FALSK MELDING: Disse SMS-ene mottok fler forbrukere søndag. Det er svindlere som står bak. Foto: Finn.no.
FALSK MELDING: Disse SMS-ene mottok fler forbrukere søndag. Det er svindlere som står bak. Foto: Finn.no.Vis mer

SMS-svindel på Finn.no

Svindlere ba om kreditt­informasjon fra Finn.no-brukere

Markedsnettstedet advarte mot storstilt SMS-svindel. Hvem som helst kan motta svindlernes henvendelser, ifølge Finn.no.

Søndag rundt klokka 16.00 tok flere forbrukere kontakt med Finn.no om at en falsk SMS var i omløp. Kort tid etter kom en advarsel opp på markedsplassens nettside.

Svindel-SMS-en skal ha opplyst mottakeren om at vedkommendes kredittkort var overladet med 499 kroner, og sendt mottakeren videre via en link til en nettside som ba om kredittkortinformasjon.

Mandag er advarselen tatt bort fra finn.no, men finnes ennå på deres hjelpesider.

ADVARSELEN: Søndag var denne advarselen å se på Finn.no. Mandag er den kun tilgjengelig på hjelpsidene til markedsplassen. Foto: Berit Njarga. Vis mer

- Vi fjernet advarselen på våre sider da vi antar faren for at noen av våre brukere trykker på linken er størst kort tid etter at man mottar SMS-en, sier sikkerhetsansvarlig Geir Petter Gjefsen i Finn.no.

Markedsnettstedet har ikke fått bekreftelse på at landingssiden er tatt ned, men det regner med at dette vil skje snarlig.

Kan ramme alle

Det var ikke kun kjøpere og selgere på Finn.no som mottok svindlernes SMS. Den kom også til folk uten forbindelse til markedsnettstedet.

Svindlere sender av og til ut slike SMS-er, da det er stor sannsynlighet for at de treffer en Finn.no-bruker.

- Vi pleier ikke å sende ut lignende SMS-er. Er du ikke i en handel på vår nettside, bør du derfor være skeptisk, sier Gjefsen.

Ved å logge inn på Finn.no på vanlig måte, kan du sjekke om opplysningene i SMS-en stemmer.

Forbrukerrådet er enig i Gjefsens anbefaling om å sjekke nettsiden til tjenesteleverandøren som står oppført som avsender, når du mottar e-post eller SMS du er mistenksom på.

- Når vi mottar beskjed om at svindel-SMS er i omløp, gjør vi en rekke tiltak. Først prøver vi å legge ut en advarsel på finn.no så fort som mulig. Deretter gjør vi det vi kan for å få ned landingssiden, sier Gjefsen.

Finn.no samarbeider også med teleselskapene om å stoppe svindlerne.

Ikke første gang

I september i fjor ble markedsnettstedet rammet av en annen SMS-svindel.

Geir Petter Gjefsen, sikkerhetsansvarlig i Finn.no. Foto: Caroline Roka. Vis mer

Den gang mottok folk en tekstmelding om at deres finn-annonse var rapportert som svindel, og deretter bedt om å følge en lenke til en nettside hvor de måtte oppgi brukernavn og passord.

- Svindlere sender ut slike meldinger helt vilkårlig, så sjansen er stor for at de treffer en person som er tilknyttet Finn.no, sier Gjefsen.

Forbrukerrådet er kjent med at det ved jevne mellomrom dukker opp tilfeller av SMS-svindel der forbrukeren er utsatt.

- Vi anbefaler vanligvis at forbrukeren skal benytte seg av kredittkort når de handler på nett. Hvis du blir utsatt for svindel, må du klage til banken din, sier Pia Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Det er likevel viktig å være bevisst på hvem man deler kredittkortinformasjonen med, ifølge Høst. Selv om SMSen kommer fra aktører forbrukeren har tillit til, må man likevel være obs.