<strong>SYKKELINTERESSERT:</strong> Morten Karlsen og alle syklene han <em>eier</em>.   Foto: LARS ROKSETH
SYKKELINTERESSERT: Morten Karlsen og alle syklene han eier. Foto: LARS ROKSETHVis mer

Sykkel til under 5000 kroner?

Ekspertrådene som vil hjelpe deg fra å gjøre et bomkjøp.

– Jeg anbefaler at du kjøper sykkel i en sportsbutikk eller sykkelbutikk der de har peiling på sykkel og der de dessuten har et visst utvalg. Har de ikke sykkelverksted bør du gå et annet sted, er den klare oppfordringen fra NRK-journalist og Syklistenes landsforenings egen tester, Morten Karlsen.

Karlsen sier at butikken skal hjelpe deg til å ikke bare å velge riktig sykkel, men også riktig størrelse på sykkelen – og så tilpasse den med ekstrautstyret du trenger.

Hva skal du bruke den til?

Karlsen sier at man skal tenke nøye over formålet med den nye sykkelen. Skal du bare bruke den på asfalt, trenger du ikke dempegaffel eller brede eller tunge knastedekk, men det kan være at du trenger skjermer, bagasjebærer, støtte og barnesete.

Les: Gode tips før sykkelkjøpet

Hva med ramme, bremser og vekt?

Hvor viktig er det å kikke etter vekt, samt hva slags ramme og bremser sykkelen har?

– Til priser på under 5000 kroner vil man gjerne få en aluminiumsykkel, så rammematerialet er ikke så mye å lure på. Like viktig som girsystem, er bremsene.

Her sier Karlsen at skivebremser gir bedre bremseeffekt og vanligvis mindre vedlikeholdsbehov, bare at man må huske å få skiftet klosser før de er helt utslitte, ellers kan man ødelegge bremsene.

Ikke overraskende er også vekt viktig:

En lett sykkel er mye mer inspirerende å sykle på enn en tung. Husk at alt utstyr du setter på sykkelen gjør den tyngre, så vurder nøye hva du trenger.

Les også: Ikke sykle deg inn i merkefella

Noen sykler under 5000 kroner:

G-Max har landeveissykkelen Diamant Pinnacle R6 til 4999 kroner. Vekt er 9,5 kilo. Sykkeleksptert Morten Karlsen ville ikke kjøpt en racingsykkel i denne prisklassen. Foto: PRODUSENT
XXL har hybriden Merida Crossway Woodland Gent til 3499 kroner. Vekt er 12,4 kilo. Foto: PRODUSENT
XXL selger terrengsykkelen Scott Navajo 930 13 til 5000 kroner. Vekt er 13,8 kilo. Foto: PRODUSENT
Oslo Sportslager har hybdriden Speeder T1-MD fra Gent til 4999,-. Den veier 11,45 kilo. Foto: PRODUSENT
Sport1 selger terrengsykkelen Xeed XC 3 Sport til 4999 kroner. Vekt er 13,55 kilo. Foto: PRODUSENT


Men dette er ikke viktig

– Jeg anbefaler folk å ikke se så mye på førpris. Det er svært vanskelig for en kunde å vite om førprisen er reell. Katalogpriser er heller ikke nødvendigvis til å stole på fordi man ikke vet om syklene noen gang er solgt til prisen i katalogen.

Karlsen sier det er bedre å se på hva du får for pengene slik syklene står i butikken uavhengig av eventuell førpris.

Klar for to hjul? Slik gjør du sykkelen klar

Og dette skal du unngå

– Jeg ville vært skeptisk til racersykler under 5000 kroner. Man får gjerne svært stor fart på en racer og da er det fint om hjul og bremser fungerer som de skal.

Og når det gjelder hvor lavt ned du kan gå i pris , har også Karlsen noen klare kjøreregler:

– Skal du ha en sykkel som du skal bruke svært mye, er kanskje 4000 kroner for lite. Skal du ha en sykkel til å sykle til nærbutikken litt på sommeren kan kanskje en sykkel til 2500 kroner være grei nok. Men da begynner vi å nærme oss en absolutt nedre grense for hva jeg vil anbefale.

For som den drevne sykkelentusiasten poengterer:

UTSTYR: Tenk nøøye gjennom hvilket ekstrautstyr du har behov for, sier sykkelekspert Morten Karlsen. Foto: JANN ARVE SINKABERG Vis mer


Kjøper man en svært billig sykkel kan man ikke regne med å få lyst til å sykle mer. Om man legger litt mer penger i sykkelen får man gjerne en sykkel som gjør at man får lyst til å sykle mer.

Les også: Hvordan få flere til å sykle hele året

Tenk også på hva slags dekk du trenger

Olav Berve er sykkelmekaniker med over 26 års erfaring med å reparere, skru og å bygge om sykler hos Felgen sykkelverksted. Han sier dekk er viktig å tenke over, spesielt i forhold til hvor du skal bruke sykkelen og hvordan du skal bruke den.

– Skal du bruke den til lange distanser, så triller du du bedre på tynne og harde dekk. Men skal du opp og ned fortauskanter og kjøre fort på dårlig asfalt, eventuelt ha barnesete på sykkelen, trenger du feite dekk.

Les også: Kan disse syklene erstatte småkjøringen?

Mange sjekker ikke dette

HUSK DETTE: Mangeårig sykkelmekaniker Olav Berve sier det er viktig å velge riktig dekktype til ditt bruk og undersøke sittestillingen før du velger sykkel. Foto: THOMAS STRZELECKI Vis mer


Berve understreker viktigheten av det mange kanskje glemmer når de skal kjøpe ny sykkel: Riktig sittestilling.

Det er dessuten enkelt å finne en sykkel med riktig sittestilling.

– Mitt enkle råd er å sette deg på sykkelen i et halvt minuttt, løfte blikket, se på veggen foran deg og se deg rundt. Hvis du kjenner at det strammer i nakken, eller at du løser opp grepet i handen og liksom rygger litt bakover, må du be om å få styret nærmere og høyere.

Hvis selgeren sier at det ikke går, tar han feil, ifølge Berve. Sykkelmekanikeren hevder styret kan flyttes på alle sykler, og sier at om man ikke får justert sykkelen for å sitte bedre bør man heller se på en annen sykkel – eller gå til en annen butikk.

Les mer om: sykkel og sykkeltilbehør