<strong>FLERE SÅNNE? </strong>Dette skiltet er fra Svalbard, og kan bli et vanligere syn på fastlandet.  Foto: PantherMedia / Tyler Olson
FLERE SÅNNE? Dette skiltet er fra Svalbard, og kan bli et vanligere syn på fastlandet. Foto: PantherMedia / Tyler OlsonVis mer

Snøscooterkrigen

Nå åpnes det for fornøyelseskjøring i 40 kommuner. «En alvorlig trussel mot det tradisjonelle norske friluftslivet,» sier motstanderne. «Bare tull», sier tilhengerne.

Dette er hva konflikten dreier seg om: Miljøverndepartementet har foreslått en prøveordning hvor 40 kommuner kan ha snøscooterløyper for fornøyelseskjøring i inntil fire år. 100 kommuner har søkt, men den rødgrønne regjeringen kom til et kompromiss på 40 stykker.

Endring etter valget?

Friluftsorganisasjonene Friluftslivets Fellesorganisasjon (=FRIFO) og Den Norske Turistforening er sterkt i mot denne ordningen. Snøscooterklubbenes Fellesråd er ikke bare for, de ønsker en generell åpning for snøscooterløyper med kommunalt selvstyre. Og sistnevnte har nå tro på at forsøksprosjektet blir avviklet og at alle kommuner i Norge får bestemme selv om de vil ha løyper for rekreasjonskjøring med snøscooter. Hvorfor? Fordi Høyre, Frp og Krf alle har signalisert at de ønsker det.

MER AV DETTE? Med ny regjering kan du forvente å se flere snøscootere i utmarksområder. Men det er ikke sikkert dét er så negativt som mange tror. Foto: Colourbox Vis mer


Alvorlig trussel

«Dette er svært skuffende og en alvorlig trussel for det tradisjonelle norske friluftslivet», sier FRIFOSs generalsekretær Lasse Heimdal i en pressemelding. Han hevder folk nå må passe på i hvilken kommune de kjøper hytta si, at det reduserer hvor folk kan røre på seg, at det vil bli skape bråk og støy i naturen, «at det vil ytterligere svekke nordmenns evne til å forflytte seg ved egen kraft», som igjen er «feil folkehelsestrategi».

Les: DinSide kjører snøscooter på Svalbard

FRIFO setter også i tvil om at de enkelte kommunene er skikket til å bedømme «det lokale naturgrunnlagets egnethet for motorferdsel», og dessuten at snøscooterkjøring kan ødelegge for grønn turisme fra utlandet.

DRØMMEN FOR MANGE: Snøscooterklubbenes Fellesråds leder Erik Kirkvold fisker på isen. Foto: Skfr.no Vis mer



Bare tull

Erik Kirkvold er leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd og sier til DinSide at friluftsorganisasjonene bevisst villeder.

– De har fått det for seg at fornøyelseskjøring med snøscooter ikke er mulig uten at det ødelegger for deres tradisjonelle friluftsliv. De ignorerer at vi ønsker merkede løyper i områder som ikke kommer i konflikt med deres interesserer. Istedet prøver de å overbevise seg selv og andre om at vi ønsker frislipp, og at utmarka skal bli ødelagt om rekreasjonskjøring blir tillatt.

Kirkvold sier dette bare er tull og viser til Sverige hvor alle former for friluftsliv er godt integrert.

Vet du forskjellen mellom inn- og utmark?

SVÆRT SKEPTISKE: Friluftsorganisasjonene mener snøscooterkjøring ikke hører hjemme i norsk turisme. Foto: PantherMedia / Sergei Bakhadirov Vis mer


Snøscooter ved hytta?

At folk bør tenke nøye over i hvilken kommune de kjøper hytte, mener han like godt kan snus på hodet.

– Det meste er i utvikling, også friluftslivet. Veldig mange søker en mer actionfylt måte å nyte naturen på og valg av hyttekommune vil også gjenspeile seg i dette. Vi tror de 40 heldige kommunene som blir plukket ut til forsøksordningen vil få et fortrinn.

Les også: Visste du dette om motorisert ferdsel i utmark?

Kirkvold hevder rekreasjonsløypene vil by på minimalt med støy så lenge de blir lagt i egnede områder, og at det kan kommunene fint klare å bestemme selv uten at det vil skape konflikter.

Jobber og penger

I HARMONI: Snøscooterkjørerne mener de og turfolket fint kan leve sammen i utmarksområder uten at det skaper konflikt. Foto: Skfr.no Vis mer


Kirkvold peker også på at snøscooterturisme er viktig for de som jobber i utkantskommuner i forhold til inntektskilder og skaping og nye arbeidssplasser. Han viser til at turistforskningsinstitutet ETOUR rapporterte at Sveriges Snöfordonleverantörer beregnet snøscooterturismen i Sverige til å være 3 milliarder kroner i 2001 og det er grunn til å tro at dette taller nå ligger på rundt 3,5 milliader.

Les også: Mister vi Norges siste villmark?

Lederen i Snøscooterklubbenes Fellesråd tror ikke på svenske tilstander her hjemme, men at dette på sikt vil slå positivt ut for utkantkommunene hvor tilgangen på arbeidsplasser er knappe.

Når trer ordningen i kraft?

– Det ble sagt at ordningen skulle komme igang allerede til vinters. Det skal holde hardt å komme igang så tidlig med tanke på at ingenting er klart fra Miljøverndepartementet ennå, og at kommunene må bruke en del tid for å få løypene godkjent til bruk.

Kirkvold håper Høyre, FrP og KrF holder ord, men gleder seg ikke for tidlig, da Høyres Børge Brende satte en stopper for en ligenende lovendring da han i sin tid satt som miljøvernminister.

Alt om villmark fra DinSide