<strong>KOMPAKT: </strong>Loopwheels passer best på bysykler med 20-tommers hjul, men det jobbes med dekk for sykler som bruker 26-tommers hjul.  Foto: Loopwheels.com
KOMPAKT: Loopwheels passer best på bysykler med 20-tommers hjul, men det jobbes med dekk for sykler som bruker 26-tommers hjul. Foto: Loopwheels.comVis mer

Sykkelen som spretter

Loopwheels gir deg fjæring istendefor eiker.

Istedenfor dempegaffel som man finner på vanlige terrengsykler med 26-tommers hjul, er Kickstarter-prosjektet Loopwheels beregnet på små, kompakte sykler, som modellen de har brukt: en Dahon Mu med 20-tommers hjul.

Perfekt for bysykling

Det er kun fjæringene, felgtilkoblingen til fjæringene og fjæringenes feste til sykkelens midtblokk som er unike, resten av materialene er hentet inn fra andre produsenter. Sykkelen de har brukt til å installere fjæringene på er en type sammenleggbar sykkel som er perfekt for bysykling. Og det er der Loopwheels kommer til sin rett.

Les: En sykkel med integrert sparkesykkel

Kom på ideen på en flyplass

Engelske Sam Pearce kom på ideen da han så en mor kjøre ungen sin rundt i en barnevogn på en flyplass. Hver gang de traff en kant, bykset barnet fremover. Det kunne vært unngått hvis man hadde fjæring innenfor hjulene, tenkte Pearce, som har brukt fire år på utvikle konseptet.

Se Kickstarter-pitchen her:

En annerledes bakskjerm for sykkelen

Gjør sykkelturen behageligere

ELASTISK: Sykkelhjulets midtblokk flytter seg opptil 45 milimeter. Foto: Loopwheels.com Vis mer


Tre løkkeformede fjæringer av karbonkompositt erstatter eikene, og gjør naturlige hindre i trafikken som fortauskanter og trapper lettere å forsere. Når dekket treffer en kant absorberer fjæringen det, og dermed beveger sykkelhjulets midtblokk seg opptil 45 milimeter nedover. Følgelig må det være en mimimum 26 centimeter mellom undersiden av gaffelen og hjulets midtblokk for at ikke sykkelen skal krasje i egne hjul.

Alt i alt skal dette gi mindre vibrasjon i armene og en behageligere og ikke minst morsommere sykkeltur.

Les også: Det ultimate sykkellyset?

Dobbelt så myke foran

Fjæringene foran er dobbelt så myke som de bak, så forhjulet ikke skal sprette for mye og dessuten er det bakhjulet som tar i mot det meste av syklistens vekt.

Målet for utviklerne er å selge dekkene alene eller ferdig montert på en sammenleggbar Dahon Mu-sykkel. En komplett pakke inkludert sykkel vil sannsynligvis ligge på rundt 11.000 kroner.

GJORT FØR: Fjæring innenfor sykkehjulene har vært forsøkt før, men da var datidens materialer ikke gode nok til at dette fungerte. Foto: Loopwheels.com Vis mer