<B>VALGETS KVAL:</B> Det har etter hvert blitt mye å velge i blant elsykler. Det gjelder å finne den sykkelen som passer best til ditt bruk. Foto: TORE NESET
VALGETS KVAL: Det har etter hvert blitt mye å velge i blant elsykler. Det gjelder å finne den sykkelen som passer best til ditt bruk. Foto: TORE NESETVis mer

Slik velger du riktig elsykkel

Ikke betal for mye. Sjekk hva du trenger først.

Elsykler i alle prisklasser, fra små sammenleggbare varianter til 5.000 helt opp til 100.000 kroner for de mest ambisiøse treningsmodellene.

Men hvilken sykkel passer for ditt bruk og din lommebok?

Både i år og i fjor vår har Dinside testet flere elsykler. Dermed vil vi påstå at vi har fått et godt bilde av markedet og hva du må betale.

Se også vår store kjøpeguide for elsykkel.

Brukt elsykkel? Her finner du kjøperådene.

Bygge elsykkel selv? Vi har laget en trinn for trinn guide.

I denne artikkelen konsentrerer vi oss om de ulike bruksområdene, slik at du raskt kan finne fram til akkurat den elsykkelen som passer for deg.

KOMFORT: Tyske Kalkhoff er spesialister på praktiske bysykler. Foto: KALKHOFF Vis mer





Transport og korte byturer

Gjennom henvendelser vi får og kontakter i bransjen får vi lett inntrykk at av godt voksne mennesker er hovedmålgruppa for elsykler.

Ofte dreier det seg om folk som ikke lenger har helse til å sykle på vanlig vis, eller om folk som ikke kan kjøre bil mer.

Ellers finnes det folk i alle aldre som bare vil ha et greit og miljøvennlig alternativ til bilen når de skal ut et ærend.

De fleste elsykkelprodusenter lager klassiske modeller med oppreist sittestilling, bredt styre og stort, komfortabelt sete. Disse appellerer ofte til godt voksne, men vi ser også at hipster-generasjonen har kastet seg over det noen kanskje vil kalle retro-sykler.

Et populært merke er tyske Kalkhoff. De leverer klassiske bysykler med elmotor.

Men her snakker vi altså om sykler fra 25.000 og godt over 30.000.

Heldigvis finnes det elsykler til under 10.000 som egner seg til enkle transportbehov på korte distanser.

I fjor satte vi de to billigsyklene Off Course fra Clas Ohlson (7.495 kroner) og Pedelec Gent 28" fra Biltema (5.999) opp mot hverandre.

Nylig testet vi Europris sin billigsykkel E-sykkel Universal.

Alle disse syklene er fullt brukbare dersom du bare sykler for eksempel til butikken, skolen eller arbeidsplassen som ligger like i nærheten.

NAF: Fire av åtte elsykler har for dårlige bremser

To journalister: To helt ulike meninger om elsykler

klassisk: Biltemas billigsykkel til 8.000 kommer både som «dame»- og «herre». Det er neppe tvil om hvilket kjønn denne modellen er ment å være. Foto: BILTEMA Vis mer



Nostalgi og romantikk

I riktig gamle dager snakket man om herre- og damesykler. I dag er dette skillet ikke fullt så skarpt, og på elsykler er det kanskje enda mindre tydelig enn på tradisjonelle tråsykler..

Men fortsatt er det nok slik at kvinner som sykler i skjørt eller kjole foretrekker sykler helt uten eller med lavt overrør (stang).

Og selv om menn av hipster-generasjonen gjerne sykler nostalgisk, er kanskje hangen til romantiske retro-modeller med kurv på styret og ballongdekk sterkest hos godt voksne damer.

De fleste sykkelprodusenter lager slike klassiske modeller med elmotor. De koster typisk mellom 25.000 til 30.000 kroner, men det finnes også rimeligere modeller.

Det som skiller, er her som ellers motor- og batteritype, ramme og vekt.

Sykkelpikene i Kristiansand, Stavanger og Trondheim spesialiserer seg i på sykler (både tradisjonelle og motoriserte) av denne typen.

LES OGSÅ: Derfor er det forskjell på elsykkel-motorer

I SKOGEN: Sykler til marka-bruk koster gjerne mye penger. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Til treningsturen

Om du primært sykler korte distanser for å holde deg i form, bør du kanskje heller tenke på å kjøpe en god, tradisjonell sykkel i stedet.

For selv om elsykkelen lar deg bestemme hvor mye motorhjelp du skal få, er det lett å falle for fristelsen å bruke motoren i de bakkene som ellers ville ha hjulpet deg å få opp kondisjonen.

Mange ønsker seg likevel elsykkel for å kunne dra på langtur uten å slite seg ut. Det kan jo godt tenkes at en behagelig tur på fem-seks mil kan være vel så bra for helsa som en heseblesende ritt opp bakkene i nærmiljøet.

Det finnes el-landeveissykler for Tor Hushovd-aspiranter, men disse er få og dyre (og dessuten ulovlige å bruke i ritt).

For de fleste vil det være mer aktuelt med en el-hybrid. Disse kombinerer relativt tynne hjul med sporty ramme.Haibike Sduro Trekking RC og BH Evo Emotion Cross er eksempler på glimrende elsykler som egner seg både til trening og daglige transportformål.

Sykler du mest i marka (husk at det bare er lov å bruke elsykkelen på skogsbilvei), er det fornuftig å velge en terreng-elsykkel med brede dekk og kraftig ramme. De aller fleste har motoren ved pedalene, som Merida Big Nine E-Lite 900DX.

Slike sykler koster gjerne 30.000 kroner eller mer. Som med ikke-motoriserte terrengsykler finnes det her et ekstrem-marked for de som virkelig tar markasykling på alvor. For eksempel Moustache Samedi FS 27/9 Race til 59.000 kroner.

Om du ikke er opptatt av status og kan leve med beskjeden batterirekkevidde og forholdsvis lav motor-trekkraft er Biltemas terreng-elsykkel Yosemite MTB til like under 8.000 kroner et rimelig alternativ.

LES OGSÅ: Hva gjør du når batteriet gir opp for tidlig?

TOPP TIL PENDLING: Haibike Sduro Trekking RC koster nesten 32.000 kroner. Men vel verd investeringen dersom alternativet er månedskort i tre år. Foto: TORE NESET Vis mer


Pendling til og fra jobben

Bruker du sykkelen fram og tilbake til en arbeidsplass som ligger mer enn noen få kilometer unna hver eneste ukedag hele året, er det fornuftig å glemme billigsyklene og i stedet investere i kvalitet.

Til denne bruken vil vi absolutt foretrekke at batteriet sitter i eller på seterøret, og ikke på bagasjebrettet.

Vi har tidvis opplevd at batterier på bagasjebrettet skrangles løse, slik at de mister kontakten med motorsystemet. Men viktigst av alt er det at vektbalansen blir bedre med et batteri som sitter i midten.

Over lengre distanser er det også viktig at samspillet mellom motor og pedalbruk fungerer best mulig.

Etter å ha prøvd ulike modeller, er vi sikre på at vi i de fleste tilfeller foretrekker krankmotor. Her får du motorhjelpen direkte på pedalene, og ikke via kjedet. En god pendlersykkel med dette systemet er Haibike Sduro Trekking RC .

Ramme, motorløsning, gir og bremser er helt «spot on», og vi vil påstå at dette er det nærmeste du kommer en perfekt elsykkel til de lange strekkene.

Bakhjulsmonterte motorer kan, om de er justert optimalt, også fungere svært bra. Du kommer aldri helt unna «dytt i ryggen»-effekten, men BH Emotion Evo Cross kroner kommer ganske nær å fjerne den.

Denne elsykkelen drar virkelig unna med 350 watts motor og usedvanlig godt samspill mellom komponentene. Ikke så sømløs og luksuriøs i følelsen som Haibike-sykkelen, men betydelig morsommere å kjøre.

Billigsyklene bruker som oftest forhjulsmontert motor. Her får du et «dra»-effekt som kan være vanskelig å venne seg til.

Og på grunn av at det her ikke er noen direkte kontakt mellom pedaler og motor, blir alle rykkene og nappene fort et irritasjonsmoment. Du føler tidvis at du ikke har kontroll over sykkelen - at det er den som kjører med deg og ikke omvendt.

Svensk test: Ni av ti elsykler får stryk

MED PLASS TIL BARN: Denne doningen minner om svunne tider, og koster hele 45.000. Foto: SYKKELPIKENE Vis mer



På tur med ungene

Mange syklister frakter barna sine til og fra barnehagen i tilhenger. Dette er ofte tungt, og dette gjør elsykkel til et glimrende valg.

Men pass på at motoren og batteriet tåler den ekstra vekten. Det kan være lurt å velge litt kraftigere saker enn du ville ha gjort dersom du bare skulle frakte deg selv.

Det finnes elsykler som er skreddersydd for barnetransport. Svenske Livelo er en av de som spesialiserer seg på både tradisjonelle sykler og elsykler til dette bruket. I løpet av sommeren åpnes en Livelo-butikk i Oslo.

Men hva med barna selv? Når er de modne nok for å prøve seg på elsykkel?

Ï Telemark innførte nylig Buer ungdomsskole forbud mot elsykler, og mange mener at barn ikke har noe på en elsykkel å gjøre.

Det finnes likevel ingen lovbestemt aldergrense, og det er derfor opptil foreldrene å vurdere når barna er trygge nok på sykkelen.

LES OGSÅ: Den aller første elsykkel-testen (2011)

LONGTAIL: Med denne sykkelen fra Riese & Müller får du med deg mye bagasje. Foto: TRANSPORTSYKKEL.NO Vis mer


Elsykkel på lørdagshandel

I København ser du stadig folk som frakter tunge ting på fantasifulle sykkelkreasjoner vi sjeldnere ser i Oslo eller andre norske byer.

Men også her i landet har folk fått øynene opp for at sykkelen kan være et godt alternativ til bilen for varetransport.

Det finnes både vanlige og elsykler med integrert bagasjevogn, men også her kan tilhenger fungere bra. Det passer jo ikke alltid å ha med seg «lasteplanet».

Både for de med litt større barn og andre transportbehov kan en såkalt longtailsykkel være en god løsning.

Dette er sykler der bakdelen er forlenget kraftig, slik at det er plass til for eksempel to barn eller en stor bag på bagasjebrettet. Du kan også montere lange sykkelvesker på sidene, slik at du får med deg enda mer bagasje.

På nettstedet Transportsykkel.no finner du mange tips.

Det finnes også sammenleggbare elsykler som du enkelt kan ta med deg i bilen eller båten.

Noen er disse er ganske rimelige, som Biltemas modell til 5.000. Andre er kanskje mer beregnet på velstående yacht-eiere, som Gocycle til 34.000. Og atter andre, som Eco-Ride Flexible til 15.000, ligger midt på treet.

Spesialforsikring: Du trenger det ikke for elsykkel

Ulykker: Å trimme elsykkelen kan koste deg dyrt

Be om en prøvetur

Mange som henvender seg til oss via e-post eller i kommentarfeltet under artiklene våre mener at elsykkel er altfor dyrt.

PRØV FØRST: Det er bare du som kan avgjøre om sykkelen passer for deg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Vår er faring er dessverre at du må opp i 30.000 før du finner de virkelig gode elsyklene. Med det mener vi sykler der motor, batteri, ramme, bremser og gir er nøye tilpasset hverandre på en slik måte at sykkelen gir en helhetlig følelse.

Men bevares. Også mellom 15.000 og 25.000 finnes det mange bra sykler. To eksempler er Diavelo Pure 7 og den polske Buddy Ui5.

E-Green er også et merke som kombinerer kvalitet med beskjedne priser. For to år siden ga vi gode skussmål til deres B1 med krankmontert Bosch-motor.

Det du ikke får på disse syklene er detaljene som får elsykkelentusiaster til å nikke anerkjennende. Som oftest velger man enklere gir- og bremsetyper, og rammene er ikke av samme kvalitet som på de dyrere syklene.

Hvor mye dette har å si, er det bare du som kan avgjøre. Men det kan være smart å sjekke om du får det du betaler for. Se på nettet (for eksempel på eBay) hva de enkelte delene koster. Både batteri, motor, bremser og gir en pekepinn om hva sykkelen bør koste.

Når du har valgt deg ut en sykkel som passer ditt behov, bør du be om en prøvetur. Og husk. Mye skryt eller høy pris er ingen garanti for at du synes den er god å sykle på.

Disse elsyklene har vi testet så langt:

Clas Ohlson Off Course
Biltema Yosemite 28" Pedelec Gent
Biltema Yosemite MTB
Diavelo Pure fra XXL
Europris E-sykkel Universal
Buddy Bike Ui5 M
Haibike Sduro Trekking RC
BH Emotion Evo Cross
Merida Big Nine E-Lite 900DX
Merida E-Spresso 410
BMW Cruise
E-Green P2
E-Green B1
Moustache Samedi FS
Eco-Ride Summit Hydraulic
Greyborg elsykkel
Eco-Ride Flexible ERS
Defiant Big Easy (fatbike)

Gruppetester av elsykler
Test av 21 elsykler (2015, Klikk.no)
Test av 15 elsykler (2014, Adresseavisen)
Teknisk test av åtte elsykler (NAF, 2016)
Årets beste elsykler (sammenligning fra flere medier, TU.no 2014)