<strong>IKKE PROVOSER UNØDVENDIG: </strong>Dette er noe syklistene må slutte med.  Foto: Colourbox.com
IKKE PROVOSER UNØDVENDIG: Dette er noe syklistene må slutte med. Foto: Colourbox.comVis mer

Syklister versus bilister

Hva kan gjøres for bedre det betente forholdet? DinSide har snakket med parter fra begge sider i «krigen».

– Både syklister og bilister har samme rettigheter og plikter på veien. De kan bli flinkere til å se hverandres behov, vise forståelse for hverandre og dele veien, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Fredrik Lysebo hos Statens vegvesen, som er enig i at konfliktnivået oppleves høyere enn før.

Derfor ble kampanjen Del veien lansert på onsdag, hvor formålet er å bedre samspillet mellom syklister og bilister. Her kom der frem at 70 prosent av alle syklister har opplevd aggressiv og truende atferd i trafikken.

Les mer om kampanjen og spørreundersøkelsen den er basert på

Er blinkende lys på sykkel lov?

Dette må begge parter bli flinkere til

– Syklister kan bli bedre til å gi tegn, bruke lys og refleks, slippe bilister forbi når de sykler i felt, og holde seg unna blindsoner. Bilister kan bli flinkere til å bruke blinklys, sjekke dødvinkelen, se seg over høyre skulder etter syklister før de svinger til høyre, og de kan passe på å kjøre forbi syklister med god margin på grunn av dragsuget, oppfordrer Lysebo hos Statens vegvesen, som også innrømmer at vikepliktsreglene er litt for kompliserte. Nylig kom det også nye vikepliktsregler.

DEN STØRSTE IRRITASJONEN: Syklister som sykler på rødt, provoserer ikke bare alle bilister, men også andre syklister som prøver å overholde trafikkreglene. Foto: PHOTOPQR/LA VOIX DU NORD Vis mer


Les: Noen ganger er ikke sykkellås nok

Vinn-vinn-situasjon

Henrik Mühlbradt hos Sykkelmagasinet poengterer det mange glemmer: At han både er syklist og bilist, og at det er viktig å se saken fra begge sider.

– Syklister får mosjon, sparer miljøet og reduserer antall biler i trafikken, noe som igjen fører til mindre køer og mer parkeringsplasser til dem som fortsatt kjører bil. Vinn-vinn-situasjon, spør du meg.

Er det lov å sykle i kollektivfeltet?

ULOVLIG OG IRRITERENDE: Slutter bilistene med dette, demper det konfliktnivået. Foto: Trafikketaten Vis mer


Han sier han opplever farlige situasjoner relativt ofte og det skyldes feilvurderinger fra både hans og bilistens side.

– Folk vil alltid gjøre feil i trafikken og det vil alltid forekomme ulykker. Jeg vil rose 99,9 prosent av bilistene. De aller fleste viser hensyn og forstår at syklister må bruke kjørebanen. Men så har du denne 0,1-prosenten av bilistene som ikke har forstått noen ting. De som ligger på hornet og viser finger'n når du sykler søndagstur på en øde landevei. De som passerer så tett at hvis du som syklist må svinge unna et hull i veien, så er det umulig å unngå kollisjon.

Her er det lov å sykle med promille

Slutt å sykle på rødt lys

Mühlbradt understreker også at syklistene kan bli flinkere, ikke minst til å slutte å sykle på rødt lys, være mer årvåkne og trene på veier der det er minst mulig trafikk.

– Gi hverandre tommel opp i stedet for langfingeren, oppfordrer Sykkelmagasinets mann.

Flere syklister, mer betent forhold

Stian Andersen har vært aktiv på antisykkelsider på Facebook, og sier at forholdet mellom partene er mer hårsårt enn før, noe som kan skyldes at det er stadig flere syklister i veibanen.

– Jeg har ikke opplevd direkte farlige situasjoner mer enn et par ganger. Og da har det vært fordi syklister gjerne ser på lyskryss og vikepliktsreglene som bilistenes ansvar, ikke deres.

Les også: Gjør du dette som syklist, kan du få forenklet forelegg

Arrogante syklister

Andersen blir spesielt irritert over det han kaller arrogante syklister som ikke overholder vikeplikten, fordi bilistene da må ta hensyn til noen som absolutt ikke burde være der.

– Å sykle i veibanen er dessuten farlig. Spesielt i 70- og 80-soner der de ikke har mulighet til å følge trafikken. Da kan vel også mopedister kjøre på motorvei, tenker jeg. De er jo like mye i veien og klarer ikke holde fartsgrensen. Det er jo en grunn til at mopedister ikke har lov til å kjøre på motorvei – det er trafikkfarlig.

Lesernes reaksjoner

I saken om at sytti prosent av syklister har opplevd trakassering, opplevde DinSide et rekordstort antall innlegg på kort tid. Her følger noen av høydepunktene (lavmålene?) fra begge parter i saken.

Fra et sykkelvennlig ståsted:

  • «Andre bilister er faktisk et langt større problem enn syklister...»
  • «Jeg sykler av og til i veibanen, og slakker bevisst på farten når biler ønsker forbi.»
  • «Du er åpenbart en sofagris og skjønner derfor ikke mitt poeng!»
  • «Det jeg som syklist forbinder med fortau og gang- og sykkelveier er flere risikosituasjoner, dårligere asfalt, ukjente omveier uten skilting, lavere hastighet og større slitasje på sykkelen. TØI har faktisk sagt at for voksne syklister er veibanen tryggest.»
  • «Når jeg sykler til jobb blir jeg blir daglig forbikjørt av biler mens det er motgående trafikk, men jeg ble litt overrasket når selv en politibil kjørte forbi meg før det var klar vei.»
  • «Du må bare vise mer hensyn. Er du treig eller? Man skal holde en avstand på 1,5 meter når man passerer en syklist. Kan man ikke det, VENT.»
  • «Vi som trener på landeveien er heller ikke glad i veier med mye biler og prøver så langt det går å unngå disse.»
  • «Jeg har syklet i de fleste land i Europa, og tør påstå at de norske bilistene i gjennomsnitt er Europas dårligste i forhold til å ta hensyn til syklister.»
  • «Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spylerveske sprutet i ansiktet under sykkelturene mine, men det er ikke få ganger.»

Fra bilistenes ståsted:

  • «Hvorfor skal bilvei være treningsbane for kondomrytterne?»
  • «Grunnen til at vi irriterer oss mer over syklister enn andre biler har noe med at HVIS det skjer noe, så går det mye hardere utover en syklist enn en annen bilist.»
  • «Jeg tror faktisk jeg har til gode å møte på én eneste syklist som slipper forbi biler.»
  • «Daglig kjører jeg på en riksvei som kondomdressfantomene med mord i blikket har anektert som sin treningsbane. Jeg har aldri opplevd at de tar hensyn til andre enn seg selv.»
  • «Dette så jeg her om dagen, en person som syklet på veien, 2 meter unna grøfta var det sykkelsti. Det var kø og en lastebil OG en buss kom etter hverandre. Syklisten trør på forbi utkjørsel etter utkjørsel. Til slutt brøler lastebilen (express bil) forbi å fløyter. Syklisten stopper opp å viser finger... WTF?!»
  • «Alle som ferdes i trafikken skal ikke hindre øvrig trafikk! Og ligger du 2 i bredden med sykler, så hindrer du øvrig trafikk!»
  • «Problemet er at i motsetning til en bilist, som må gå gjennom en kjøreopplæring og avlegge en praktisk og teorietisk prøve, kan en hvilken som helst idiot sykle i trafikken.»
  • «Veier, gang- og sykkelstier som er laget for allmenn ferdsel og fremkommelighet er ikke idrettsanlegg.»
  • Vi bilister BETALER for å bruke veien, la syklistene gjøre det samme om de på død og liv skal sykle på bilveien der det FINNES gang/sykkelvei!!

Fra begges (!) ståsted:

  • «Hva med å forsøke å se den andres situasjon slik den oppfattes når man selv er i den gitte situasjonen?»
  • «Min erfaring er også at folk som begynner å sykle litt til jobb raskt får en annen forståelse av det å være syklist.»
  • «En eller et par syklister som kjører sammen er sjeldent noe problem, det er værre med felt av syklister som føler at det er viktigere at de selv får trent til birken enn at folk kommer seg frem.»
  • «Jeg har ikke bil, jeg sykler pent og pyntelig en sjelden gang og er altså helst fotgjenger. En del syklister, særlig treningssyklister, er rett og slett skumle på gang- og sykkelstiene her. Mange sykler også fra denne gangveien og tvers over gangfelt uten å gi noe slags signal, så det er sannelig ikke lett å være bilist heller.»
  • «Enkelte syklister tror de eier hele veien, men det gjelder veldig mange bilister også.»
  • «Er både syklist og bilist selv, og for å summere kjapt opp så er noen syklister barnslige ved å ikke følge trafikkregler, men sine egne regler, mens noen bilister er trakasserende.»
  • «Tror på at det er mange sinte frustrerte menn som er hissig i trafikken grunnet sexmangel!»
  • «Jeg sykler til jobben hver dag, og det er sjokkerende mange syklister som driter hardt i lysregulering.»
  • «Noen få syklister ødelegger ryktet for syklister generelt, på lik linje med at noen bilister ødelegger ryktet for bilister generelt.»