Øynene tror ikke helt det de ser. Tråkker han... bakover? Foto: BiXe
Øynene tror ikke helt det de ser. Tråkker han... bakover? Foto: BiXeVis mer

Sykkelen som sykler baklengs fremover

Eller blir det forlengs bakover? Eller, vent litt...

Nylig kom vi over en video som fikk oss til å stusse. Faktisk satte den hele vår virkelighetsoppfatning på prøve.

For noen ting er bare opplest og vedtatt: Slipper du en blykule fra én meters høyde faller den ned - ikke opp. Tisser du i motvind, må du sannsynligvis vaske klærne etterpå, og glemmer du bryllupsdagen, må du sove på sofaen.

Les også: Har du råd til denne sykkelen?

På samme måte har det bare vært én måte å tråkke på sykkelpedalene, men nå er det to. Ser du videoen under vil du forstå hva vi mener.

Forskjellige muskelgrupper

Det ser unektelig ganske merkverdig ut når proffsyklisten i videoen tråkker bakover opp den bratte bakken, men selskapet som står bak nyvinningen BiXe Gear hevder at det har sine fordeler.

På denne skrur du fast kjedetannhjulet og du kan bruke sykkelen akkurat som før. Bortsett fra at du kan tråkke bakover, da. Foto: BiXe Vis mer


Når du tråkker bakover aktiviseres visstnok andre muskelgrupper enn når man tråkker fremover. Dette gir variasjon i belastningen, og som en ekstra bonus skal det også forhindre belastningsskader på knær og ankler.

Kan det friste med en sykkel av tre?

Hvis dette stemmer er det jo finfint, men vi ser vel ikke for oss Boasson Hagen tråkkende bakover opp alpene med det første.

Ettermonteres

Siden undertegnede er litt ute på utrygg grunn, skal vi ikke bli alt for tekniske her, men vi konstaterer at du altså beveger deg fremover uansett om du tråkker bakover eller fremover.

Her er et bilde som viser hvordan dingsen ser ut på innsiden.

Slik ser den ut innvendig. Løsningen sørger for at det går fremover uansett hvilken vei du tråkker. Foto: BiXe Vis mer


Delen kan ettermonteres på de fleste sykler, men produsenten jobber også med å få på plass avtaler med sykkelprodusenter slik at de kan bygge delen inn i sykkelen på fabrikken.

Ettermonteringsversjonen kommer i to versjoner - én til landeveisykler og én til terrengsykler. Prisen ligger i underkant av 400 euro, drøye 3.000 kroner i Norge, før norske avgifter.