<b>ALTERNATIV TIL BIL:</b> E-Green P2 Hybr D får deg raskt fram med minimal innsats. Foto: TORE NESET
ALTERNATIV TIL BIL: E-Green P2 Hybr D får deg raskt fram med minimal innsats. Foto: TORE NESETVis mer

Sykkel for deg som ikke vil slite

Folkelig priset, duger den?

Selv om elsyklene foreløpig ikke utgjør mer enn et par prosent av det samlede sykkelsalget i Norge, er det helt klart et produkt som øker.

Det ser vi ikke minst i butikkene, der det nå er et langt større utvalg av slike sykler enn tilfellet var for kort tid siden.

Ikke for treningsnarkomane

Elsykkel er ikke for sykkel- og treningsentusiasten som finner daglig glede i å trimme seg svett.

Den er derimot ypperlig om du ønsker deg et alternativ til bilen som får deg fram på en rask og miljøvennlig måte uten noen særlig fysisk innsats.

Elsykkel i luksusklassen: TEST: BMW Cruise

Har du lyst på el-sykkel? (Avsluttet)
Ja, men de må bli billigere først(50%) 1437
Ja, det virker som et godt transportalternativ(41%) 1180
Nei, foretrekker vanlig sykkel(6%) 185
Sykler ikke, og el-sykkelen vil ikke endre på det(2%) 57
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Det er også stor spredning kvalitets- og prismessig. Du kan få enkle sykler fra Clas Ohlson og Biltema til 7-8.000 kroner. I den andre enden finnes det elsykler for entusiasten som nærmer seg 40.000.

Test av to billigsykler: OFF COURSE fra Clas Ohlson og Biltema Yosemite 28" Pedelec Gent

«Norsk» er egentlig dansk

Merket E-Green er «norsk» i den forstand at syklene er utviklet av Stians Sport. Motor og batteri er fra danske Promovec.

Modellen vi ser på her, E-Green P2 Hybr Lady-D ligger i midtsjiktet. Som kortvokst mann ble vi anbefalt dame/unisexmodellen, og importøren lover at modellen neste år vil bli omdøpt til «Tour».

MOTOR: Motoren er montert på bakhjul. Siden batteriet er montert under bagasjebrettet, blir sykkelen ganske tung i denne enden. Foto: TORE NESET Vis mer

I likhet med de andre syklene i P-serien har denne bakhjulsmontert motor. I den dyrere B-serien finner vi derimot sykler med krankbasert motor. Blant annet B1, som vi testet i fjor vår.

Denne sykkelen er uansett godt egnet til de personer av begge kjønn som er korte i beina og ikke liker å skritte over en høy stang.

I tillegg finnes damemodellen Classic-D og herremodellen Gent-D.

Selvbygg: Slik lager du elsykkel av en vanlig sykkel

«Folkemodell» til 19.498

Prisene er identiske for samtlige utgaver: 19.498 kroner med batteri på 6,6Ah (amperetimer). Vil man ha lenger rekkevidde, kan sykkelen leveres med et 8,8Ah-batteri til 20.498 eller et 13,6Ah-batteri som gjør at den samlet vil koste 23.498.

BATTERI: Strømkilden er plassert under bagasjebrettet. Foto: TORE NESET Vis mer

Forskjellen ligger altså i antallet kilometer du kan kjøre, ikke i selve motorkraften.

En god guide til de ulike batteritypene finner du på Forbrukerrådet.no.

Vær oppmerksom på at prisen som er oppgitt fra Prisjakt nederst i artikkelen gjelder 2014-modellen. Årets utgave er altså 4.499 kroner dyrere, uten at vi kan se at den er vesentlig forskjellig. Prisen på 19.498 er bare veiledende, og fjorårsmodeller selges jo som oftest rimeligere.

Vesentlig tøffere: TEST: EcoRide Summit Hydraulic

Egeninnsats og terreng avgjør

Det er vanskelig å si noe eksakt om antallet kilometer du kan sykle med de ulike batteriene, fordi dette er avhengig av terreng, egeninnsats på pedalene og værtypen. Batteriene blir mindre effektive i kaldt vær. De mister også gradvis effekt med alderen, helt til den tiden kommer at de må byttes ut - typisk etter 500-1.000 oppladinger.

LITT SLIT: Batteriet glir ikke så lett som vi kanskje kunne ønsket. På den annen side faller det ikke ut når det er låst opp. Foto: TORE NESET Vis mer

Normalprisen på et nytt batteri er cirka 5.000 kroner. Men det finnes batterier helt ned i 2.600 kroner (kapasitet og rekkevidde ikke oppgitt).

Om du har behov for å sykle langt uten opplading, finnes det batterier helt opp til 36Ah til rundt 7.000.

Batteriet som fulgte med modellen vi lånte var av den mellomste typen, altså 8,8Ah (oppgitt il 9 Ah på batterikassa). I kupert Oslo-terreng begynte måleren på styret å gå nedover etter 20 kilometer, men det var fortsatt kapasitet igjen.

Batteriet tok ikke kvelden før vi hadde kjørt nok en tur-retur jobb, som i vårt tilfelle er 6,2 kilometer, så vi vil tro at den minste typen er mer enn tilstrekkelig for jobbpendling i byen.

Den første: EcoRide AvenueCity kom til Norge i 2011. Les hva vi syntes.

Vanlig syklist slo oss

Selv har vi null erfaring med elsykler fra før, så testen må leses som en rapport fra en komplett nybegynner. Derimot har vi syklet rundt i Oslo på ulike typer tråsykler i 35 år, så en viss sykkelerfaring kan vi skilte med.

I videoen under ser du likevel hvordan vi sneier fortauskanten, åpenbart ute av kontroll med sykkelen. Dette kommer av vekten, som det tar tid å venne seg for en som er vant til sykler som er gir langt lettere respons når du beveger styre og kropp.

Legg også merke til hvordan vi ikke klarer å ta igjen damen på en tradisjonell tråsykkel i bakken. Vi kan jo ikke utelukke at damen er langt sprekere (hun er i hvert fall yngre) enn testjournalisten, men det føltes i hvert fall som om elmotoren hindret oss mer enn den hjalp oss.

Elsykkel som går i 70 km/t: TEST: Greyborg El-sykkel

Sparer du tid?

DISPLAY: Her vises hvor mye som er igjen på batteriet. Du kan også regulere dra-kraften på motoren, samt skur den av og på. Foto: TORE NESET Vis mer

Selv bruker vi gjennomsnittlig 24 minutter til jobb og 30 minutter hjem igjen i oppoverbakke. Med elsykkelen brukte vi kortere tid oppover enn nedover - nøyaktig 20 minutter ned og 18 minutter hjem.

Nå skal det sies at vi var heldigere med grønne lys og trafikk på hjemveien enn til jobben, og at vi oppover bakkene ga det vi hadde av leggmuskulatur.

Helt fri for svette var vi nok ikke da vi endelig satt i sofaen, for det var ikke rare hjelpen vi fikk i de aller bratteste bakkene da vi forgjeves prøvde å vise våre medsyklister hvem som var (eller retter sagt burde vært) sjef.

For noe må du jo bidra med selv. Elmotoren fungerer bare om du tråkker.

Du kan heller ikke regne med å bli noen racer. I henhold til EU-reglene stopper motoren når du når 25 kilometer i timen. Vil du kjøre fortere enn dette, må du sørge for det selv, eller la tyngdekraften fikse det. Og det skal det som sagt en bedre sykkel til enn E-Green P2 for å takle.

Det er likevel ikke tvil at du sparer tid i forhold til tradisjonell sykkel dersom du ikke tilhører Birken-gjengen.

Trenger knapt å gire

Giret er et Shimano Alivio 8 RD-M410-L. Det vil si at du bare har gir på bakhjulet, og at dette har åtte trinn.

GIR: Sykkelen har bakhjulsgir i åtte trinn. Foto: TORE NESET Vis mer

Bortsett fra i de aller bratteste oppoverbakkene går det stort sett fint med det tyngste giret. Ved oppstart i motbakke det best å ha giret ned på forhånd, slik tilfellet er med en tradisjonell tråsykkel.

Bremsene er styremonterte, hydrauliske skivebremser. Effekten er god, om enn litt mindre jevn enn vi har opplevd med dyrere saker.

Setet har god sittekomfort. Om du ikke har syklet på en stund, vil vi likevel anbefale et mykt setetrekk for å unngå å bli øm i akterspeilet.

Veier mye mer enn vanlig sykkel

Mens en normal tursykkel eller offroad gjerne veier 12-13 kilo og de gjeveste racersyklene bare 7, må du her dra på hele 19,5 kilo inklusive et batteri som alene veier 2,5 kilo.

Dette merkes godt, spesielt når du skal løfte sykkelen over en fortauskant og parkere den. Siden både batteri og motor befinner seg bak, blir sykkelen baktung.

Dette føles litt ukomfortabelt. I noen av de bratteste bakkene var vi farlig nær ved å steile, og vi ville nok i så måte ha foretrukket en løsning med motor i forhjulsnavet.

Moped og sprek tråsykkel for samme sum

For 20.000 kroner får du en svært lett og godt utstyrt tradisjonell tråsykkel, som for mange kanskje vil være både mer praktisk og morsommere å bruke enn en elsykkel.

SAMME PRIS: Honda Vision-50 koster 19.000 kroner i Norge. Altså litt under det elsykkelen vi tester her koster. Foto: HONDA Vis mer

Men elsykkelen har tydeligvis funnet sitt marked, og det er sikkert mange som kvier seg for å sykle som med denne lettere kan komme seg ut. Til jobbpendling er den kjempefin, så lenge vi ikke snakker om altfor lange distanser. For det er fortsatt en sykkel, og ingen moped.

Du kan jo for øvrig få en ny, fin moped eller en brukt, lett motorsykkel for 16.000, altså vesentlig mindre enn det E-Green P2 koster.

Men så er jo ikke elsykkelen laget verken for MC- eller sykkelentusiaster.

Miljøvennlig og sertifikatfri

Elsykkelen har likevel klare fordeler. Den er miljøvennlig, lett å parkere og krever ingen form for sertifikat eller opplæring.

Bor du for eksempel i Oslo, koster et månedskort for kollektivnettet 680 kroner. Da sparer man jo inn en slik sykkel på under tre år, om du sykler om vinteren også og investerer i piggdekk.

Piggdekk for sykkel: Dyrest er ikke best

Men hva om vi legger enda mer penger i den? Vi har også bestilt en dyrere modell for test. Det skal bli spennende å se hvor mye bedre opplevelsen blir.