<B>RÅSKINN:</B> Det er ikke mulig å se så mye av teknologien i denne sykkelen med det blotte øyet, men det er fordi den ikke <I>skal</I> sees. Foto: Factor Bikes
RÅSKINN: Det er ikke mulig å se så mye av teknologien i denne sykkelen med det blotte øyet, men det er fordi den ikke skal sees. Foto: Factor BikesVis mer

Stappfull av teknologi

Ifølge produsenten er dette verdens mest avanserte landeveissykkel. Og garantert en av de dyreste.

Debatten har har rast i diverse medier de siste ukene - også her på DinSide - om bilisters forhold til syklistene og syklistenes forhold til bilistene. Hvis sistnevnte hadde fordommer mot syklistene fra før, blir de sannsynligvis ikke kvitt dem etter å ha lest om denne landeveissykkelen til rundt 92.000 kroner.

Til gjengjeld skal det være den mest avanserte sykkelen som har laget, i hvert fall ifølge produsenten - Factor Bikes.

De har tidligere vakt oppsikt med sin såkalte Aston Martin-sykkel, et glis som ble laget i beskjedne 77 eksemplar, men der fortjenesten sannsynligvis uansett ble grei, ettersom prislappen lå på 39.000 dollar (cirka 240.000 kroner).

Les også: Fortsatt like moro med elsykkel!

Teknologi over alt

Denne modellen kaller de Vis Vires, og den har såpass mye teknologi om bord at den nesten kan kalles en datamaskin på farten. En stor del av sykkelen består av såkalt ANT+-teknologi, et måle- og registreringssystem som har blitt populært i treningsverdenen. Det brukes i alt fra pulsmålere til sykkelcomputere, og altså nå i komplette landeveissykler.

Trådløse ANT+-sensorer er montert diverse steder over hele sykkelen, slik at ramma og faktisk også kranken blir en gigantisk diagnosemaskin. Dataene fra sensorene sendes videre til en Garmin sykkelcomputer, som er bygget inn i styret. Den holder orden på puls, tråkkefrekvens, sykkelhastighet, energibruk og så videre. Det er også mulig å hente data fra eventuelle andre ANT+-sensorer, som for eksempel et pulsbelte festet rundt magen.

Les også: Denne stanga har du ikke sett maken til

Vis Vires leveres i to utgaver - Ultegra Di2 og Dura-Ace Di2. Førstnevnte har blant annet et elektronisk girsystem fra Shimano, og begynner på rundt 74.000 kroner. Den mest avanserte modellen begynner, som vi allerede har nevnt, på 92.000 kroner. Her får du blant annet med en mer avansert Garmin sykkelcomputer. Begge disse modellene inkluderer også den spesielle Factor Power Cranks-kranken, som først og fremst utmerker seg med å ha innebygde sensorer som måler ytelsen til høyre og venstre fot hver for seg.

RÅSKINN: Det er ikke mulig å se så mye av teknologien i denne sykkelen med det blotte øyet, men det er fordi den ikke skal sees. Foto: Factor Bikes

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Heftige kilopriser

Dermed er det for eksempel mulig å se om én fot brukes mer enn den andre, et must for den datasyke syklisten. Factor Power Cranks vil også bli solgt separat for en ukjent pris, og skal være kompatibel med de fleste andre landeveissykler.

Ønsker du ikke denne kranken kan du kjøpe den rimeligste utgaven av sykkelen med Ultegra-krank. Den koster rundt 55.100 kroner.

Som forventet er vekten svært beskjeden på de to øverste modellene, selv om den ikke er oppsiktsvekkende lav. Budsjettutgaven veier 7,39 kilo, mens toppmodellen er målt til 6,89 kilo.

Du finner ingen ledninger på utsiden av denne sykkelen, og selv bremsevaierne ser ut til å være mer eller mindre usynlige. I tillegg er bakbremsen montert svært lavt, angivelig for å redusere luftmotstanden. Galskap? Tja, det er muligens i grenseland.

Les også: Er det stilrenheten du etterspør, bør du heller sjekke disse syklene