<strong>HEFTIG: </strong>Tannhjulet til Tom Donhous sykkel har 104 tagger, omtrent det dobbelte av hva som er vanlig.  Foto: Donhoubicycles.com
HEFTIG: Tannhjulet til Tom Donhous sykkel har 104 tagger, omtrent det dobbelte av hva som er vanlig. Foto: Donhoubicycles.comVis mer

Speed-monstre

Disse syklene er kun bygget for fart. Ekstrem fart.

Hvis du synes 50 km/t nedover en grusvei inni skogen er intenst, kan jo verdensrekorden i hastighet på sykkel sette det i et litt annet perspektiv. Den er på ekstreme 268,831 km/t og ble satt av den nederlandske proffsyklisten Fred Rompelberg i en alder av 49 (!) år i 1995. Rekorden ble satt ved Bonneville-saltslettene i USA på en spesialkonstruert sykkel som lå i dragsuget bak en dragster.

Hvor viktig er dragsuget?

Hvor avgjørende er så dragsuget for utfallet? Verdensrekorden uten noen form for hjelp fra et dragsug, er på 133 km/t, nesten halvparten av Rompelbergs rekord.

Les: En god sykkel behøver ikke koste en månedslønn

Men 268 km/t høres jo helt usannsynlig ut, ikke sant? Vel, her kan du se rekorden bli satt. En rekord som fortsatt står den dag i dag.

104 tagger

VERDENSREKORDHOLDEREN: Fred Rompelberg poserer med sin spesialbygde sykkel ved saltslettene i Utah. Foto: Fredrompelberg.com Vis mer


Den engelske rammebyggeren Tom Donhou hadde ingen planer om å slå denne verdensrekorden i sin ombygde «100mph bike», en mer tradisjonell sykkel med diamant-ramme som likevel skiller seg ut.

Dette er en såkalt fixed-gear-sykkel, eller «fixie», som betyr at pedalene roterer med hjulet og at den kun har ett gir. I tillegg har Donhous sykkel et nedsenket 17-tommers tannhjul med 104 tagger, omtrent det dobbelte av normalen, mens styret også er nedsenket for å øke stabiliteten.

Dyr sykkel? Lås sykkelen inne

Dragsug-hjelp

Tidligere i vår testet han den på en nedlagt flystripe i England bak Donhous ombygde, gamle bil, som en medhjelper kjørte. De kom opp i en hastighet på 128 km/t, og selv om dette er langt fra verdensrekorden til Rompelberg, er det å få sykkelen opp i et tresifret antall km/t, imponerende i seg selv.

Tom Donhou klarte dessuten å komme opp i 164 km/t innendørs, som man heller ikke skal kimse av. Dessuten er Donhous sykkel mye mer «normal» enn Rompelbergs spesialkonstruerte beist.

Her kan du se kort dokumentar om «100mph bike»:


Test: Er dette den komplette sykkelcomputer?

F1-sykkelen

Ingen av disse syklene finnes for salg. Det kan derimot samarbeidet mellom Formel 1s McLaren og den amerikanske sykkelprodusenten Specialized snart skryte av. Specialized S-Works x McLaren Venge Bike heter beistet som vil ligge langt oppe i det øvre prissjiktet når den kommer for salg. Men så får du også en svært spesiell sykkel.

FARTSMONSTER: Samarbeidet mellom McLaren og Specialized handler om lite vekt og mest mulig fart. Foto: Venge.specialized.com Vis mer


Ekstremt lett

De komplette tech-specs kan du lese her, og vi kan jo trekke frem rammen i karbonfiber med sin vekt på 950 gram. Konstruksjonen av sykkelen og materialene som er brukt er inspirert av hvordan F1-biler bygges, og alt handler minst mulig vekt og mest mulig fart. Det bygges bare 500 eksemplarer av denne modellen, så du må søke opp hvilke norske sportsbutikker som fører Specialized, og høre om de kan ta inn en modell for deg.

Det blir neppe billig.

Alt om sykkel fra DinSide