TRYGT UT PÅ TUR: Bridgstones luftløse dekk er klare til lansering om to år. Da får vi se om de virkelig kan erstatte tradisjonelle sykkeldekk. Foto: Bridgestone
TRYGT UT PÅ TUR: Bridgstones luftløse dekk er klare til lansering om to år. Da får vi se om de virkelig kan erstatte tradisjonelle sykkeldekk. Foto: BridgestoneVis mer

Luftløse sykkeldekk

Snart trenger du ikke å pumpe mer

Bridgestone mener de endelig har fått det til å funke.

Luftløse dekk har vært med oss lenge, både for bil og sykkel.

Men av flere åpenbare grunner har det ikke slått an, på tross av fordelen som 100 prosent beskyttelse mot punktering er.

Nå mener den japanske dekkgiganten Bridgestone at de har greid å knekke koden.

Kommer i 2019

Allerede i 2011 lanserte Bridgestone luftløse bildekk som konsept. Nå lover de å snart være klare med en sykkel-søster til bildekket.

I en tysk pressemelding lover Bridgestone at dekkene (eller rettere sagt hjulene) vil være klare for salg i 2019.

Ulempen med punkteringsfrie dekk har så langt vært at de blir svært tunge. Massiv gummi veier jo nødvendigvis mer enn et tynnere gummilag som blåses opp.

Dessuten har de en lei tendens til å bli nokså stive, slik at sykkeltur på ujevn underlag kan bli nokså ubehagelig

Bridgestone hevder å ha løst dette ved å bygge opp dekket av spiler, omtrent som et tradisjonelt sykkelhjul med eiker. Disse gjør hjulet lett. Samtidig fjærer de, slik at det ikke rister så mye.

Det har vært gjort før

Selv om det i Bridgestones tilfelle er snakk om hele hjul og ikke dekk slange, kan ideen ligne litt på dekene fra Canyon Crawlers porøse, stive dekk. Men her brukes det hull i stedet for spiler for å holde vekta nede.

Historien er også full av andre ideer som skal forhindre punktering. Noen av dem fikk et kort liv, andre finner du i butikkene som hyllevare.

HULL: Nexo har i seks år vært ute med et patent som ligner Bridgestones. Foto: Nexo Vis mer

Slangeløse dekk er for seksempel i vanlig bruk blant syklister i dag. Men det er altså dekk som fortsatt må pumpes opp. Det er bare slangen som mangler.

Disse punkterer nok ikke så lett som dekk med slanger, men kommer ikke med noen garanti.

Såkalt punkteringsfrie dekk finnes også, både i slangeløs utgave og med slange. Vi sier «såkalt» fordi disse dekkene verken klarer å stå i mot en tegnestift som ligger med spissen opp i veibanen eller en spiss gjenstand som pøbel kan finne på å kjøre inn i dekket.

Slike dekk kommer i mange utgaver og patenter. Noen bruker kevlar og/eller metall for å gjøre dekkene så sterke at det er vanskelig å få hull på dem.

Slanger som reparerer seg selv

Også på slangefronten har det skjedd en utvikling . For seks år siden kom den franske dekkprodusenten Michelin en etter eget utsagn punkteringsfri sykkelslange.

Når du punkterer, sprøytes det inn en væske som tetter. Slangen er utformet slik at bare en del av den taper luft - de andre kamrene er intakte.

FIKSER DET SELV: Michelin Protek Max-sykkelslange er genial så lange du punkterer i fart. Vis mer

En svakhet ved patentet er at sykkelen må være i fart for at det skal fungere. Er du så uheldig å punktere mens du står stille og venter på grønt, blir resultatet dårlig.

Vi har selv prøvd denne slangen. Den fungerer etter hensikten, men tapte seg fort etter flere punkteringer. Som ekstra sikkerhet på tur er den genial. I daglig bruk ville vi nok valgt en tradisjonell slange istedet.

Om Bridgestone nå endelig har funnet nøkkelen til en sykkeltilværelse uten pumpe, ekstra slange og lappesaker gjenstår å se.

LES OGSÅ:
Avskrekker sykkeltyver med fryktelig stank
Ny sykkel? Dette må du vite før du kjøper
London rundt på sykkel for 21 kroner