STORE FORSKJELLER: På sykler finner du et utall kvalitets- og prisklasser når det gjelder gir og bremser. Det er viktig å kunne skille gull fra gråstein. Samt å vite at dyrest ikke alltid er best. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
STORE FORSKJELLER: På sykler finner du et utall kvalitets- og prisklasser når det gjelder gir og bremser. Det er viktig å kunne skille gull fra gråstein. Samt å vite at dyrest ikke alltid er best. Foto: Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Riktige gir og bremser til sykkel

«- Sykkelen har Shimano-gir»

Her får du vite hva selgeren egentlig snakker om.

Når du skal kjøpe deg ny sykkel, møter du ofte rare ord som Alivio, Altus, Deore og XT. Og kanskje sier eksepditøren «Shimano-utstyr» med alvorlig mine, omtrent som dette i seg selv skulle borge for kvalitet.

Bak de krytiske betegnelsene skjuler deg seg helt ulike gir og bremser i helt ulike prisklasser.

Som oftest blandes gir- og bremsetypene, slik at det blir vanskelig for kjøperen å avgjøre hva utstyret som er montert på sykkelen egentlig koster, og hvilken kvalitet det har.

Her trengs det en oppklaring.

Vekta veier tyngst

Som vi tidligere har skrevet i Dinsides kjøpeguide for sykler er vekta den enkeltfaktoren som gir størst utslag i prisen. Jo lettere sykkel, desto høyere pris.

FULLT UTSTYRT: Denne Fuji Transonic-sykkelen veier 7.8 kilo og er utstyrt med et fullstendig Ultegra landeveissykkelsett fra Shimano. Prisen tangerer 37.000 kroner. Foto: Birk Sport Vis mer

Slik er det med bremser og gir også. De dyrere typene veier ofte mindre enn de billige. Men det påmonterte utstyret gir likevel langt mindre utslag på totalprisen enn rammetypen.

Noen ganger utgjør gir og brems bare hundrelapper. Først når vi kommer opp i de aller øverste prisklassene, begynner tusenlappene å rulle. Men da snakker vi gjerne om matchende rammer som gjør at sykkelen i seg selv ligger på den ubehagelige siden av 20.000 kroner.

Shimano er størst

I mange år har japanske Shimano vært dominerende på markedet for gir og bremser av god kvalitet. Her har de en solid markedandel på 70 prosent på verdensbasis, mens de kan skilte med 50 prosents markedsandel på alle typer sykkeldeler.

De siste årene har de likevel blitt pustet i nakken av amerikanske SRAM på girfronten og taiwanske Tektro på bremser.

Ellers klinger nok Campagnolo enda bedre for de pengesterke landeveis-entusiastene.

FULLT SETT: Dette Shimano XT gir/bremsesettet koster rundt 8.000 kroner. Om sykkelen i tillegg har ei lett ramme, sier det seg selv at prisen blir høy. Foto: Bikester.no Vis mer

Likevel er nok Shimano merket de aller fleste vanlige sykkelkjøpere kommer borti når tar seg en tur i sportsbutikken.

Og de aller fleste av oss er ute etter terreng- eller hybridsykkel til jobbpendling og lettere trening.

Hva er forskjellen?

Å velge gir eller brems handler mye om hva du ønsker deg.

Dyre girsytemer skifter smidigere, og føles mer sømløse i bruk enn de rimelige. De aller dyreste gir en «fløte»-følelse, som om det ikke er noe skille mellom trinnene. De nye elektroniske girene - som Shimanos Di2-serie, forsterker denne følelsen ytterlige.

Så godt som alle bremser gjør jobben de er satt til: Å stoppe sykkelen.

Likevel er det forskjell. Mens de rimeligere bremsene ofte gir en litt brå overgang mellom bevegelse og full stopp, kan de dyrere varte opp med en mykere og mer gradvis nedbremsing.

De aller dyreste bremsene gir deg tilnærmet full kontroll i alle steg av bremsingen. Samtidig gir de beste bremsene mininal belastning på hender og fingre - hydraulikk med væske gir deg god hjelp.

Kompromissets kunst

Terrengsykkelens far Keith Bontrager mente du kan velge mellom to av tre egenskaper i sykkelkomponenter: Sterk, lett og billig.

AVSTEMT: En godt blansert sykkel der ramme og utstyr står i forhold til hverandre gir en bra sykkelopplevelse. Foto: Specialized Vis mer

Du kan altså kjøpe deg et billig gir eller en rimelig brems som holder lenge, men da må du leve med relativt høy vekt. I den motsatt enden kan du oppleve at et gir som legger minimalt til sykkelens vekt må justeres og vedlikeholdes oftere.

For vanlige hverdagssyklister stiller Shimanos rimelige «arbeidshester» (se oversikten under) sterkt. Middels pris, høy slitestyrke og moderat vekt er stikkord.

I praksis vil komponentene på en ferdig sykkel være tilpasset hverandre i en gitt pris- og kvalitetsklasse. Men vi har dessverre sett enkelte eksempler på blytunge sykler med lett utstyr som salgsargument.

MYE Å VELGE I: Sykkelbutikkene selger mange løskomponenter. Foto: Bikster.no Vis mer

Priser fra butikk

Mange butikker selger sykkelkomponenter «i løs vekt». Vi har brukt priser på framgir, bakgir, kranksett og kassett fra Shimano for å illustere hvor de ulike gir/bremsegruppene ligger. Prisene har vi hentet fra Prisjakt.no, XXL, Oslo Sportslager, Bikeshop.no, Bikester.no og Sykkelkomponenter.no. For oversiktens skyld har vi slått sammen prisene til én totalpris for et sett som inkluderer alt utstyr til gir og bremser.

De rimeligste typene selges som regel ikke løst i sett. Her har vi beregnet totalen ut fra prisen på enkeltkomponenter. Vi har gått ut fra veiledende norsk pris, og har sett bort fra enkelttilbud og kinesiske nettbutikker.

Det er likevel viktig å huske at sykkelprodusentene uansett får delene langt billigere enn vanlige forbrukere.

Siden Shimano er merket du som oftest kommer borti ved kjøp av sykler i vanlige prisklasser, har vi brukt utstyr fra denne produsenten som eksempler.

Tourney

Foto: Shimano Vis mer

Dette er Shimanos aller billigste girtype, med tre gir foran og 6 eller 7 gir bak.

Det finnes to typer: TX og den noe rimeligere TZ. Vi har sett sykler helt ned i 1.500 kroner med Tourney-gir, mens om oftes selges de for mellom 2.000 og 3.000 kroner.

Shimano har sluttet å lage bremser i Tourney-serien. Felgbremser eller rimelige, mekaniske skivebremser fra andre produsenter er gjerne det som velges i denne prisklassen.

Cirkapris for girsett med mekaniske skivebremser: 1.100 kroner.

Altus

Foto: Shimano Vis mer

Koster omtrent det samme lillebror Tourney, på torss av at vi her har økt med ett gir bak til 8/9. Altus-gir finner du helst på sykler i «øvre underklasse», mellom og 3.000 og 5.000 kroner.

Slike sykler er som oftest utstyrt med mekaniske skivebremser, der brems og gir sitter på samme hendel.

Det finnes også et tilhørende sett med hydrauliske skivebremser.

Disse vil sammen med giret koste cirka 1.600 kroner.

Acera

Foto: Shimano Vis mer

Acera-serien med tre gir foran og åtte eller ni bak fikk en kraftig oppdatering i 2015 og regnes nå som Shimanos billigste «ordentlige» gruppesett med tilhørende hydrauliske skivebremser.

Serien er ingen utpreget lettvekter, men slitestyrken ekstremt høy. Slik set passer den for hverdagsssyklisten som ønsker færrest mulige timer i sykkelboden med olje på hendene.

Acera blir regnet som et fornuftig valg til sykler i 6.000-7.000 kronersklassen.

Omtrentlig pris for gir/bremsesett: 2.000 kroner

Alivio

Foto: Shimano Vis mer

Her er vi oppe i en klasse som blir respektert i sykkelmiljøene.

Alivio blir regnet som selve arbeidshesten blant girene, og brukes ofte på tur- og bysykler på grunn av svært god slitestyrke.

Mange rimelige sykler kan skilte med Alvio-navnet, men da er det ofte snakk om bare én komponent.

De «ekte» Alivio-syklene (altså de med fullstendige gir-gruppesett) begynner ved 7.000-8.000 kroner.

Omtrentlig pris for fullstendig sett: 2.500 kroner

Deore

Foto: Shimano Vis mer

«Standard» Deore uten de gjeve bokstavene SLX, XT eller XTR er inngangsporten til Shimanos toppserie.

Her finnes det flere varianter, men bakgiret med betegnelsen RD-M591 koster rundt 400 kroner.

Her får du svært mye for for pengene. Det er nemlig slik at «fattigmanns-Deore» nyter godt av utviklingen av de dyrere Deore-variantene.

Sykler med Deore-utstyr pleier å koste mellom 10.000 og 15.000 kroner.

Omtrentlig pris for girsett: 3.300 kroner

SLX

Foto: Shimano Vis mer

Mange som har syklet en stund vil huske de legendariske LX-girene og bremsene som kombinerte slitstyrke med «fløte». SLX er etterfølgeren.

Gruppesettet fikk en overhaling senest i fjor, og regnes nå som et svært godt kjøp for de som legger vekt på nærmest sømløs overgang mellom girtrinnene. Spesielt fordi prisen er den samme som på Deore og kvaliteten et hakk høyere.

Men ferdig monterte sykler med SLX-utstyr er ikke billige. De ligger ofte godt over 20.000, og flere nærmer seg 30.000-punktet. Den billigste vi har sett koster 15.000, men da snakker vi igjen om én enkeltkomponent som er satt inn som lokkemat.

Omtrentlig pris for gir/bremsesett: 5.000 kroner

Deore XT

Foto: Shimano Vis mer

Mange mener at XT er et mye bedre kjøp enn toppmodellen XTR. Her er det vekta som først og fremst gjør utslaget.

Forskjellen på et fullstendig sett XT og XTR (med bremser og alt tilbehør) er hele 230 gram. Prisforskjellen er også voksen.

Mens du må betale nesten 12.000 for et sett av XTR-typen, kommer du unna med under det halve for XT-varianten.

Stikkord er silkemyk, presis overgang mellom tannhjulene - vel å merke dersom giret er riktig justert.

Gruppepris med bremseutstyr: 6.500 kroner

Deore XTR

Foto: Shimano Vis mer

Toppen av pyramiden for Shimano-utstyr til terreng og hybrid. Dette er bremser og gir for den virkelige entusiasten som mener at hvert gram teller.

Mange - og blant dem er også ihuga selgere - vil mene at dette ikke er noe du tenger, og at du får mange av de samme egenskapene i lillebrødrene XT og SLX.

Likevel er det jo alltid noen som ikke nøyer seg med noe dårligere enn det beste. Og XTR er altså for dem.

Omtrentlig pris for komplett sett: 14.000 kroner.

LES OGSÅ:
Sykkelferie i London for 21 kroner dagen
Hold sykkeltyven borte med vond lukt
Elsykkel? Dette bør du huske før du kjøper