Håkon Gleditsch på operataket med to fixed gear sykler. Foto: Privat
Håkon Gleditsch på operataket med to fixed gear sykler. Foto: PrivatVis mer

Stilrent transportmiddle med kun ett gir

Fixed gear bikes er den nye bytrenden, men den er slettes ikke for alle og enhver. Av: Karima Elisabeth Magnussen

Fixie kommer fra ordet ”fixed gear bike” som er betegnelsen på en sykkel med ett gir. Sykkeltypen har nå blitt stadig mer synlig i mange av Norges bygater.

– De fleste vi selger veier cirka 9,5-10 kilo og koster 4.000-5.000 kroner. De kan lages helt ned på syv kilo, men da vil de bli dyrere, forteller daglig leder i Birk Sport, Martin Norgård Vermundsberget, til DinSide.

Les også: Er det greit at sykkelyset blinker?

Vedlikeholdsfri

Sykkelen har ekstremt tynne hjul og egner seg best på flate strekker med godt underlag som asfalt og grus på normalt korte distanser.

Martin Norgård Vermundsberget utenfor Birk Sport i Sandvika. Foto: Karima E. Magnussen Vis mer


– Når du skal ha en sykkel på service så er det vanlig å justere bremser og gir. Når du verken har bremser eller gir blir den nesten vedlikeholdsfri. Fordelen med en fixie er at sykkelen er veldig enkel og du kan gjøre den mer personlig. Bytte til et annet styre eller sette på bestefars gamle sete. I tillegg varer den veldig lenge. 10 år er ikke noe problem, sier Vermundsberget.

Spar hundrelapper på å få sykkelen vårklar

SE Lager Black, en av nyhetene hos Birk Sport. Foto: Produsenten Vis mer


Ikke for folk flest

Selv om det er lite negativt ved sykkelen, duger den ikke for folk flest. Normalt er det trendy og urbane menn opp til 35-årsalderen som bruker den som en bysykkel.

– Ulempen med en fixie er at det kun er ett gir. Det er derfor begrenset på hvor du kan bruke sykkelen og hvor lenge. Skal du sykle i mye oppoverbakker er det en utfordring. Den egner seg heller ikke i skogen. Samtidig vil en fixie normalt ikke ha bremser, og du må derfor bruke en spesiell teknikk.

For å bremse med en fixie må man lene seg fremover for å redusere trykket på bakhjulet. Deretter må du å gi full stopp med foten mot pedalen slik at du skrenser.


Vi minner om at det er påbudt med bremser for å sykle på offentlig vei i Norge. Du kan lese mer om hva som kreves for at sykkelen skal være lovlig, i faktaboksen til høyre.

– De som vil ha en fixie vil ikke ha en mainstream sykkel som alle andre har. De vil ha en med redusert antall på markedet. Derfor er det mange som bygger om en gammel racer til en fixie med et personlig preg, forteller Vermundsberget til DinSide.

Ja, det er lov å sykle i kollektivfeltet

Gjør det selv

Håkon Gleditsch fra sykkelklubben ERNST, som holder til på Briskeby i Oslo, har bygd sin egen fixie. Her er hans oppskrift.

  1. Skru av alt av overflødige komponenter på sykkelen som du ikke kommer til å trenge. Alt av gir kan skrus rett av.
  2. Valg av ramme er viktig. Noen rammer egner seg bedre enn andre. Det vanligste er å bygge om noen gamle racere til fixed, men det er viktig at rammen man bruker har horisontale dropouts. Man må ha muligheten til å stramme kjedet ved å flytte akslingen til bakhjulet lenger bak eller forover.
  3. Du trenger et nytt bakhjul med fastnav, altså et hjul der tannhjulet bak sitter helt fast og ikke lar deg trille uten å tråkke.

  4. På kranken (der man tråkker) trenger man kun ett tannhjul i stedet for to eller tre slik det ofte er på vanlige sykler.
  5. I prinsippet trenger man kun å skru av tannhjulene foran slik at man kun har et tannhjul. Man bør tenke litt på utvekslingen, det er viktig at tannhjulet foran ikke er for stort eller for lite. Størrelsen på chainringen (tannhjulet) foran er derfor viktig for å bestemme utvekslingen på sykkelen.
  6. Chainline er også viktig. Kjedet bør være rettest mulig fra tannhjulet bak og frem til tannhjulet på kranken.

Hvis du trenger litt ekstra hjelp så kan denne nettsiden være til nytte.

Usikker på hvilke verktøy du trenger? Ta en titt her.

Sjekk også denne geniale sykkellykten