en fare for andre syklister og bilister, spørs det om du bidrar til sikker trafikk. Foto: Funny Solution Studio/Shutterstock/NTB scanpix.
VINNINGEN GÅR OPP I SPINNINGEN: Det er påbudt med lys på sykkelen, da det er viktig å synes i mørket. Men er sykkellysene så sterke at de utgjør en fare for andre syklister og bilister, spørs det om du bidrar til sikker trafikk. Foto: Funny Solution Studio/Shutterstock/NTB scanpix.Vis mer

Bruk av sterkt sykkellys

- Tenk på dine medsyklister

Flere syklister bruker svært sterke lys på syklene sine i høstmørket. Politiet råder deg til å sette deg inn i dine medsyklisters ståsted.

Alle som skal sykle i mørket eller vær som gir dårlig sikt, må ha lykt foran og bak på sykkelen, ifølge forskriften om krav til sykkel.

Har du ikke lys på sykkelen, kan du ende opp med en bot på flere hundre kroner.

Men når det gjelder styrken på sykkellysene, som måles i lumen, er dette ikke nærmere presisert. Paragrafen om at «lykten foran skal gi tilstrekkelig lys uten å virke blendende» ble nemlig fjernet i 2007.

- De senere år har lys med relativ høy lumen blitt vanligere å bruke. Sterke lys er bedre enn ingen lys, men vi anbefaler å være bevisst på bruken, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

Enkelte kan ha behov for sterkere lys på deler av sin sykkelreise, men de bør ta hensyn når de er i områder med møtende trafikk, mener Andersson. I disse områdene bør lysene peke ned mot bakken, samt justeres ned til en lavere styrke.

200 lumen er nok

Det er krav om at sykkellysene skal gjøre deg synlig på en 300-meters avstand.

I en by med opplyste fortau og sykkelstier, er det mer enn nok med lys på 200 til 300 lumen, ifølge politioverbetjent Finn Erik Grønli i Oslo politidistrikts trafikkorps.

Det finnes ikke en konkret styrkeregulering for sykkellys lenger, det nærmeste vi kommer er veitrafikklovens paragraf 3 om å opptre hensynsfullt i trafikken, slik at det ikke oppstår fare.

Noen av de mest ekstreme sykkellyktene kan gi en lysstrøm på hele 7.000 lumen, noe som er sju ganger sterkere lys enn tillatt for biler. Vanlige billys har en styrke på 1.000 til 1.500 lumen.

- Over 1.500 lumen er unødvendig i byen. Vi vil appellere til folks samvittighet og be dem sette seg inn i sine medsyklisters ståsted, sier Grønli.

Politiet har ikke verktøy til å kontrollere styrken på sykkellys. De har heller ikke konkrete eksempler på saker og ulykker knyttet til bruk av sterke sykkellys.

- Dette er ikke et felt politiet prioriterer, men problemstillingen er ikke ukjent, sier Grønli.

Rådes til å justere ned lysstyrken

Bike Brothers på Madla i Stavanger selger flere typer sykkellykter. De fleste kundene blir anbefalt 100-lumens frontlykt og 15-lumens baklykt.

- Dette er typisk «bli sett»-lys. Alle framlys vi selger, kan justeres ned på styrken, ettersom det ofte ikke trengs veldig kraftig lys der det er rikelig med gatebelysning, sier Ole Fredrik Norland i sykkelbutikken.

Lykten på 1.000 lumen, som også selges i butikken, er beregnet til sykling i skog og utmark. Kundene som kjøper denne lykten, rådes til å justere ned styrken, både fordi det er et sterkt lys og at batteriet tappes saktere når det ikke er på full styrke.

- Det største problemet vi ser, derimot, er at sykkellyset ikke vinkles ned mot bakken 10 til 20 meter foran deg. I stedet vinkler syklistene lyset rett fram, som gjør det lett å blende imøtekommende trafikk, sier Norland.

Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk mener at alt lys er bedre enn ingen lys. Sykkellykten skal være fastmontert på styret, og være lett å justere.

- Få en person til å sette seg i en bil og rett sykkelen og lykta mot bilen. Du dytter lykta ned slik at den ikke blender bilisten, og deretter strammer du lykta, sier Årøen.